Hej.

Jeg skal i weekenden begynde at grave ud til en mur, som skal sættes ved skellet. Muren bliver som et L 33 meter den ene vej og 19 meter den anden vej.

Jeg har købt stenene. Hedas compac, inkl. kantblokke. Men nu er det gået op for mig, at jeg ikke rigtig har tænkt på, at hjørnet af L'et ikke er 90 grader. Det er nok snarere 80 grader.

Hvordan gør jeg for at få et pænt hjørne? Kantblokkene har jo samme struktur som resten af muren, hvilket gør, at man ikke vil skære dem til for at få den rette vinkel. Men hvordan skal jeg gøre for at få dette pænt?

R
Ikke meget at gøre, enten kappe eller lægge f.eks. mørtel imellem i hjørnet du siger 80 grader, kappes det da på bagsidens ene hjørne, så ses det ikke på forsiden.

• Synes
Freddedan
  • Laddar…
Vedhæfter nogle billeder for at gøre det lettere at forstå.
Tanken er altså, at muren skal gå som et "T"
Høj mur på min forside og mellem grundene.
og så vil naboen kun have cirka 2 sten højt på sin side.

Det betyder jo, at jeg skal tage udgangspunkt fra vejen.
Men så ender 33-meters strækningen i en vinkel mindre end 90 grader

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at skære på bagsiden?
Hvis jeg lægger stenen skråt, vil det ene hjørne af stenen altid være udenfor den modstående sten. Så det vil altid se dumt ud.

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man får det til at se pænt ud...

Bygge af mur: staklige blokke placeret på grusfundament ved siden af en grave udgravning mellem to huse. Betonblokke ligger på en grusvej ved siden af en skrå græsplæne. Biler er parkeret i baggrunden nær nogle huse. Billede af en byggeplads foran et hus med flere betonblokke på jorden og en udgravning langs en skråning ved siden af en terrasse. Gravearbejde mellem huse, visende en gravet rende med betonblokke, jordbunke og en lille gravemaskine i haven. Tre cementblokke placeret ved en grusvej nær en skråning, omgivet af en parkeringsplads og boligbygninger i baggrunden.

R
Se skitse, du kan vælge hvilket hul muren skal gå til, mindre end 90 grader kræver afkortning, større end 90 grader kræver at fylde lidt bagpå i vinklen.

• Grå betonblokke lagt på grus til en mur, med én markant ny sten og markerede skærelinjer til justering af vinkler under konstruktion.
Nå, så er jeg med.
Men så ender stenen, der skal tage den lange strækning, skævt i forhold til forsiden.
Hvilket gør, at naboens sten havner langt væk fra gaden linje.

Eller så ignorerer man det bare helt enkelt, så må han løse det, som han vil.
Men det føles jo bedst at løse dette på en god måde nu.

Grusväg med parkerede biler ved siden af jordbunke og betonblokke; røde, grønne og blå linjer markerer områdets layout.

Så bliver der jo et dumt knæk midt i, hvilket ikke føles så gennemtænkt.

R
Så her, der er ikke meget, der skal skæres, så der bliver nok ikke nogen risiko for at ende i et hul, så havde det været et problem.

• Mursten på grus med farvekodede linjer: gul, rød, grøn, blå. Indikerer skære- og justeringsinstruktioner. Grus og græs i baggrund.
Så du mener helt enkelt at skære hele forsiden, så den er i vinkel med gaden da?

Men hvordan gør man med overfladestrukturen?
Det er ikke specielt pænt med en skåret overflade udadtil.

R
Klart det ikke bliver flot, hvis stenen er mønstret, kommer tilbage straks, der findes en løsning.

R
A nudeljavel sagde:
Så du mener ganske enkelt at skære hele forsiden, så den er i vinkel med gaden, ikke?
Men hvad gør man med overfladestrukturen?
Det er ikke specielt pænt med skåret overflade udadtil
Læg hele den gule vej, så kan du skære lidt på den del, der går ind til din grund, for at få vinklen. For at gøre det stabilt i hjørnet kan du sætte nogle jern imellem hvert skifte, der holder imod, så den ikke falder. Det ser bedst ud, hvis naboen kan gå med til en lille trappe fra din mur op mod hans i hjørnet kun med nogle sten.
Stenene skal vel være forskudt 50% , så skal du regne på, hvad du skal starte med på første række, en halv eller hel.

• Blokke lagt i række på jord med farvede linjer markeret for justering; grus og jord omkring blokke.
  • Diagram over murlægning med forklarede trin. Viser tre overliggende rækker af sten og en trappe til venstre. Pilarer angiver "Din mur" og "Ganne 2 sten".
Ja præcis. det bliver nok absolut pæneste at gøre på den måde.
Jeg tænkte sætte geoduk på to niveauer for at holde imod masserne.
Så måske holder det hjørnet sammen.

Jeg skal tale med naboen i morgen.
Det bliver klart bedst.

R
Lægger du geoduk i hjørnet og under hans sten, så holder det nok, men jeg ville nok have nogle jern øverst mellem skiftene, ikke noget at spare på, og du kan sove roligt, når det er færdigt.

Hvad for type jern er det du forestiller dig, og hvordan bør jeg fastgøre disse?

R
Almindeligt armeringsstål 10 mm ca. 0,5 -0,6 meter lange, (en længde er 6 meter, så en sådan rækker til 10 stk.), skal du fylde beton i hulrummene? Enten så hugges der lidt ud i stenene, så de får plads mellem dem, (stenene ser ud til at være til klodsmontering) og beton fyldes i hullerne, så fæstner også jernene, det kan også være godt for at T- bliver stærkt, det er muligt at bore med, men det er lidt mere kompliceret og mere arbejde.

Okay, så er jeg med.
Hulrummene er egentlig kun beregnet til at blive fyldt med makadam.
Men selvfølgelig kunne man fylde de sten, der er i hjørnet, med beton.

• Synes
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.