12,826 læst ·
17 svar
13k læst
17 svar
Save af støbt afløbsrør - jetkobling nyt
Side 1 af 2
HEj!
Jeg skal måske save et støbejernsafløbsrør af i mit køkken, som stikker ud fra væggen. Der er nemlig en 15cm lang revne i røret. (røret som går fra køkkenvaskens afløb ind i stamme i husets væg)
Jeg har 2 muligheder tror jeg, save det af, sammensætte med nyt plastikrør og med en jetkobling, som det kaldes. Eller måske svejse revnen sammen(?)
Hvad tror I?
Hvis man svejser, hvilken type svejsning kræves?
Hvis jeg skal save røret over og lave nyt, hvordan gør jeg? Vinkelsliber eller bajonetsav? Røret er ret kraftigt og ca. 12cm i diameter måske.
Udover jetkobling hvad behøves? Reduktion af rør? pakninger? Enkelt?
Jeg skal måske save et støbejernsafløbsrør af i mit køkken, som stikker ud fra væggen. Der er nemlig en 15cm lang revne i røret. (røret som går fra køkkenvaskens afløb ind i stamme i husets væg)
Jeg har 2 muligheder tror jeg, save det af, sammensætte med nyt plastikrør og med en jetkobling, som det kaldes. Eller måske svejse revnen sammen(?)
Hvad tror I?
Hvis man svejser, hvilken type svejsning kræves?
Hvis jeg skal save røret over og lave nyt, hvordan gør jeg? Vinkelsliber eller bajonetsav? Røret er ret kraftigt og ca. 12cm i diameter måske.
Udover jetkobling hvad behøves? Reduktion af rør? pakninger? Enkelt?
Ok,
Jeg tænkte, jeg måske kunne slippe for at demontere køkkenet, jeg kan måske komme til at udføre en operation, men så skal jeg nok have vinkelsliber/sav. Synd at det ikke kunne svejses, det ville hjælpe mig enormt. Kan man måske med vinkelsliber slibe revnen væk? Altså at man "smører ud" metallet? Nogen som har erfaring?
Kan man ikke lave en reparation på en anden måde? Bare sætte en bredere jet-kobling over revnen?
P.
Jeg tænkte, jeg måske kunne slippe for at demontere køkkenet, jeg kan måske komme til at udføre en operation, men så skal jeg nok have vinkelsliber/sav. Synd at det ikke kunne svejses, det ville hjælpe mig enormt. Kan man måske med vinkelsliber slibe revnen væk? Altså at man "smører ud" metallet? Nogen som har erfaring?
Kan man ikke lave en reparation på en anden måde? Bare sætte en bredere jet-kobling over revnen?
P.
Du kan fuske med kallmetall (finnes at købe på hvilken som helst brændstofstation) Rengør grundigt først. Smøre ud kan du glemme
Jeg klippede med vinkelsliber og brugte gummiovergang. enkelt og fungerer godt. Bauhaus havde sådanne til god pris.
Mvh, Nisse
Mvh, Nisse
Hej igen! Tager tråden op igen.
Jeg overvejer måske at skære mit afløbsrør, der ligger synligt "i luften" under mit køkkenskab. Efter afskæring skal det skarves med nye plastrør. Hvad har jeg brug for til dette? Jet-kobling eller en anden gummiovergang? Så køber man bare rør og bygger sammen? Når man trykker to plastrør sammen, hvad har jeg brug for som tætningsmasse imellem i samlingen? Intet? Silikone?
Jeg overvejer måske at skære mit afløbsrør, der ligger synligt "i luften" under mit køkkenskab. Efter afskæring skal det skarves med nye plastrør. Hvad har jeg brug for til dette? Jet-kobling eller en anden gummiovergang? Så køber man bare rør og bygger sammen? Når man trykker to plastrør sammen, hvad har jeg brug for som tætningsmasse imellem i samlingen? Intet? Silikone?
Hvis du har skarvmuff emellan rørene, så har du en gummitætning i muffen, da er det nok med sæbe eller opvaskemiddel for at føre i rørene let... så tætner gummiet...
Jeg anbefaler intet andet end en muffe....
Jeg anbefaler intet andet end en muffe....
Milkshaken sagde:
Hedder det skarvmuff på fagsprog?, får ikke resultater når jeg har kigget på googel/billeder. Ikke vvs -ting i hvert fald
Man kan godt svejse støbejern men da er det "fyldesvejse" man kan gøre. Stangsvejsning og de rigtige stænger, så kan det gå.
Skal man svejse støbejern rigtigt skal det forvarmes og holdes på.
Men egentlig så er der jo ingen belastning på røret, så det _kan_ gå. Spørgsmålet er jo hvorfor det er sprækket fra starten?
