Købte hus med koldgarage for nogle måneder siden. Den tidligere ejer har lavet en grund af sandwich-elementer og placeret et gammelt militærlager ovenpå. Kan disse elementer bruges som grundisolering og støbe plade på?
Støber i gulvvarme i så fald, tænker mig at pladen agerer lidt som en barriere og ikke slipper så meget varme ned til jorden.. Hvad tror I? Der findes jo gulvvarmeplader som jo er tænkt netop til dette formål, er der nogen som har indsigt?

Det er "frigolit" mellem pladerne og ikke stenuld.. Måske kaldes det ikke sandwichelement så?

Ja det gør det, sandwich element kan alt som har en kerne med to omsluttende materialer eller forskellig densitet kaldes.

Pladen vil ikke fungere som en barriere for at stoppe varmen nedad, det er misforstået. Pladerne man bruger ved gulvvarme ovenpå f.eks sporplader er for at fordele varmen jævnere over gulvet.

Ok. Men tror I, det klarer vægten af en ca 10cm tyk betonplade? Væggene står på leca-blokke (som står på elementerne) så vil skulle støbe mod lecablokkene hvis det er (bygger ramme rundt om så det ikke skubber blokkene ud). Elementerne er ca 15cm tykke og ved ikke hvilken styrkeklasse de har. Bliver det ekstremt uøkonomisk at holde en grundvarme på ca 5 plusgrader med gulvvarmen, med 15cm grundisolering?

Kan du ikke lægge lidt mere isolering på?

Leca elementerne kan du bruge som form og bare støbe direkte imod. Sørg bare for, at der ikke er nogen huller, så betonen løber ud.

Hvis celloplasten ligger med støtte mod jorden under, vil det uden problemer holde. Har du nogle billeder af, hvordan det ser ud, så kan vi forstå situationen bedre?

Skulle helst ikke ønske at lægge mere isolering, for hvis jeg støber som det ser ud nu, bliver det at lave en 10 cm høj rampe op mod portene, på asfalt. Elementerne er altså i jordniveau (asfalteret) ved portene nu. Skal tage nogle billeder i morgen efter arbejde mens det er lyst, hvis jeg husker det.

Sådan ser det ud nu udenfor, lidt rodet og uryddet men I kan se princippet. Frisker selvfølgelig op facade med måske plade hvis det bliver aktuelt

• Grå træfacade med isolering nederst, omgivet af vildtvoksende græs og visne planter, der giver et uplejet udseende.
  • Slidt grøn trægarage med afskallet maling og flækket træ. Asfalt foran og tydelige tegn på slid langs soklen.
  • Gammelt hus med grønt træværk og grå betonblokke ved fundamentet, omgivet af græs og sten. Urenoveret facade i fokus.
Jeg tror det vil fungere, men det ser ud til at være lidt ujævnt underlag?
Måske gå over indersiden af lecan med lidt mørtel/beton og tætne inden støbning.
Saven også af det, der stikker ud af elementerne på ydersiden, og puds det, så vil det se godt ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.