Jeg har to bjælker, der er 8cm tykke & 22cm brede.
Længde 3 meter
Jeg ville have brug for at save dem til 7*17.
Hvilket værktøj bruger jeg for at få dem 7cm tykke?
Rundsaven går ikke så dybt, selv hvis man vender bjælken. Jeg har brug for noget, der kan save lige og kan klare mindst halvdelen af 17cm.
Stiksaven får jeg aldrig lige.
Rundsaven klarer ikke dybden.
Noget mere har jeg ikke hjemme, men hvad skal jeg lede efter?
Længde 3 meter
Jeg ville have brug for at save dem til 7*17.
Hvilket værktøj bruger jeg for at få dem 7cm tykke?
Rundsaven går ikke så dybt, selv hvis man vender bjælken. Jeg har brug for noget, der kan save lige og kan klare mindst halvdelen af 17cm.
Stiksaven får jeg aldrig lige.
Rundsaven klarer ikke dybden.
Noget mere har jeg ikke hjemme, men hvad skal jeg lede efter?
Lej en bordrundsav eller tag dem med til en snedkeri og betal dem for at gøre det.J jamaica sagde:Jeg har to bjælker, der er 8 cm tykke & 22 cm brede.
Længde 3 meter
Jeg skulle have brug for at save dem, så de bliver 7*17
Hvilket værktøj bruger jeg for at få dem 7 cm tykke?
Rundsaven går ikke så dybt, selvom man vender på bjælken. Behøver noget, der kan save lige med og samtidig klarer mindst halvdelen af 17 cm.
Stiksav får jeg aldrig lige.
Rundsav klarer ikke dybden.
Noget mere har jeg ikke hjemme, men hvad skal jeg lede efter
Da jeg er i gang med tømmerreparationer på huset, kløver jeg ret ofte tømmer. Dog kortere stykker end 3 meter.
Hvis man holder sig til gør-det-selv-metoderne:
Tømreren, der hjælper os, havde brugt motorsaven. Det er sk-rk vanskeligt at kløve en stamme med motorsav på frihånd - især hvis man ikke er vant til det. Men det går. Finishen bliver typisk 1 ud af 10, men det kan jo være tilstrækkeligt godt til visse formål.
Næste skridt er vel en eller anden form for kløvejig til motorsav. Der findes alt fra enkle anhug til komplette små savværker. Hjemmelavet, færdigkøbt eller noget midt imellem. F.eks.:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980
Har man brug for bedre finish og tilfældigvis har adgang til en planhøvl, er det slet ikke nogen dum måde at lave grovdimensionering på.
Man kan jo også planhøvle i hånden, men det er en ret svedig udfordring med de dimensioner.
Jeg er selv lidt mere komfortabel med rundsaven og bruger oftest i stedet bordsaven eller håndcirkelsaven, hvor jeg saver til max dybde fra begge sider. Derefter tager jeg midterstrengen, der er tilbage, med fukssvans eller japansav med kløvtænder og håndhøvler derefter ved behov. Men det bliver meget lettere, da størstedelen af overfladen allerede er plan.
Værd at bemærke med denne metode er, at det er vigtigt at sikre, at træet er nogenlunde lige, plant og vinkelret. Som med al kløvning, men jo grovere dimensioner, desto mere manifesterer fejlene sig.
Hvis man holder sig til gør-det-selv-metoderne:
Tømreren, der hjælper os, havde brugt motorsaven. Det er sk-rk vanskeligt at kløve en stamme med motorsav på frihånd - især hvis man ikke er vant til det. Men det går. Finishen bliver typisk 1 ud af 10, men det kan jo være tilstrækkeligt godt til visse formål.
Næste skridt er vel en eller anden form for kløvejig til motorsav. Der findes alt fra enkle anhug til komplette små savværker. Hjemmelavet, færdigkøbt eller noget midt imellem. F.eks.:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980
Har man brug for bedre finish og tilfældigvis har adgang til en planhøvl, er det slet ikke nogen dum måde at lave grovdimensionering på.
