Hej,

Jeg overvejer at sætte Siljans 120mm hvidludede økonomipanel i loftet på landet. Ifølge deres monteringsvejledning skal den sømmes. Ligesom ÅF vil ikke svare på spørgsmålet om det er ok at bruge clips i stedet, men henviser bare til monteringsvejledningen.

Er der nogen, der har monteret denne med clips? Hvad ville risikoen ved at bruge clips i stedet for at sømme i noten være? Jeg vil gerne undgå at stå og sømme 50 kvm over hovedet og tænkte på at bruge skrue-clips.

• Synes
Ganescha
  • Laddar…
jeg havde sat den med en stiftpistol, ikke så sjovt at skrue 50m² over hovedet heller!!

Stiftpistol ???
Antager at du mener dykkertpistol eller sømpistol. Lej eller køb en dykkertpistol og skyd fast panelet i yderkanten på hver bræt, så vil det næste bræt dække sømhovedet. Der findes helt ok pistoler til omkring 500 kr, som du sparer ind på en formiddag. Hvor tyk er panelet, tvivlsomt om det er nok med 50 mm dykkert, men hvis det er, er det sjovere at bruge en pistol i stedet for at sømme i hånden. Rådfør dig med leverandøren. Personligt har jeg brugt 50 mm søm til 95 mm brædder, der var ca. 13 mm tykke, og det fungerede fremragende. Du skal måske placere sømmet synligt, da det er 120 bredt og sandsynligvis lidt tykkere. Der findes søm med malede hoveder, som så er hvide, hvilket giver et mindre synligt indtryk, fordi panelet er hvidluddet. At bruge en sømpistol vil sandsynligvis være meget hurtigere end at skrue klammer.

B
svante mener klammepistol eller hæftepistol

Med den vil taget garanteret falde ned. Men det var en himla dejlig maskine. Endnu et apparat at tilføje til "vil have listen":)

Panelet er 13 eller 15mm, sandsynligvis bliver det den på 15mm. Hvis muligt vil jeg helt undgå at sætte søm synligt. Ifølge monteringsanvisningen (http://www.siljan.com/loaders/oo.php?objid=1702) er det tilstrækkeligt med en søm op til 120mm bredde, hvorfor jeg tænkte, at clips også burde fungere godt.

At som anvist sømme i vinklen i fjederen (ikke noten som jeg skrev ovenfor) vil ikke skjule sømmet i mit tilfælde, da en del af fjederen vil være synlig. Producenten foreslår dykkert 2,2x45 hvis man bruger en pistol. Er der nogen, der har tips til en passende pistol i 500-kronersklassen? Kan jo også være nyttig til det liggende panel, der skal op på væggen ;)

Selvom det er rart, hvis det går lidt hurtigere og er lidt enklere, så tror jeg, at jeg foretrækker lidt mere arbejde, hvis jeg kan få helt skjult montering. Loftet skal alligevel monteres i omgange i tre rum, så ikke 50m2 i ét træk ;)

Eftersom jeg har fået lidt respons fra jer i denne tråd, hvad tror I om dimensionen på lægterne til dette loftpanel? Vil jo bygge så lidt som muligt. Se http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/157578-spiklaekt-foer-takpanel-dimension.html

Tak igen.

Jeg havde ikke sat noget på 1200, ikke clips eller sømmet med 4 tommer, havde spredt på 450 eller 300 for at det ikke skal risikere at hænge.

At panelet skulle falde ned, kan jeg ikke se, juster så pistolen slår ind passende langt og sæt stiften lidt skråt, dobbelt op på stift de steder, hvor man har spredt vidt :)

Nu har jeg ikke læst dit link, kan gøre det når jeg har spist. Virkelig roligt her i dag! :)

Kan anbefale Biltemas Dyckertpistol til omkring 600 kr (Den til 16ga-dyckert). Har lige sat 18mm tyk loftpanel op med den, og det fungerer glimrende. Købte en Stanley-kompressor på Jula for en tusindlap også med 6-liters tank..vejer ikke meget og jeg har ikke behøvet at sætte trykket højere end halvdelen... har ikke haft et eneste driftsstop på 45 kvadratmeter i hvert fald. :-)
Derefter har jeg lagt en stribe trælim på hver eller hver anden regel før jeg "skyder" panelerne fast, så de ikke begynder at glide ned senere.

