4,758 læst ·
7 svar
5k læst
7 svar
Sandwichkonstruktion til isolering af indvendige vægge
Hej
Jeg har en overvejelse omkring efterisolering på indersiden af ydervægge.
Jeg har en 30'er villa med puds + tykke stående planker med not og fer + Tretex.
Altså ikke særlig meget isolering.
Så jeg har tænkt over, om der findes nogle alternativer til traditionel efterisolering med lægter og glasfiberisolering.
Det ville være rart, hvis der fandtes en gipsplade med EPS skum limet på bagsiden, som bare kunne skrues op. Men jeg har aldrig set noget sådant.
Så overvejer jeg en anden lignende løsning, som jeg gerne vil høre jeres meninger om.
Hvis man bruger gipolim og limer hårde skumplader som EPS, der er 20-30mm tykke, på indersiden af væggene. Og når det er tørt, limer og skruer man almindelige eller renoveringsgipsplader uden på skummet. Gipolimet vil få materialerne til at blive som en sandwichkonstruktion og ligge helt fast mod underlaget. Man skal selvfølgelig bruge lidt længere gipsskruer, der når ind til plankevæggen. Skummet ville også fungere som en dampspærre. Jeg tænker bare at fræse nogle plastrør ind til ny el i tretexpladen først.
Det burde i hvert fald give en konstruktion, der ikke bygger så meget og helt uden kuldebroer, og det ville gå rigtig hurtigt og blive relativt billigt... tror jeg.
Hvad tænker I, er det helt skørt??? :blushing:
Jeg har en overvejelse omkring efterisolering på indersiden af ydervægge.
Jeg har en 30'er villa med puds + tykke stående planker med not og fer + Tretex.
Altså ikke særlig meget isolering.
Så jeg har tænkt over, om der findes nogle alternativer til traditionel efterisolering med lægter og glasfiberisolering.
Det ville være rart, hvis der fandtes en gipsplade med EPS skum limet på bagsiden, som bare kunne skrues op. Men jeg har aldrig set noget sådant.
Så overvejer jeg en anden lignende løsning, som jeg gerne vil høre jeres meninger om.
Hvis man bruger gipolim og limer hårde skumplader som EPS, der er 20-30mm tykke, på indersiden af væggene. Og når det er tørt, limer og skruer man almindelige eller renoveringsgipsplader uden på skummet. Gipolimet vil få materialerne til at blive som en sandwichkonstruktion og ligge helt fast mod underlaget. Man skal selvfølgelig bruge lidt længere gipsskruer, der når ind til plankevæggen. Skummet ville også fungere som en dampspærre. Jeg tænker bare at fræse nogle plastrør ind til ny el i tretexpladen først.
Det burde i hvert fald give en konstruktion, der ikke bygger så meget og helt uden kuldebroer, og det ville gå rigtig hurtigt og blive relativt billigt... tror jeg.
Hvad tænker I, er det helt skørt??? :blushing:
Senest redigeret:
Jeg har ikke samme forudsætninger som dig, da jeg har tegl og siporex, men jeg har arbejdet på førstesalen, siden vi flyttede ind, og der har jeg skruet cellplast via spånplade på den ene væg. (100mm cellplast og så 22mm gulvspån, dernæst gulvgips).
Den anden gavl er 100mm cellplast, 22mm lægte, 45mm regel og imellem dem 70mm isolering, hvad den nu hedder.
At skrue gennem hele pakken på én gang uden at skulle mærke op og bore og plugge og så ramme rigtigt med en 200mm skrue lyder alt for nemt
Den anden gavl er 100mm cellplast, 22mm lægte, 45mm regel og imellem dem 70mm isolering, hvad den nu hedder.
At skrue gennem hele pakken på én gang uden at skulle mærke op og bore og plugge og så ramme rigtigt med en 200mm skrue lyder alt for nemt
Medlem
· Västra Götaland
· 970 indlæg
Cellplast bruges normalt ikke indvendigt på grund af brandeegenskaberne, dog forekommer træspån og spånplader stadig, så det er jo en stillingtagen. Hvis du vil undgå kuldebroer, er der jo altid metalregler.