Man kan jo også planhøvle i hånden, men det er en ret svedig udfordring med de dimensioner.
Jeg er selv lidt mere komfortabel med rundsaven og bruger oftest i stedet bordsaven eller håndcirkelsaven, hvor jeg saver til max dybde fra begge sider. Derefter tager jeg midterstrengen, der er tilbage, med fukssvans eller japansav med kløvtænder og håndhøvler derefter ved behov. Men det bliver meget lettere, da størstedelen af overfladen allerede er plan.
Værd at bemærke med denne metode er, at det er vigtigt at sikre, at træet er nogenlunde lige, plant og vinkelret. Som med al kløvning, men jo grovere dimensioner, desto mere manifesterer fejlene sig.
Tak til alle for tips
Motorsav det giver jeg mig ikke i kast med
Båndsav eller indlevere eller leje det går bort nu da en ny bjælke koster omkring 500kr at købe så så kan jeg lige så godt købe.
Tænkte at se om der findes et trick, jeg ikke har tænkt på her hjemme.
Jeg kan købe en større klinge, & teste at save som nogen skrev, med rundsaven. Problemet er, at jeg ikke har noget støtte til at få den til at gå lige, så jeg er lidt usikker, men jeg kan prøve det. Vende den & afslutte med fukssvansen.
Hvis jeg køber en større klinge, hvor stor diameter skal den have? Eller jeg mener hvor stor del af klingen cirka går ned i bjælken?
Motorsav det giver jeg mig ikke i kast med
Båndsav eller indlevere eller leje det går bort nu da en ny bjælke koster omkring 500kr at købe så så kan jeg lige så godt købe.
Tænkte at se om der findes et trick, jeg ikke har tænkt på her hjemme.
Jeg kan købe en større klinge, & teste at save som nogen skrev, med rundsaven. Problemet er, at jeg ikke har noget støtte til at få den til at gå lige, så jeg er lidt usikker, men jeg kan prøve det. Vende den & afslutte med fukssvansen.
Hvis jeg køber en større klinge, hvor stor diameter skal den have? Eller jeg mener hvor stor del af klingen cirka går ned i bjælken?
Kender du nogen, der har en planhøvl? Det er jo kun 10mm, der skal fjernes i tykkelsen. Det høvler man væk på tre gennemgange.
Højden tager du med rundsaven fra to sider. Sørg for at høvle overfladen pæn, når du alligevel høvler den anden side.
Højden tager du med rundsaven fra to sider. Sørg for at høvle overfladen pæn, når du alligevel høvler den anden side.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 929 indlæg
Hvorfor er en centimeter så kritisk? Kan man ikke beholde tykkelsen, så løser det andet sig jo enkelt?
Du kan også save et antal 5 cm, respektive 1 cm dybe snit med rundsaven og derefter bruge et stemmejern til at fjerne træet mellem savsnittene, samt høvlen til at gøre det pænt bagefter. Det kan desuden gøres i omgange, hvis du ikke kan save 5 cm på én gang med rundsaven.
Lidt afhængigt af træsort og andet kan det prøves med en fukssvans. Læg bjælken på siden og læg 7 cm regler, eller andet støtte ved siden af. Du kan også have bjælken på højkant, men så behøves der ofte støtte på begge sider af saven.
Prøv derefter at save. Skift vinkel på saven ret ofte, så går det lettere. Det vil tage et par timer, men sandsynligvis hurtigere end rundsav, og stemmejern-metoden.
Det er ikke sikkert, at det virker. Det afhænger som sagt af flere ting. Men du kan hurtigt mærke, om du gør fremskridt, eller om det føles håbløst.
Prøv derefter at save. Skift vinkel på saven ret ofte, så går det lettere. Det vil tage et par timer, men sandsynligvis hurtigere end rundsav, og stemmejern-metoden.