Svanteman sagde:
Jeg ville ikke have sat noget på 1200, ikke clips eller sømmet med 4 tommer, ville have gleset på 450 eller 300 for at undgå risiko for hængning.
Nu hænger jeg ikke helt med på, hvad du mener... tror der mangler et ord eller to i den sætning, for *noget* må du vel fastgøre med, selvom man gleser tæt ;)

Hvis du mener min anden tråd, jeg linkede til, så tænkte jeg at glese/lægte på 60cc (ifølge monteringsanvisningen) tværs over den eksisterende glesen, som sidder på 30cc, men på samme retning som panelet skal sidde. Spørgsmålet var, hvilken tykkelse jeg har brug for på den lægte minimum, eftersom jeg vil bygge nedad så lidt som muligt. Er 12mm tilstrækkeligt, når den fastgøres 30cc på eksisterende gles? Eller skal jeg gå op til 20 eller 22mm?

Ahh jeg havde måske ikke læst så nøje, som jeg burde, jeg har simpelthen fundet på egne fakta :) man kan jo gøre sådan, men det er ikke rigtigt! Undskyld for det. fik for mig at du havde skrevet, at du skulle fastgøre på c/c 1200 silly me.

12mm siger du, det måske virker, men jeg har aldrig gjort det, jeg ville sige, at det lyder lidt spinkelt, der er sikkert nogen her på forummet, der har prøvet. men hvor meget betyder 10mm for at være på den sikre side??

Du kan gøre det nemt for dig og sætte råspont 17*95, så bliver det en godt og billigt alternativ. 12+5 mm er ingen forskel og bliver bredt og godt, så slipper du for at risikere, at det sprækker. Samtidigt vil du jo, at sømmet skal have noget at sidde i, så sømmet ikke glider ud. Kravet for at holde isoleringen med gles tror jeg er 28x70 med 3" søm og 30-45 cm cc. Nu har du det allerede, men kør et lag til, så bliver det nemt. Jeg har prøvet at hænge og rykke i en gles som er sømmet med 100 mm søm og sømpistol og glat søm. Den gled ud af mine 95 kilo, så det er vigtigt, at man bruger den rette fastgørelse. Galvaniseret søm er ru og sidder mange gange bedre. Det går med mindre og kortere søm, men man vil kunne sove om natten, synes jeg. Jeg har selv sømmet meget panel med 50 mm dyckert (pistol), og det fungerer fint. Hvis man prøver at fjerne panelet, sidder sømmet tilbage. Biltemas dyckert pistol fungerer nok fint til dette.

mm, I har nok ret, 12mm er nok lidt spinkelt for sømmet, selvom det skulle kunne klare vægten i sig. Jeg går op lidt i dimension. Når jeg tænker efter, har jeg nok "skräpigt" 22x120 råplan liggende, som rækker i hvert fald til det store rum. Men jeg har svært ved at opgive tanken om den skjulte fastgørelse, må se hvor det ender med det - indkøb af ny maskine til samlingen kan jo være et argument ;)

I skal i hvert fald have stor tak for tips og synspunkter!

Satte ca 75m2 med skruvclips. Lidt terapiarbejde men gik ret hurtigt og jeg er tilfreds med resultatet. Bosch miniskruetrækker og cc 60 tror jeg. Men omkostningsmæssigt så bliver det nok billigere at købe en dykkerpistol + dykker på Biltema end at købe clips...iaf for mine 75m2.

Fasts med picka må jeg jo skaffe kompressor også, så startomkostningen bliver jo lidt højere... Hmm... vi får se =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.