4,721 læst ·
16 svar
5k læst
16 svar
Sand og makadam til selvblanding
Side 1 af 2
Tænkte have en sandbunke og en makadambunke, så jeg enkelt kan blande lidt beton, mørtel eller pudsemørtel.
Spørgsmålet er, hvilken dimension jeg skal købe. Det ville jo være rart, hvis sandet fungerer til alle blandingerne.
Inden for en forholdsvis nær fremtid skal jeg støbe nogle stolper til et plankeværk, støbe en mindre plade for lvp. Mure op lecainne-vægge. Finputse nogle indervægge.
Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
8-16 eller endnu grovere?
Som sagt, ville det være rart kun at have to bunker.
Spørgsmålet er, hvilken dimension jeg skal købe. Det ville jo være rart, hvis sandet fungerer til alle blandingerne.
Inden for en forholdsvis nær fremtid skal jeg støbe nogle stolper til et plankeværk, støbe en mindre plade for lvp. Mure op lecainne-vægge. Finputse nogle indervægge.
Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
Som sagt, ville det være rart kun at have to bunker.
Så meget sten og store som muligt, de er A og O i betonnimhed sagde:
Tænkte have en sandbunke og en makadambunke så jeg nemt kan blande lidt beton, mørtel eller pudsemørtel.
Spørgsmålet er hvilken dimension jeg skal købe. Er jo rart hvis sandet virker til alle blandingerne.
I ret nær fremtid skal jeg støbe lidt sokler til et plankeværk, støbe en mindre plade for lvp. Mure lecainne mure op. Puds nogle indvendige vægge.
Så,
Sand:
0-4 eller 0-8?
Makadam:
Som sagt, ville være dejligt kun at have to bunker.
hejnimhed sagde:
næ 8-16 lyder godt men skal bruge meget mere info for at svare præcist.
afhængig af hvordan du armerer, så afgør det dmax, altså den største stenstørrelse. Stenen skal jo kunne gå frit forbi al armering.
så vil du have så stor dmax som muligt for at mindske krymperevner samt øge styrken på betonen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Mine betonfærdigheder ligger tilbage i tiden, så en vis forbehold for hukommelsestab må jeg gøre.
Jeg tror ikke, at du kan klare dig med to bunker, i hvert fald ikke med nogen kvalitet på slutresultatet. For beton har du brug for både sand og makadam. For pudsmørtel har du brug for en finkornet sand. Betonens styrke øges, når man bruger så lidt vand som muligt i forhold til cementen. I praksis betyder det meget og grov makadam, helst op til 64 mm. Proportionerne mellem de forskellige fraktioner er også vigtige. Jeg vil sige, at du har brug for fire bunker i det mindste. Pudssand, 0-4 til mørtel og beton, 4-16 og 16-64 til beton. Grænserne er ikke hellige. Meget afhænger af, hvad du skal bruge det til.
Jeg tror ikke, at du kan klare dig med to bunker, i hvert fald ikke med nogen kvalitet på slutresultatet. For beton har du brug for både sand og makadam. For pudsmørtel har du brug for en finkornet sand. Betonens styrke øges, når man bruger så lidt vand som muligt i forhold til cementen. I praksis betyder det meget og grov makadam, helst op til 64 mm. Proportionerne mellem de forskellige fraktioner er også vigtige. Jeg vil sige, at du har brug for fire bunker i det mindste. Pudssand, 0-4 til mørtel og beton, 4-16 og 16-64 til beton. Grænserne er ikke hellige. Meget afhænger af, hvad du skal bruge det til.
nej det føles overkill med 64mm over 27mm bruger man næsten aldrig.J justusandersson sagde:Mine betonkompetencer ligger lidt tilbage i tiden, så en vis reservation for hukommelsestab må jeg nok tage.
Jeg tror ikke, at du kan klare dig med to bunker, i hvert fald ikke med en ordentlig kvalitet på slutresultatet. Til beton har du både brug for sand og makadam. Til pudsemørtel har du brug for finkornet sand. Betons styrke øges, når man bruger så lidt vand som muligt i forhold til cementen. I praksis betyder det meget og grov makadam, helst op til 64 mm. Proportionerne mellem de forskellige fraktioner er også vigtige. Jeg vil sige, at du har brug for mindst fire bunker. Pudssand, 0-4 til mørtel og beton, 4-16 og 16-64 til beton. Grænserne er ikke hellige. Meget afhænger af, hvad du skal bruge det til.