Skal man svejse støbejern rigtigt skal det forvarmes og holdes på.
Men egentlig så er der jo ingen belastning på røret, så det _kan_ gå. Spørgsmålet er jo hvorfor det er sprækket fra starten?
Ahh, endelig nogen, der siger noget, jeg vil høre :-Dv-g sagde:Man kan godt svejse støbejern, men det er "fyldningssvejsning", man kan gøre. Pin-svejsning og de rette pinde, så kan det gå.
Skal man svejse støbejern ordentligt, skal det forvarmes og holdes på.
Men egentlig er der jo ingen belastning på røret, så det _kan_ gå. Spørgsmålet er, hvorfor det revnede fra starten?
Men måske er disse redskaber og teknikker overkurs? MIG-svejs og gassvejs er disse, jeg kender til. Pin-svejs er det samme som MIG-svejs?
Nix, ingen belastning på røret, og revnen sidder "okay". Jeg ved ikke, hvordan revnen opstod, ingen vold i hvert fald, da det har været indbygget hele tiden under køkkenskabet. Ved renoveringen kom der heller ingen vold på det. Så jeg håber, at røret er så godt, at det ikke revner mere. Så bliver det vinkelsliber og nyt rør.
måske hedder det ikke skarvmuff det jeg mente... jeg brugte en sådan her.nattugglan11 sagde:
http://www.jula.se:80/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=450767
P.S
støbejern kan svejses med en almindelig mig svejser, men det tåler ingen belastninger! du kan for eksempel ikke få to støbejernsstykker til at sidde sammen, hvis de skal udsættes for nogen kræfter fx. vibrationer. Men en revne burde du kunne få tæt uden større problemer.
Ok, tak!!Spoon195 sagde:måske hedder det ikke skarvmuffe det jeg mente... jeg brugte en sådan her.
[link]
P.S
støbejern kan svejses med en almindelig mig svejser, men det tåler ikke nogen belastninger! du kan for eksempel ikke få to støbejernsdele til at sidde sammen, hvis de bliver udsat for nogle kræfter f.eks. vibrationer. Men en revne burde du kunne få tæt uden større problemer.
Redskaberne er en svejsetransformator, slagghakke svejseskærm og handsker samt en vinkelsliber til at gøre grundigt rent med. Man kan, hvis man kan komme til det, slibe revnen (dog ikke helt igennem) for at få den bedst mulige vedhæftning, man kan få. Man kan stort set svejse på med hvad som helst, problemet er, at det ikke hæfter meget bedre end Plastic Padding, dvs. det er kun en kakke ovenpå.
Det absolut bedste ville være, hvis man kan få fat i et andet stykke rør af samme slags og prøvesvejse på.
Har ikke selv svejset med sådanne stænger, men jeg ved, at det kan lade sig gøre, fx ved gamle motorblokke, ved jeg, man kan reparere sådan. Dog ikke som påpeget, hvor der er belastning i større grad.
Svejsere findes i mange garager/biltema/clasohlsson etc. Stænger findes i jernvarehandlen o.l.
Det absolut bedste ville være, hvis man kan få fat i et andet stykke rør af samme slags og prøvesvejse på.
Har ikke selv svejset med sådanne stænger, men jeg ved, at det kan lade sig gøre, fx ved gamle motorblokke, ved jeg, man kan reparere sådan. Dog ikke som påpeget, hvor der er belastning i større grad.
Svejsere findes i mange garager/biltema/clasohlsson etc. Stænger findes i jernvarehandlen o.l.
Tak!!!!v-g sagde:Redskaberne er en svejsetransformator, slaggehammer, svejseskærm og handsker samt en vinkelsliber til at gøre grundigt rent med. Man kan, hvis man kommer til, slibe i revnen (dog ikke helt igennem) for at få den bedste lille vedhæftning, man kan få. Man kan stort set svejse med hvad som helst, problemet er, at det ikke hæfter meget bedre end Plastic Padding, dvs. det er bare en kage ovenpå.
Det absolut megabedste er, hvis man kan få fat i et andet stykke rør af samme slags og prøvesvejse på.
Har ikke selv svejset med sådanne stænger men ved, at det går. Eks.vis gamle motorblokke ved jeg man kan reparere sådan. Dog ikke som påpeget, hvor der er belastning i nogen større grad.
Svejs findes i mange garager/biltema/clasohlsson etc. Stænger findes i isenkræmmeren e.lign.
Men kan man sige, at plastic padding måske er så tæt man kan komme et svejsningsresultat i mit tilfælde og 20 gange nemmere/billigere? Jeg har hverken svejset med det eller brugt padding nogensinde, så jeg kender ikke egenskaberne.