Y
Købte masonit i dag, bad om oliehærdet, dobbelttjekkede om det var oliehærdet.
(de havde nogle forkert mærkede hylder ellers)

Men hjemme oplever jeg en bekymring da jeg fornemmer at materialet ser så lyst ud.

Kan man se forskel på behandlet og ubehandlet?

Lysbeige, ikke oliehærdet
Brun, oliehærdet
Min erfaring

• Synes
Rubik
  • Laddar…
på en del står det "oli temp." på bagsiden på den oljehärdade. med meget lille tekst.

Y
Kiggede i en anden butik, og deres var næsten sort.

Vendte tilbage til købsstedet og tjekkede stempler, som ikke fandtes. Og stillede spørgsmål.
Så viste det sig, at de også havde været i tvivl og talt med fabrikken, som stod fast på, at de havde fået det hærdet.

Overfladen er hård og blank, pladen stiv.

Men vel hjemme løftede jeg presenningen og så, at det øverste bræts plader havde slået sig i løbet af natten.
- skal en oliehærdet ikke kunne modstå en nat med presenning over sig?

En bunke træplader dækket med en presenning, den øverste plade er bøjet på grund af fugt.

ClasseClas
En oliehærdet masonitplade kan bruges som tagbeklædning eller til garageporte uden ekstra behandling. Jeg tvivler stærkt på, at du har fået den rigtige plade. Den skal kunne ligge ude i regn uden problemer.

Den øverste strimmel ser definitivt ikke ud som oliehærdet. Selv på en uhærdet skive er den ene side helt blank og glat.

• Synes
JBL89
  • Laddar…
Blank og glat på den ene side skal den være, dog er oliehærdet ikke immun mod luftfugtighed og bevæger sig ivrigt som almindelig masonite. Du kan med andre ord ikke sige noget ud fra, at den har slået sig.

Derimod ser det ud som dine vandstænk har våde overfladen ret grundigt, og så føles det ikke som oliehærdet skal opføre sig.

Y
Okay. Nej, disse må jeg nok fjerne. Blev lovet at få pengene tilbage.

Det føles jo ikke som om dette var en stabil løsning, medmindre jeg sætter 100 søm på hver strimmel.
Det går nok hurtigere at lave et nyt tag baseret udelukkende på 22mm brædder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.