Det kan man jo knapt armere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Som jeg skrev, mine kundskaber er lidt forældede. Men for de højeste styrkekrav, f.eks. i fundament, kræves meget grov ballast. Men det er klart, alt over 16 er besværligt at håndtere manuelt. Min hensigt var primært at formulere en princip, for høj styrke behøves meget groft materiale. Desuden, jo flere bunker, desto lettere er det at balancere de forskellige fraktioner.
Er pudsand og 0-4 to forskellige? Det må de være, ellers tæller jeg ikke fire bunkerJ justusandersson sagde:
dmax = maksimal dimension?H hul sagde:hej
nej 8-16 lyder godt, men der skal meget mere info til for at svare præcist.
afhængig af hvordan du armerer, så afgør det dmax altså største stenstørrelse. Stenen skal jo kunne gå frit forbi al armeringen.
udover det vil du have så stor dmax som muligt for at mindske svindrevner samt øge styrken på betonen
Hvilke yderligere oplysninger bør jeg vedlægge?
Taknemmelig for al hjælp
Jeg er jo egentlig en trægut
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Til normalt pudsmørtel er 0-4 for groft. Derimod er det tilstrækkeligt til murermørtel. En tommelfingerregel er, at den største fraktion højst er 1/3-del af fugens bredde. Skal du kun støbe stolpesokler til hegnspæle, er 8-16 tilstrækkeligt. Der er jo ingen holdbarhedskrav til det. Så skal du bare mure og støbe lidt enkelt uden større krav, foreslår jeg en bunke 0-4 og en bunke 8-16.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,026 indlæg
Køb pudsemørtel i sække, så får du meget mere ensartet kvalitet end hvis du blander selv.
Her har du opskrift på beton:
https://www.cementa.se/sv/betongarbeten
Og her er nogen, der tænker som dig med to bunker...
https://www.tenico.se/tips/tips51.htm
Her har du opskrift på beton:
https://www.cementa.se/sv/betongarbeten
Og her er nogen, der tænker som dig med to bunker...
https://www.tenico.se/tips/tips51.htm
Jeg har haft muresand, tror den er sorteret 0-3, støbegrus 0-8 og makadam 8-11 eller 8-16 hjemme for at klare både muring, pudsning og støbning. Men jeg har det godt, snakker lidt venligt med byens vognmænd, så er det bare at hente en trailer med det, der er brug for i øjeblikket.
Muresand og støbegrus er ikke udskiftelige. De opfører sig helt forskelligt, når man blander beton. Måske varierer dette fra leverandør til leverandør, men når jeg har forsøgt at blande beton med muresand, er det ikke blevet godt. Det er som om de lidt større runde sten i støbegruset er nødvendige for at få betonen til at flyde, uden at man behøver at tilføre unormale mængder vand og cement. Det bliver ikke bedre af, at almindelig makadam er meget skarp. Hvad jeg har hørt, så bruger betonstationerne en blanding af makadam og naturgrus som ballast.
Formentlig er grovere ballast bedre, men allerede 8-16 er ikke sjovt at skovle med håndkraft.
Skal jeg mure eller pudse meget, så foretrækker jeg sand i bunke frem for færdigblandet hvilken som helst dag. Så dejligt at slippe for at stå i støvet og tømme sække. Til småopgaver, reparationer og lignende er færdigblandet bedre.
Muresand og støbegrus er ikke udskiftelige. De opfører sig helt forskelligt, når man blander beton. Måske varierer dette fra leverandør til leverandør, men når jeg har forsøgt at blande beton med muresand, er det ikke blevet godt. Det er som om de lidt større runde sten i støbegruset er nødvendige for at få betonen til at flyde, uden at man behøver at tilføre unormale mængder vand og cement. Det bliver ikke bedre af, at almindelig makadam er meget skarp. Hvad jeg har hørt, så bruger betonstationerne en blanding af makadam og naturgrus som ballast.
Formentlig er grovere ballast bedre, men allerede 8-16 er ikke sjovt at skovle med håndkraft.
Skal jeg mure eller pudse meget, så foretrækker jeg sand i bunke frem for færdigblandet hvilken som helst dag. Så dejligt at slippe for at stå i støvet og tømme sække. Til småopgaver, reparationer og lignende er færdigblandet bedre.