Nu er det blevet tid til at gøre en sidste ting i stuen, nemlig at sætte træpanel på en væg. Vi har allerede lavet om hele stuen men sparede en fondtapet som vi ikke vidste, hvordan det ville se ud. Men nu er vi blevet trætte af den og vil have lidt maritim følelse, og hvad passer så bedre end panel.
Væggen skal have savet panel, hælder mod råspont 20x120 hvis ikke jeg synes det bliver for smalle brædder. Ellers bliver det ydre panel, men så skal jeg nok sætte vindpapp på den eksisterende væg, så fondtapetet ikke er synligt i sprækkerne, som vil blive. Ja, sprækker vil jeg også have
Har 2 stikkontakter på hver side, og her kommer overvejelser. Jeg skal vel flytte dem ud 20mm, for det ser nok ikke klogt ud at tage dem ud af brædderne?
Hvordan bruger jeg disse distansringer? Jeg er meget dårlig til el generelt, så billeder værdsættes meget.
Panelet vil blive liggende og sømmes i væggens regler. Så burde jeg vel være helt sikker på ikke at sømme i nogen el-ledning? Da disse ikke kan ligge tæt op mod reglerne?
Væggen består vil bestå af panel 20mm og gips 13mm, så dykkesøm 60mm måske bliver lidt korte?
Forslag modtages gerne på, hvad I tror bliver bedst på valg af træ, farve, opsætning osv
Lige nu hælder det mod råspont og bejdset i sølvgrå, hvilket bliver samme nuance som drivtømmer.
Billede af hvordan det ser ud nu
Påbygningsring er en plastring (som findes i forskellige højder), som du sætter ovenpå den eksisterende apparatdåse, og derefter skruer fast i den gamle med længere skruer.
Installationsrør med elkabel kan meget vel være spikret langs (på siden af) regelsættet, men kan også ligge et andet sted.
Er du usikker her, så kan en detektor, der indikerer, hvor der er elledninger, være til hjælp.
Som spiger ville jeg have valgt 2,8x75mm trådspiger.
Tak for infoen! Så er jeg med på, hvad en distansring er iaf
Jeg lånte en detektor hjem for at læse af i går. Men den var ikke helt præcis, men jeg fik iaf en idé om, hvordan elen går, virker til at gå lige op ved eludtagene helt til loftet.
Men selvom rørerne er trukket på siden af reglerne, kan jeg umuligt slå søm i dem, hvis jeg bare slår søm i reglerne, eller tænker jeg forkert?
Nej, normalt ikke. Men er det en svag regel som ikke sidder helt hundrede lige, og du sætter dine søm lige, så.. Normalt ligger jo ledningerne i plastrør. Rammer du røret, så bøjer det sig normalt.
Hvilken farve synes I, jeg skal have på råsponten?
Hele rummet er malet i Beckers antikvit, og loftet er bejdset med Herdins panelvit, helhvid.
Jeg er ikke helt sikker på, om væggen skal være i drivtømmerfarve eller en lidt mørkere tone kaldet tjære. Begge er bejdse.
Eller skal jeg male den hvid?
Indretningsstilen er skærgårdsinspireret, og huset ligger også ved havet, så den følelse vil jeg gerne have med.
Nu er det tid til at gøre det her færdigt. Endelig har jeg færdiggjort fræsningen af not og fer, så i morgen skal jeg nok sømme den op. Det jeg funderer over er afstandsringene til el-udtagene, skal jeg afbryde el-kablerne for at få ringen på plads? For som det ser ud, kan jeg ikke trække ringen over el-dåsen, der er firkantet, og så skal kablerne jo ud...
Sådan ser det ud lige nu:
Jeg brugte ikke afstandsringen, men tog bare længere skruer ind i den gamle boks.
Måske er det ikke rigtigt, men jeg ville ikke skrue kablerne løs for at få ringen på. Men måske bliver jeg nødt til at gøre det alligevel. Hvad tror I, der ved mere om el?
På disse, hvis jeg ser rigtigt på billederne, behøver du ikke skrue kablerne ud. De sidder klemt. Jeg ville sætte ringen på. Tager vel ikke mere end 5 min max. Bare sluk for strømmen.
Det passer nok, at de er klemt, for der er ingen skruer at løsne dem med. Dog ved jeg ikke, hvordan man gør, og helst vil jeg ikke røre noget, der har med el at gøre
Sidder dog rigtig stramt fast i væggen alligevel, men altså.
Fold den røde plop ned, for så kan du tage en skruetrækker og trykke en fjederbelastet plup ned bag denne. Tryk ned og træk kablet ud. Afbryd strømmen først bare!😃