Vi har købt et hus fra -59, hvor inder- og ydervægge er bygget af fiberplank beklædt med tretex. Det er ikke specielt lige, da væggene bølger lidt ind og ud både i højden og bredden.
Nu skal vi sætte nye plader på dette for at få noget jævnt at male på og noget holdbart at skrue i. Jeg har tænkt et lag krydsfiner og et lag gips.
Jeg vil straks benytte lejligheden til at få væggene lige og jævne, og desuden gerne stærkere end i dag. Hvordan kan jeg montere pladerne på den gamle væg for at opnå dette? Noget fyldmateriale? Distanser?
Væggene er bygget af 72mm tykke og ca. 30cm brede moduler med smalle træregler langs langsiderne og derefter tre stående fiberplank derimellem, så jeg vil nok forankre krydsfineren i hver sådan regel for største stabilitet.
Nogle smarte tips ville blive værdsat!
Nu skal vi sætte nye plader på dette for at få noget jævnt at male på og noget holdbart at skrue i. Jeg har tænkt et lag krydsfiner og et lag gips.
Jeg vil straks benytte lejligheden til at få væggene lige og jævne, og desuden gerne stærkere end i dag. Hvordan kan jeg montere pladerne på den gamle væg for at opnå dette? Noget fyldmateriale? Distanser?
Væggene er bygget af 72mm tykke og ca. 30cm brede moduler med smalle træregler langs langsiderne og derefter tre stående fiberplank derimellem, så jeg vil nok forankre krydsfineren i hver sådan regel for største stabilitet.
Nogle smarte tips ville blive værdsat!
Køb masonit og skær det i passende brede stykker. Så er det bare at begynde at prøve sig frem, indtil du har støtte overalt og det er lige.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan kan man sætte træplader sammen stabilt men midlertidigt
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Jämna ut undergolv med skivor
Golv -
Kan man sätta gipsskivor utanpå tätskiktsfolie
Badrum -
Sætte lægter som afstand for nye vindskeder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Erstatte spænpap med plader.. Problem?