Skal sætte op nedenstående chinsstativ i en eksisterende gipsklædt ydervæg. Da jeg mistænker, at jeg ikke rammer reglarne, vil jeg have en stærk forankring i væggen.

sPQob7h
De rødt markerede felter på billedet er skruehuller i stativet.

Min tanke er at skrue 3 vandrette brædder fast i måske 4-5 reglar og derefter fastgøre stativet på disse.

Spørgsmålet er da -

1. Hvilken dimension på træ bør jeg bruge? Jeg mistænker, at der er en korrelation mellem afstand fra væggen og tykkelse på bræt, som jeg bør overveje?
2. Hvilken type skrue bør anvendes til fastgørelse i væg og chinsstativ til brædder?

Eller tænker jeg forkert? Findes der en bedre måde? Overvejede først krydsfiner, men dette må jo være stærkere alligevel? Jeg ønsker ikke noget “spil” i stativet, men vil have det så fast mod væggen som muligt.

• Chinsstativ med røde markeringer, der viser skruetræk til fastgørelse i væggen. Designet til montering på gipsvæg med stærkt beslag.
Ingen der har sat tunge ting op, som man skal hænge i, i gipsvægge? :)

Tjekker også muligheden for at sætte en 18mm tyk OSB-plade som base til at fastgøre stangen i. Et andet alternativ er at lime 2 stk 15mm plywood, hvilket burde gøre jobbet. Hvad tror I? Hvilken mulighed er bedst?

Glem OSB.
Idéen med brædder er god, finder du brædder der er 28 mm tykke eller 34 så er det godt.
Er man byxis så sætter man 45x95 reglar

Plywood er bl.a. men det er nok med et lag men så skal skruerne til chinsen gå gennem plywooden og ”lave hul” i gipsen.

Protte

• Synes
Zidane
  • Laddar…
Hmm ser nu at Plywood 21 mm findes på Bauhaus. En sektion på 120x200 cm fastgjort i 4 reglar med tæt mellem skruerne må vel være idiotsikkert - spørgsmålet er bare fastgørelsen af chinsbarren i plyfan?

6 skruer er det jeg har at spille med?

prototypen prototypen sagde:
Glem OSB.
Idéen med brædder er god, finder du brædder der er 28 mm tykke eller 34 så er det godt.
Er man byxis så sætter man 45x95 reglar

Plywood er bl.a. men det er nok med ét lag, men så skal skruerne til chinsen gå gennem plywooden og ”lave hul” i gipsen.

Protte
Tak for svar - det eneste jeg er lidt bekymret for er, at stativet da kommer hele 45mm ud fra væggen og dermed bliver endnu mere følsomt for "svajen" - men du tror altså at dette er bedre end fx 21mm plyfa?

Har du råd med en helskive 21mm plywood så bliver det sikkert stabilt.
3 stk. 45 x 95 er nok meget billigere og lettere at bære ind.

Plywood kan være bulet og ikke vil ligge plant mod væggen, men regler kan have vridit sig.

Chinstillverkare hvad siger den om fastgørelse?

Protte

• Synes
Zidane
  • Laddar…
Har du råd med en helskiva 21mm krydsfiner så visst bliver det stabilt.
3 stk. 45 x 95 er nok meget billigere og lettere at bære ind.

Krydsfiner kan være bulet og ikke ville ligge plant mod væggen, men regler kan have snoet sig.

Chin-producent hvad siger den om fastgørelse?

Protte
Mistænker at producenten ikke anbefaler ophængning i gipsvæg :)

Prisen er fuldstændig irrelevant her, betaler gerne 1000 kr. plus for en solidt monteret ramme, så en krydsfiner-plade til 450 kr. har jeg råd til. Tak for svar!

Jeg ville nok have valgt krydsfiner, får du så en hel plade bagved, så fungerer det som en beskyttelse mod mærker i væggen.

• Synes
Zidane
  • Laddar…
Sæt skiven så højt det går, chinnsen skal ikke sidde i overkanten på skiven.
Vigtigere at skrue skiven oppe, nede rækker det med en skrue per regel.

Protte

• Synes
Zidane
  • Laddar…
Sæt pladen så højt det går, chinnsen skal ikke sidde i overkant på pladen.
Vigtigere at skrue pladen oppe, nede er det nok med en skrue pr. regel.

Protte
Tak for tip. Hvis jeg er heldig og det ikke ser alt for tosset ud i forhold til rummet, kan jeg jo forsøge at ramme regel med en side af chinsopstillingen også.

Så afhænger det lidt af, hvilke reglar der er i gipsvæggen, 4,5mm stålregel væg er ikke direkte at foretrække.

T Polos sagde:
Sen beror det lidt på, hvad det er for regler i gipsvæggen, 4,5mm stålregelvæg er ikke direkte at foretrække.
Det er ydervæg, så jeg tager for givet, at det er træ. Men tak for heads up.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.