Jeg vil øge bæreevnen på en bærende bjælke, eller den teoretiske spændvidde, som den kan klare. Derfor overvejer jeg at sammenføje to stk 45×220, C24, NTR-A. Tanken er at lime med PU-lim. Sætte et antal træskruer og derefter spænde sammen med beslag.
Så til spørgsmålet: hvordan skal man lægge bjælkerne sammen? Se nedenstående principskitse. Jeg er kun interesseret i, hvad der er bedst, eller mindst dårligt, hvis du hellere ser det sådan. Jeg prøvede at spørge ChatGPT. Der fik jeg virkelig skøre forslag. Nu stoler jeg på jer her.
Så til spørgsmålet: hvordan skal man lægge bjælkerne sammen? Se nedenstående principskitse. Jeg er kun interesseret i, hvad der er bedst, eller mindst dårligt, hvis du hellere ser det sådan. Jeg prøvede at spørge ChatGPT. Der fik jeg virkelig skøre forslag. Nu stoler jeg på jer her.
Jeg ved ikke. Men det her er min mening.
Variant 3 vil gerne sprænge limfogen ved stigende fugtighed. Samme problem findes i variant 1.
Med variant 2 bliver limfogen komprimeret, og det burde ikke kunne skade noget som helst.
Hvis den skulle sidde indendørs med snedkertørt træ, så ville alle tre fungere lige godt, men så ville jeg vælge variant 3, for den er "pænest".
Variant 3 vil gerne sprænge limfogen ved stigende fugtighed. Samme problem findes i variant 1.
Med variant 2 bliver limfogen komprimeret, og det burde ikke kunne skade noget som helst.
Hvis den skulle sidde indendørs med snedkertørt træ, så ville alle tre fungere lige godt, men så ville jeg vælge variant 3, for den er "pænest".
Jeg har været inde på samme spor men ved simpelthen ikke hvilket der er rigtigt i teorien. Ingen jeg har spurgt indtil nu har kunnet forklare det bedre end du.L Limpan4all sagde:Jeg ved ikke. Men dette er min mening.
Variant 3 vil ønske at sprække limfugen ved øget fugtighed. Samme problem findes i variant 1.
Med variant 2 komprimeres limfugen, og det burde ikke kunne skade noget som helst.
Skulle den sidde indendørs med tørt snedkervirke, så ville alle tre fungere lige godt, men så ville jeg vælge variant 3 fordi den er "pænest".
At sprænge en limfuge af den type og forstærket med skruer er ikke noget, reglar normalt kan klare. Eller mere præcist, reglar plejer ikke at rive sig selv i stykker i forbindelse med en limfuge af den type.
Jeg killgætter lidt
For at linen skal holde sig så ret som muligt, så 2 eller 3, en bærende regel plejer at blive fikseret ved flere punkter, så sandsynligvis ingen forskel i praksis.
En variant er at se, om reglarne er begyndt at vride sig og parre dem med vridning i forskellige retninger. Samme metode, hvis de bukker.
For spørgsmålet om bæreevne tvivler jeg på, at du vil få nogen praktisk forskel uanset metode.
Jeg killgætter lidt
For at linen skal holde sig så ret som muligt, så 2 eller 3, en bærende regel plejer at blive fikseret ved flere punkter, så sandsynligvis ingen forskel i praksis.
En variant er at se, om reglarne er begyndt at vride sig og parre dem med vridning i forskellige retninger. Samme metode, hvis de bukker.
For spørgsmålet om bæreevne tvivler jeg på, at du vil få nogen praktisk forskel uanset metode.
Tak for input!Z z_bumbi sagde:At sprænge en limning af den type og forstærket med skruer er ikke noget reglar normalt kan klare. Eller mere præcist reglar plejer ikke at rive sig selv i stykker i forbindelsen med en limning af den type.
Jeg gætter lidt
For at linen skal holde sig så lige som muligt, så 2 eller 3, en bærende regel plejer at blive fikseret ved flere punkter, så sandsynligvis ingen forskel i praksis.
En variant er at se, om reglarne er begyndt at dreje sig og parre dem sammen med drejning i forskellige retninger. Samme metode, hvis de bøjer.
Men mener du, at det ville være helt unødvendigt at fordoble? eller at de sidder sammen ikke gør nogen forskel? Jeg er bare lægmand i emnet, så spørgsmålet er oprigtigt.
