41,076 læst ·
16 svar
41k læst
16 svar
savning i hyldeplan melamin kræver særlig teknik?
Side 1 af 2
Jeg skal købe hylder i melamin - jeg har hørt, at de kan være svære at save i, hvis man vil have pæne kanter. Jeg skal save dem op i mindre stykker.
Behøver man et specielt savklinge eller teknik for at få pæne snit?
Eller er savklingen på byggemarkedet god nok uden at få flisede kanter?
Behøver man et specielt savklinge eller teknik for at få pæne snit?
Eller er savklingen på byggemarkedet god nok uden at få flisede kanter?
Tape der, hvor du lægger snittet, før du saver, så plejer det at gå fint. Tryk tapen ordentligt på.JanneSjo sagde:Jeg skal købe hyldeplader i melamin - har en fornemmelse af, at jeg har hørt, at de kan være svære at save i, hvis man vil have pæne kanter. Jeg skal save dem op i mindre stykker.
Har man brug for et specielt savblad eller teknik for at få pæne snit?
Eller er det nok med den sav, de har i byggemarkedet, uden at kanterne bliver flisede?
Jeg tror, det er en god idé (foruden tejpen) at først save et snit, hvor rundsavsklingen kun går ned en mm omtrent i pladen, og næste snit gennem hele pladen.
Dette forudsætter selvfølgelig, at man styrer med skinne eller langs en planke, retvinkel eller lignende.
Har du mulighed, synes jeg, du skal prøvesave i en del, der kan ofres.
Dette forudsætter selvfølgelig, at man styrer med skinne eller langs en planke, retvinkel eller lignende.
Har du mulighed, synes jeg, du skal prøvesave i en del, der kan ofres.
Hvis byggefirmaet har de rette grejer (justersav med rids) og ved, hvad han laver, kan du forvente et fremragende resultat. Hvis han ikke ved, hvad han laver, bliver det sandsynligvis ganske okay alligevel, men ikke perfekt (i hvert fald ikke på den ene side). Glem stiksave...
Det er muligt at save melamin på egen hånd med fremragende resultat. Som Mikael_L skriver, er det som sædvanligt nødvendigt med det rette udstyr. Vi talte lidt om det i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
Det er muligt at save melamin på egen hånd med fremragende resultat. Som Mikael_L skriver, er det som sædvanligt nødvendigt med det rette udstyr. Vi talte lidt om det i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
Ja, netop, når jeg læser tråden ser jeg, at jeg glemte at man skal trække saven baglæns ved det mm-dybe snit.bygga_bo sagde:
Skulle det altså have stået.Mikael_L sagde:
Jeg har prøvet metoden ved 2 snit af smalle, 30cm, hyldeplader. Da styrede jeg saven mod en planke eller plade af en slags, som jeg satte fast med tvinger.
ok tak for advarslen om stiksaven (har en god blå bosch så jeg bruger den til det der går)
har en dårlig rundsav men med ny klinge måske den virker.
hvis jeg saver selv skal jeg prøve jeres råd - køber nok en kort plade at teste på først
har en dårlig rundsav men med ny klinge måske den virker.
hvis jeg saver selv skal jeg prøve jeres råd - køber nok en kort plade at teste på først
Jo, men hvem vil have skæve hylder?raveper sagde:
Det er muligt at få et godt snit på den ene side med en stiksav (hvilken side afhænger af typen af klinge). Hvis man vil have splinterfri snit på begge sider, må man begynde at rode med "sacrifice boards", og så bliver det pludselig besværligt...
ok handler det om at save lige, så har jeg trænet en del på frihånd med længdesavning/flækning af 2,5m parketstykker - så det er muligt at save ganske lige med min stiksav - kan jo også køre langs en planke.
jeg overvejer at bruge väggskena til ophængning af hylden - vendt på den forkerte måde og vandret, så melaminskeven glider i "u-sporet" - da dækker väggskenan evt. skæve afskæringer og også små skader ved skæringen.
jeg overvejer at bruge väggskena til ophængning af hylden - vendt på den forkerte måde og vandret, så melaminskeven glider i "u-sporet" - da dækker väggskenan evt. skæve afskæringer og også små skader ved skæringen.
OK, så har du ikke de store krav til udseendet, eller designen i hvert fald.JanneSjo sagde:
Så går det nok fint at tape begge sider og save med stiksav styret af en planke, forsigtigt og uden pendling.
Ellers ville jeg aldrig tænke tanken at save melaminplader med en stiksav, kantlisten f.eks. kan aldrig sidde godt bagefter.