Spørgsmål 1:
Hvordan ser man forskel på ildfast og almindeligt tegl?

Det kan selvfølgelig skorstensfejeren svare på, men jeg undrer mig over, om nogen på forummet har ekspertise på området. :)

Lidt baggrund:
Jeg bor i et nykøbt hus, hvor oliefyret er blevet udskiftet med jordvarme. Nu overvejer jeg og min partner at installere en brændeovn og tilslutte den til skorstenen, som tidligere blev brugt til oliefyret.

Skorstenen er muret, og jeg synes, at teglstenene ser lidt anderledes ud end almindelige hussten.

Ifølge de tidligere ejere skal "det være forberedt til brændeovn", og der er lavet et hul i en af kanalerne, så man kan montere brændeovnen.

Spørgsmål 2:
Hvis det er almindeligt tegl, kan man så montere rør i røggangen for at undgå, at teglstenen sprækker, eller skal man mure hele skorstenen om?

Jeg har ikke fået noget svar på forummet endnu.

Min partner og jeg har i hvert fald bestilt pejs og montering fra Eldabutiken i Haninge, og jeg spurgte dem.

Tilsyneladende behøver skorstenen ikke være bygget af ildfast tegl, men det vigtige er, at ildstedet, som har direkte kontakt med ilden, er bygget med ildfast tegl.

Edit: Vi ved altså stadig ikke, om skorstenen består af ildfast eller almindeligt tegl, men ifølge Eldabutiken skulle det ikke spille nogen rolle.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.