At sammenføje bjælkerne gør næsten intet for nedbøjningen, det vil ikke øge i styrke. Derimod er der jo en chance for, at reglen vrider sig eller tipper, og da vil det hjælpe at skrueslime bjælkerne.
Jeg siger ikke, at du har uret, men jeg har aldrig rigtig forstået, at man så kategorisk siger, at det ikke gør meget/noget for nedbøjning. Hvis man tænker sig følgende teoretiske eksempel. Du skal gå over et vandløb, der er 100 cm bredt. Ét sted ligger en 45x45, et andet sted ligger to stykker 45x45, som er skruelimede sammen. Mener man da, at man lige så godt kan vælge at gå på den ene 45x45?
(Vi antager, at balancen ikke er en faktor).
(Vi antager, at balancen ikke er en faktor).
Hvis du fordobler, fordobler du de kræfter, du kan optage, så hvis der kræves en forøgelse, er det godt.M MatsBengtsson89 sagde:
En limfuge på 1 mm på en 90 mm bred bjælke vil sandsynligvis ikke give nogen mærkbar forskel, men først og fremmest spiller det sandsynligvis ingen rolle, hvordan du vender reglerne for bæreevnen.
Men jeg er ikke bygningsingeniør.
Gætter på, at @Kontoristen7 mener forskellen mellem 2 stk skruelimmede lægter og 2 stk løse lægter. Givet at du har skruelimmet dem på "forkert" led.T TryBran sagde:
Lægger du dem oven på hinanden, gør det stor forskel, om de er skruelimmede eller løse.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,013 indlæg
Ret meningsløst at lime med PU-lim, da du hverken vil opnå højt presstryk eller gode anliggningsflader.
Polyuretanlim kræver højt limtryk og jævne limflader for at blive stærkt. Når det ikke er tilfældet, får det lav E-modul. Sammenlign med skummet, der dannes, som man kan skære med kniv.
Bestil en imprægneret limtræsbjælke i stedet.
For at svare på dit spørgsmål, så er kerneflade ud det, man plejer at gøre. Mindre risiko for tørrerevner og større andel kerneved udad.
Polyuretanlim kræver højt limtryk og jævne limflader for at blive stærkt. Når det ikke er tilfældet, får det lav E-modul. Sammenlign med skummet, der dannes, som man kan skære med kniv.
Bestil en imprægneret limtræsbjælke i stedet.
For at svare på dit spørgsmål, så er kerneflade ud det, man plejer at gøre. Mindre risiko for tørrerevner og større andel kerneved udad.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Sæt reglarne med 5 cm afstand, så har du præcis dobbelt styrke, hverken mere eller mindre.
Angående presstryk, det er nok mere, hvor tæt man skal sætte tvingerne. Ifølge hvad jeg har læst, fordeler presstrykket sig 45 grader fra tvingens position, og det ville betyde 2 tvinger for hver 90 mm, en i overkant og en i underkant. Det bliver en masse tvinger.
Polyuretanlim er dyrt, køb noget sjovere og sæt et par skruer i stedet.
Protte
Angående presstryk, det er nok mere, hvor tæt man skal sætte tvingerne. Ifølge hvad jeg har læst, fordeler presstrykket sig 45 grader fra tvingens position, og det ville betyde 2 tvinger for hver 90 mm, en i overkant og en i underkant. Det bliver en masse tvinger.
Polyuretanlim er dyrt, køb noget sjovere og sæt et par skruer i stedet.
Protte
Tak for alle svar. Jeg føler alligevel, at jeg er blevet klogere. Eller mindre dum.
Kærnesiden udad, hvis jeg skal lime overhovedet. Tror faktisk ikke, at jeg kommer til at gøre det.
Men, hvor i hele h*lvete finder jeg trykimprægnerede limtræsbjælker? Får ikke noget som helst op, når jeg søger. Udover dem uden prisoplysninger og som ikke kan bestilles.
Kærnesiden udad, hvis jeg skal lime overhovedet. Tror faktisk ikke, at jeg kommer til at gøre det.
Men, hvor i hele h*lvete finder jeg trykimprægnerede limtræsbjælker? Får ikke noget som helst op, når jeg søger. Udover dem uden prisoplysninger og som ikke kan bestilles.