Det er ikke sikkert, at det virker. Det afhænger som sagt af flere ting. Men du kan hurtigt mærke, om du gør fremskridt, eller om det føles håbløst.
Jeg vil prøve dette. TakA AG A sagde:Lidt afhængigt af træsort og andet kan det prøves med en rammesav. Læg bjælken på siden og læg 7cm reglar, eller andet støtte ved siden af. Du kan også have bjælken på højkant, men så er der ofte brug for støtte på begge sider af saven.
Prøv så at save. Skift vinkel på saven ret ofte, så går det lettere. Det vil tage et par timer, men sandsynligvis hurtigere end rundsav og stemmejern-metoden.
Det er ikke sikkert, det virker. Det afhænger som sagt af flere ting. Men du kan hurtigt mærke, om du gør nogle fremskridt, eller om det føles håbløst.
Ellers må jeg nok tage af sted og købe en ny bjælke. Nu har jeg set over alternativerne i hvert fald.
Jeg har ikke nævnt, at det største problem er, at bjælken er noget bredere end væggen, den sidder imellem. Jeg har udvidet en åbning i væggen og skal forstærke med denne bjælke. At jeg vil gøre bjælken smallere er for det æstetiske, for ser det ikke mærkeligt ud, hvis bjælken er lidt bredere end væggen? I dette tilfælde 10mm. Det bliver 5mm på hver side. Måske gør det ikke noget?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 929 indlæg
Tja, man kan jo altid smække et lag gips op for at dække forskellen?
J jamaica sagde:Jeg skal gøre et forsøg med dette. Tak
I andre tilfælde må jeg nok tage af sted & købe en ny bjælke. Nu har jeg set over alternativerne iaf.
Jeg har ikke nævnt, at det største problem er, at bjælken er noget bredere end væggen den sidder mellem. Jeg har udvidet en åbning i væggen & skal forstærke med denne bjælke. At jeg vil smalne af bjælken er for det æstetiske, for ser det ikke underligt ud, hvis bjælken er lidt bredere end væggen? I dette tilfælde 10mm. Det bliver 5mm på hver side. Det gør måske ikke noget?
Jeg tror, at det er bare godt, hvis bjælken stikker ud 5 mm på hver side. Alternativet er, at bjælken er jævn med væggen indimellem. Du får så 'vælge', om den er jævn, når bjælken er som bredest om sommeren eller når den er som smallest om vinteren. Derudover er der risiko for, at bjælken vrider sig lidt, og så bliver det ujævnt alligevel.J jamaica sagde:Jeg skal gøre et forsøg med dette. Tak
I andre tilfælde må jeg nok tage af sted & købe en ny bjælke. Nu har jeg set over alternativerne iaf.
Jeg har ikke nævnt, at det største problem er, at bjælken er noget bredere end væggen den sidder mellem. Jeg har udvidet en åbning i væggen & skal forstærke med denne bjælke. At jeg vil smalne af bjælken er for det æstetiske, for ser det ikke underligt ud, hvis bjælken er lidt bredere end væggen? I dette tilfælde 10mm. Det bliver 5mm på hver side. Det gør måske ikke noget?
Jeg synes, at det er bedre med 5 mm udspring, som du fx kan fugemasse eller tapetsere imod.
vi kører på det så, takJ J Vos sagde:Jeg tror, det er kun godt, hvis bjælken stikker ud 5 mm på hver side. Alternativet er, at bjælken er plant med væggen nogle gange. Du skal så 'vælge', om den er plant, når bjælken er bredest om sommeren, eller når den er smallest om vinteren. Derefter er der risiko for, at bjælken vrider sig lidt, og så bliver det ujævnt alligevel. Jeg synes, det er bedre med 5 mm udstik, som du fx kan fuge eller tapetsere mod.
Klik her for at svare
