Renoverer et lille gæsteværelse (tidligere opbevaring) med målene 360x220cm.

Har fjernet loftgipset og skal sætte nyt. Vil spartle så lidt som muligt, så jeg overvejer at bruge loftsgips med skrå kanter og kun spartle skruehullerne.

Loftet bliver jo så ternet. Er dette en almindelig måde at gøre det på? Eller vil det se fjollet og kontoragtigt ud?

Loftsgipset findes i 2 længder; 240 eller 120cm. 120cm er klart nemmest at håndtere, men så bliver loftet VIRKELIG ternet.

Hvad tror I? Bliver det grimt at bruge 120cm loftsgips og skabe et ternet mønster i loftet? :cool:

Taknemmelig for svar

Er jo ret almindeligt, så det kommer ikke til at se noget anderledes ud.

P
Har 60x120 cm kortplank i arbejdsværelset som jeg har sat i forbandt. Synes det ser helt ok ud.

• Loft med 60x120 cm kortplank sat i forband i arbejdsrum. En hvid lampeskærm hænger fra loftet. Papkasser og gardin ses i baggrunden.
  • Synes
plan-g
  • Laddar…
Jeg synes det ser helt ok ud. Dog vil det ikke passe til vores andre rum, som har glat loft. Men det gør måske ikke noget. Virker smart!

P
Har også glatte lofter i alle andre rum, men da vi fik en masse loftgips til overs, blev det sådan. Har sat dobbelt lag, da vi har vores soveværelse ovenover og tidligere boede en af sønnerne i det rum. Klart meget mindre spartelarbejde, men mere planlægning af samlingerne. Behøves jo heller ikke nogen gipshejs, men en støtte kan være god.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Der findes mange alternativer til almindelig loftsgips, som ikke behøver at blive spartlet overhovedet.

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Sad i køkkenet, konen hadede det. Blev nødt til at spartle samlingerne og sætte EasyCover renovationstapet over :-)

• Synes
O.Elzén og 1 anden
  • Laddar…
Jeg satte spontat MDF i et rum på første sal, ca. 30m2. Det tog et stykke tid at lave reglar CC270mm på det gamle papspændte planke-loft, men så satte to mand pladerne op på et par timer. Ingen spartling eller andet efterarbejde er nødvendigt.

Et rum med et nyt MDF-loft, installeret med plader i lige linjer. Loftet er hvidt og der er et vindue samt delvist færdige vægge.

Senest redigeret:
  • Synes
plan-g
  • Laddar…
B
Vi havde 240 lange i v-rum og gang, det var jo praktisk, men i store rum er det ekstremt vigtigt, at første række bliver helt lige... brug laser.

Da vi så lavede soveværelserne, kørte vi rundt-om fasade gipsplader, med metalstrimmel bagved samlingerne (satte direkte på det gamle loft), så sparkel... slib, sparkel, SÅ, satte vi glasfiberstof (testede først uden, men der kom nogle små revner trods sparkelstrimmel sov.)

og glasfiberstoffet blev derefter fyldt med fyld-farve, så maling. helt glat loft, ikke en revne.

Det var vildt meget arbejde, men alligevel det værd, hvis man vil have glat loft...

vil I have det endnu nemmere, findes der jo 120x60 huntonit plader, som er fer og not og færdigmalede, sparer en masse tid. Skal I ikke lave det glat, så havde jeg nok lige så gerne taget sådanne.

https://www.beijerbygg.se/store/privat/tak-186001-46/innertak/innertaksskivor/innertak-huntonit-brilliant-helvit?artikel=510517

kysan sagde:
Satte i køkkenet, min hustru hadede det. Fik spartlede samlingerne og satte EasyCover renovationstapet over :-)
Håber du har vist stor påskønnelse for din hustrus eminente æstetiske sans. :thumbup:
Det er vildt grimt med synlige samlinger i loftet (gips- el spånplader). :thumbdown:

• Synes
plan-g og 1 anden
  • Laddar…
Oldboy sagde:
Håber du har vist stor påskønnelse af din kones eminente æstetiske sans. :thumbup:
Det er virkelig grimt med synlige samlinger i loftet (gips- eller spånplader). :thumbdown:
Er enig, men havde vejledningen været lidt klarere fra starten, så ville jeg have sparet en hel del arbejde og gjort det rigtigt fra begyndelsen... Har kun glatte lofter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.