12,662 læst ·
18 svar
13k læst
18 svar
Sætte fliser på spånplade?
Tænkte sætte lidt overskydende fliser på væggen langs køkkenbordene (2 fliser i højden). I dag er der kun tapet på spånplade. Hvad skal jeg gøre af forarbejde? Hørte noget om at jeg skal have gipsplade bagved, eller er det bare at sætte fliserne direkte?
en overvejelse, fliser man ikke på spånplader tidligere? det fungerede vel for det meste dengang?!
jeg har flisebelagt på spånplader for nylig, og det ser ud til at fungere perfekt selv gennem årstidsvekslinger. Jeg smurte et lag fugtspærre på spånpladen.
jeg har flisebelagt på spånplader for nylig, og det ser ud til at fungere perfekt selv gennem årstidsvekslinger. Jeg smurte et lag fugtspærre på spånpladen.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Det er aldrig nogen højde når det gælder kakling på træ/spån, men hvis man skal gøre det, skal man bruge en speciel fliseklæb, der er mere fleksibel... Typisk Lips Flexicol eller lignende...
At skrue 6mm renoveringsgips op er heller ikke optimalt, da det også bør limes op med samme type fliseklæb.
At skrue 6mm renoveringsgips op er heller ikke optimalt, da det også bør limes op med samme type fliseklæb.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 indlæg
Spånplade er ikke noget godt materiale bag fliser, eneste gang er når man vil fjerne fliserne, hos os blev en del selvfjernende og en del holdt sammen 4 og 4 pga fugen.
Til øvrige, kunne man lime med silikone? Flexer en del men så var det fugningen :@
Protte
Til øvrige, kunne man lime med silikone? Flexer en del men så var det fugningen :@
Protte
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ærligt talt forstår jeg ikke problemet... :blushing:
Der kommer råd om, hvordan man skal løse tingene på dette forum, men alligevel skal der ofte findes på alternative løsninger, som ikke er ok... :S
Hvorfor ikke bare tage imod de råd, der kommer, og gøre, hvad branchen kræver...
Lim fliserne på spånpladen med fix beregnet til dette, som Fleixicol, men så får man et helvedes problem, hvis man en dag vil skifte fliserne...
Lim 6mm gips fast med f.eks. Flexicol og sæt fliserne på dette, og så er det i det mindste lidt lettere den dag, man vil skifte...
Skru 6mm gipsen meget forsigtigt, så skruehovederne ikke går for meget ind i gipsen...
Risikoen med dette trin er, at det ikke bliver så holdbart, da det kræves forsigtighed at skrue så tynd gips, og derfor anbefales det at lime den type gips...
Dog letter det, når man skal skifte fliser, og har man på fornemmelsen, at det kan blive aktuelt, så kan dette være et alternativ for nogle.
Der kommer råd om, hvordan man skal løse tingene på dette forum, men alligevel skal der ofte findes på alternative løsninger, som ikke er ok... :S
Hvorfor ikke bare tage imod de råd, der kommer, og gøre, hvad branchen kræver...
Lim fliserne på spånpladen med fix beregnet til dette, som Fleixicol, men så får man et helvedes problem, hvis man en dag vil skifte fliserne...
Lim 6mm gips fast med f.eks. Flexicol og sæt fliserne på dette, og så er det i det mindste lidt lettere den dag, man vil skifte...
Skru 6mm gipsen meget forsigtigt, så skruehovederne ikke går for meget ind i gipsen...
Risikoen med dette trin er, at det ikke bliver så holdbart, da det kræves forsigtighed at skrue så tynd gips, og derfor anbefales det at lime den type gips...
Dog letter det, når man skal skifte fliser, og har man på fornemmelsen, at det kan blive aktuelt, så kan dette være et alternativ for nogle.
Som Paul skriver, så kan man fint lime fliser direkte på spån, så længe man bruger produkter, der er beregnet til formålet.Merkurius sagde:
Såkaldt fliselim, som ofte findes i færdigblandede små spande, indeholder ofte plastik i stedet for cement og er fleksibelt.
Problemer med revner i fugerne undgår man ved også her at vælge det rigtige produkt. Der findes fuger, der tåler lidt bevægelse.
Et par gange har vi flisebelagt i køkkenet direkte på spånplade. Dog uden fuge. Det sidder stadig fast.
Sprækken mellem bordpladen/spånplade behandlede vi med silikone. Den blev trukket op med ca. 2 mm.
Senere fliser på dette. Med konstruktionslim og smeltelim. Smeltelimen fikserede fliserne med det samme. Efter 1 døgn hærdede konstruktionslimet. Hvorfor så? Fordi vi testede med kun smeltelim. Det slap efter nogle måneder.
Rigtig fliseklæb har jeg ikke brugt i evigheder. Hvorfor? Fordi jeg er amatør
Sprækken mellem bordpladen/spånplade behandlede vi med silikone. Den blev trukket op med ca. 2 mm.
Senere fliser på dette. Med konstruktionslim og smeltelim. Smeltelimen fikserede fliserne med det samme. Efter 1 døgn hærdede konstruktionslimet. Hvorfor så? Fordi vi testede med kun smeltelim. Det slap efter nogle måneder.
Rigtig fliseklæb har jeg ikke brugt i evigheder. Hvorfor? Fordi jeg er amatør