Hej!
Nu begynder man endelig at blive færdig med sit projekt herhjemme... har lister, foder og smyger tilbage... Nu er det store spørgsmål!
Skal man sætte ubehandlede lister og foder overalt først for derefter at male dem på plads... eller er det mere praktisk først at grunde, male og så sømme dem fast? Eller vrider de sig ikke ekstra meget så og bliver svære at arbejde med?
Nu begynder man endelig at blive færdig med sit projekt herhjemme... har lister, foder og smyger tilbage... Nu er det store spørgsmål!
Skal man sætte ubehandlede lister og foder overalt først for derefter at male dem på plads... eller er det mere praktisk først at grunde, male og så sømme dem fast? Eller vrider de sig ikke ekstra meget så og bliver svære at arbejde med?
Glem ikke at kvistlakere først af alt.
Præcis som Coffson foretrækker jeg at lave kun sidste strygning efter montering. Det går så meget hurtigere at male nogle løse liste-længder end at gøre det på stedet. At de risikerer at nå at vride eller bøje sig oplever jeg ikke som noget problem, lister er så tyndt træværk, at man let tvinger dem på plads alligevel.
Præcis som Coffson foretrækker jeg at lave kun sidste strygning efter montering. Det går så meget hurtigere at male nogle løse liste-længder end at gøre det på stedet. At de risikerer at nå at vride eller bøje sig oplever jeg ikke som noget problem, lister er så tyndt træværk, at man let tvinger dem på plads alligevel.
Jeg har sat færdigmalede i alle rum, vi har renoveret bortset fra 1, og det blev bedst.
Det er supernemt at sætte færdigmalet og så bare tage en lille klat latex over sømhovedene eller i hjørnerne, når det er klart, men latexen bliver misfarvet efter nogle år.
Næste gang går jeg efter varianten umalet foder, der stryges et par gange inden måntering, montering, latex, færdigstrygning.
Det er supernemt at sætte færdigmalet og så bare tage en lille klat latex over sømhovedene eller i hjørnerne, når det er klart, men latexen bliver misfarvet efter nogle år.
Næste gang går jeg efter varianten umalet foder, der stryges et par gange inden måntering, montering, latex, færdigstrygning.
Jeg har også gjort begge varianter i mit hus. Det bedste resultat får man som andre siger helt klart af at male på stedet. Men hvis tiden er vigtig, så kommer man jo ikke udenom, at det går meget hurtigere med færdigmalet. Især fodlister omkring døre f.eks bliver jo flottest at male på stedet, gerne sammen med dørkarmen. Men loftlister ser man jo ikke på så tæt hold + at det er for pokkers kedeligt at stå og male, så der har jeg valgt færdigmalet.
Klik her for at svare