Vi ville have hjælp til at vælge metode og materiale, når vi skal lukke et dørhul i en indervæg.

Indervæggen er pudset, og tykkelsen er ca. 24 centimeter inklusive puds. Jeg har banket lidt puds af og konstateret, at der er mursten i væggen.

IMG_0132%20(568%20x%20426).jpg

Hvilke forskellige materialer har vi at vælge imellem, når vi skal lukke hullet. Hvilke fordele og ulemper har de forskellige materialer/metoder.

Mvh
David & Susanna

Enten så reglar I op og sætter for med plade, plyfa og gips eller andet materiale I foretrækker. Eller murer til med lecablokke og pudser.

Fordelen ved at mure med leca og pudse er, at hullet forsvinder, da det bliver ligesom resten af væggen. Så det ville jeg vælge at gøre. En plade på regel vil kunne ses, måske endda sprække i fugen, så den skal man nok gøre "nåt af" fra starten. Pænest bliver at gøre ligesom resten af væggen, som jeg ser det.

Enig med Jan-Å. Bliver mere solid. Samlingerne med en plade vil aldrig kunne skjules, kun midlertidigt.

Vi lukkede en døråbning med lægter, gipsplader og en hel del spartelmasse. Det blev godt til at begynde med, men efter et stykke tid blev samlingerne synlige nogle steder.

Tak for svarene.

I bekræftede mine mistanker.

19x19 Leca blokke er indkøbt.
Hvor meget af pudsen på "indrekanterne" i dørhullet skal jeg banke væk?
Helt ind til teglstenen eller er det nok at få fjernet det yderste, der er malet?

mvh
David

Bank det væk, som er løst, burde være nok. Har du pudset væg før?

Nej jeg har ikke pudset før.. men en gang skal jo være den første.
Vi starter med den side, der ikke kommer til at kunne ses. (Der kommer til at stå en række garderobeskabe foran).
Lykkes vi ikke med at få den side godt nok, må vi vel tage en fagmand til den anden side, som bliver i stuen.

Døren og dørkarmen er i hvert fald fjernet, og jeg har savet parketgulvet og reglen under den del af gulvet, der gik ind i dørhullet.

IMG_0139%20(568%20x%20426).jpg

Jeg tænkte på at fjerne savsmuldet nærmest hullet og erstatte det med almindelig isolering.

Bør jeg bore i betonen for at få noget i, så lecablokkene sidder ordentligt fast, eller er det nok med mørtel mod betonen?

Har aldrig muret leca, så det spørgsmål ved jeg ikke, men jeg ville nok bare "stable" dem uden at indsætte noget, der holder dem mod væggen. Der er vel ingen kræfter på lecaen, tænker jeg? Ellers er det ikke noget stort arbejde at bore nogle huller og stikke armeringsjern i dem, som ligger i fugen mellem blokkene.
Jeg har pudset nogle gange, små flader hvor jeg har fjernet fliser og sådan, det er ikke så svært og ret sjovt. Det, jeg gjorde forkert, var, at jeg ikke vandede væggen ordentligt, inden jeg kastede pudsen på første gang, og gradvist lærte jeg mig at blande tilstrækkeligt løst mørtel, så det er vel det råd, jeg kan give, vand på overfladen, der skal pudses, og løs mørtel. Et dørhul er jo praktisk nok bredt til at kunne aftrække mørtlen med en bræt, som hviler mod væggen på begge sider. Så ville jeg have gjort det, men på denne eminente side kommer der sikkert nogen, der er dygtigere end jeg, til at give mere præcise råd før eller senere :) Held og lykke!

Det råd lyder fornuftigt Jan-Å så kør på det Co-tec så bliver det godt.

Hvis I skal tapetsere, kan I bare lave en ramme og gipse

Nu er hullet muret til.

Hvor længe bør vi vente, før vi kan pudse den nye væg?

Nu er det pudset også...

Siden hvor garderobene skal være.
Bild%20001%20(426%20x%20568).jpg

Og den pæne side i stuen.
Bild%20002%20(426%20x%20568).jpg

Tid til næste projekt :)

Flot arbejde. Er det ikke en dejlig følelse, når man opdager, at jeg kunne!

Godt gjort! Åh, er det ikke en herlig følelse, når man opdager, at man kunne! :) Undskyld jeg "låner" opslaget, JanneL, men det er jo præcis det, det handler om, når man bygger sit eget hus, at prøve noget man ikke har gjort før og ikke kan, og opdage at man kan alligevel :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.