Cellplast mod siporex lød bedst i mine ører, da jeg lyttede til mig selv 
Faktisk svært at finde nogen info om netop denne byggemetode har jeg bemærket.
Præcis som om alle bygger hytter i træ i dette land
Klart man ikke skal isolere så man får frostsprængninger i murstenene, men hvor går grænsen?
Skal det være koldt på indervæggen som her?
Tegl, siporex, tretex og der findes ikke engang tretex i alle vægge.
Brandegenskaberne synes jeg godt man kan stoppe med at spekulere videre på, for ifald det har taget sig forbi gips og spån og så ind til cellplast er man allerede der ret skidt på den.
Men der findes selvfølgelig stikkontakter og sådan som ligger nærmere cellplasten.
Kan være interessant hvis man udelukkende har vægge i huset, men har man det møbleret, så vil møblerne brænde op før.
Faktisk svært at finde nogen info om netop denne byggemetode har jeg bemærket.
Præcis som om alle bygger hytter i træ i dette land
Klart man ikke skal isolere så man får frostsprængninger i murstenene, men hvor går grænsen?
Skal det være koldt på indervæggen som her?
Tegl, siporex, tretex og der findes ikke engang tretex i alle vægge.
Brandegenskaberne synes jeg godt man kan stoppe med at spekulere videre på, for ifald det har taget sig forbi gips og spån og så ind til cellplast er man allerede der ret skidt på den.
Men der findes selvfølgelig stikkontakter og sådan som ligger nærmere cellplasten.
Kan være interessant hvis man udelukkende har vægge i huset, men har man det møbleret, så vil møblerne brænde op før.
Stålreglar er jo et oplagt alternativ til træreglar, men det er alligevel meget mere arbejde med flere trin end min overvejelse med kun gips, cellplast og lim. Jeg kan heller ikke se, hvad der skulle blive bedre, hvis man sigter mod den mindst mulige påbygning (45mm reglar, ville jeg tro). Med EPS cellplast overvejer jeg at bruge 20 eller 30 mm, og evt. ville jeg kun bruge renoveringsgips på 6mm. Jeg har læst et eller andet faktablad fra en af cellplastproducenterne, at EPS cellplast skal isolere meget bedre end glasfiberuld. Hvis man argumenterer med, at jeg ikke vil kunne bruge gipsekpander skruer, så er det noget, jeg alligevel ikke bryder mig om. En ordentlig plankevæg er til at skrue i bag tretexpladen.Apprentice sagde:
Senest redigeret:
Det finns alltså... :wow: precis vad jag hade funderat på! d^_^barne sagde:
Skillnaden är väl att de har en special regel i sin konstruktion vilket förmodligen behövs om man ha 55mm isolering eller om man saknar trä att skruva skivan i. Men de har ju även med 30mm isolering.
Ska försöka hitta lite prisuppgifter. Kan väl tänka mig att det inte har fått så mycket genomslag för att det kanske blir dyrare spill när det är förmonterat!? EPS skivorna finns i olika mått och har fasade skarvar som tillåter lite mera "pusslande" än gips som det brukar bli mycket spill av.
Hittade lite info:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/PAROC%20XEW%20200_WB.indd.pdf
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Arb3048.pdf
Men om man som i mitt fall vill använda 30 mm EPS och har en plankvägg att skruva i bakom tretexskivan så borde det väl fungera utan reglar. Speciellt om jag tandspacklar med Gipsskivelim bakom skarvarna vilket skulle minska risken för rörelser i skarven. Ett annat problem är att jag inte kan hitta några gipsskruv som är längre än 57 mm, för det borde bli ca 53 mm till plankväggen och då skulle jag behöva skruv på minst 67 mm.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad är risken med för stora plattor på oisolerad platta?
Golv -
Isolera runt rökrörets genomföring
Isolering -
Isolera befintliga ytterväggar med förpackningschips
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Mögel på vägg i isolerat förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Är det värt att isolera golvet till förrådet
Grund & Markarbeten