Jeg skal sætte nye døre op på landet. De nuværende døre er små, og karmen er sømmet fast mod reglerne, som desuden spånpladerne sidder på.

Den nye dørs karm er lidt for stor til at få plads indenfor reglerne (to stående og en tværgående). Kan man save ud i reglerne med den centimeter, der mangler, eller risikerer man, at de bliver for ustabile?

Hvis man kan save, hvordan ville man gøre? Stiksav? Fogsav?
 
det afhænger jo af, hvor meget du skal udvide hullet er det 10 mm ingen problemer er selve karmen 10 mm for bred, så skal du have plads til drev me. så i det tilfælde så skal det måske op omkring 40 mm og en 2 tommers regel er jo 50 mm så i værste fald fjerne 20 mm på hver side
alt 10 på kun den ene side.

stiksav bajonetsav fukssvans økse høvl alle varianter er gode går bare i forskelligt tempo.
 
glemte er det indvendige døre, så kan jo et godt alternativ være at save karmene med 5mm rundt om +lidt i justeringsmargen med en sav går jo det på et kick.
 
Takker! Ja, det er inderdøre. Og karmen er ca. 1 cm for bred rundt om. Skal jeg stadig have ekstra plads til en form for drev (hvad er drev?) hvis det er indendørs?

Kan også tilføje, hvis det ikke var tydeligt, at reglerne jo allerede er på plads, og min tanke var at save dem til på stedet også... eller skal jeg nedtage alt og save og så sætte op igen?
 
Tag en rundsav og indstil den til den dybde, du skal fjerne, i dette tilfælde 10 mm. Sav derefter en pokkers masse savsnit på tværs af reglarne. Så kan du nemt fjerne træet med en økse.
 
Mikael_L
Eller stemmejern + hammer. Giver måske lidt bedre kontrol, hvis man ikke er vant til at arbejde med øksen. :)
 
drev er isolering men er jo ikke så nødvendigt indendørs, måske dæmper det lyden lidt.
tegn op hvor meget du skal fjerne rundt om dørhullet og brug en bajonetsav, brug et kombiblad som klarer både metal og træ, det vil gå perfekt, og hvis du ikke har eller kan låne en, så brug bare en almindelig håndsav, held og lykke!
 
Mikael_L
Saver du en søm eller karmskrue af, kan du have brug for at fastgøre den på ny.
Det afhænger lidt af, hvad der er bagved, men hvis det er en søm (og dermed sandsynligvis en trækil bagved), så slår du bare en ny søm i lige ved siden af, så der stadig er en trækil bagved.
Men vent, indtil du har prøvet, om den nye dørkarm passer. :D
 
Havde samme problem og savede op to inderdøre + yderdør.
Brugte Festool + skinne på en dør, men det var kun fordi tingene var der. Det støver en del, hav en god bukk at stå på.

Stiksav til yderdøren, virker hvis saven er god, bladet går jo ikke igennem reglen, så man må save fra to sider. Ødelagde desværre gearhuset på min sav, da jeg gjorde det.

Fein på en anden inderdør, dette fordi jeg syntes, at det der skulle fjernes, var så tyndt, det tager en evighed, endte med at elhøvlen måtte arbejde lidt.

Men fejlen jeg gjorde var, at jeg tog huller til inderdørene om vinteren, og nu binder de om sommeren, da karmen/døren har svulmet. Så hvis du tror, at døren kan svulme, er det synd, hvis man har taget for lidt væk.

Nu skal jeg save inderdørene yderligere op (+1cm), og der tager jeg fukssvans + japansav, det tager lidt tid, men mindst kompliceret.
 
Interessante forslag, god variation på idéerne. Mine tanker har gået i lignende retning. Jeg har en rundsav og økse, tror også et stemmejern. Men det lyder også praktisk med en bajonetsav, skal se om jeg kan få fat i en.

Så det er altså godt at forsøge at gøre dette snart, mens det stadig er fugtigere i luften, så jeg ikke får alt til at passe fint i den tørre vinter.

Drevet springer jeg nok over da...
 
Mikael_L
På en indvendig dør er drev kun for lydisolering, hvis man bryder sig. Det giver nok lige så god lydisolerende effekt med en streng akrylfugemasse i sprækken, hvis sprækken er for smal til at dreve.
 
Men sprækkerne behøver jeg vel ikke bekymre mig om, når jeg prøver at få karmene på plads? Sprækkerne kan jeg vel tage senere med lidt gullfiber, akryl, eller hvad der er nødvendigt afhængig af, hvor store de er. Når karmene sidder på plads altså.
 
Tigersav har jeg også testet for at kløve reglar. Det fungerer også, men det tager tid og er lidt svært at få snittet vinkelret. Det kan vandre væk på den anden side. Men det afhænger sikkert meget af blad og maskine.
Det bedste og billigste værktøj er tålmodighed, føles det som.
 
Ja, det føles som det kan svaje lidt. Savede en porøs indervæg (typ leka/tegl fra 1920) en gang, og det var svært at få lige.
 
Mikael_L
Stefan H sagde:
Men sprækkerne behøver jeg vel ikke bryde mig om, når jeg prøver at få karmene på plads? Sprækkerne kan jeg vel tage senere med lidt gullfiber, akryl, eller hvad der er nødvendigt afhængigt af, hvor store de er. Når karmene sidder på plads altså.
Ja, helt rigtigt.
Du behøver bare at sigte på at få en eller to mm sprække, så det tåler lidt temperatur- og fugtbevægelse. Derefter skal karmen naturligvis være lige både i vater og lod, ellers skal du tage mere ud, hvor det er nødvendigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.