2,444 læst ·
21 svar
2k læst
21 svar
Sætte letbeton mod eksisterende puds?
Hej.
Vi har fået en fugtskade i vores murstenshus fra århundredeskiftet. Det var tidligere isoleret indvendigt med stolpekonstruktion, 90mm isolering, dampspærre og gips. Ingen bundpap = skimmel i bunden 🙄 Udvendig efterisolering på gavlene, med celleplast og puds. Ventileret konstruktion.
Nu har jeg revet indervæggene ned og fået frem pudset mursten. Jeg tænkte i stedet for ny stolpevæg at isolere indvendigt med lecablokke, for at holde væggen "åben" og undgå organisk materiale. Derefter spartle og male med åben maling. Hvad tænker I om det?
Når jeg sætter lecablokkene op, kan jeg gøre det mod den gamle puds, eller skal alt puds bankes ned, så lecablokkene fæstner mod murstenene?
Bemærk! Jeg tror ikke, det mørke på pudsen er skimmel. Pudsen sidder rimeligt godt.
Med venlig hilsen
/Helge
Vi har fået en fugtskade i vores murstenshus fra århundredeskiftet. Det var tidligere isoleret indvendigt med stolpekonstruktion, 90mm isolering, dampspærre og gips. Ingen bundpap = skimmel i bunden 🙄 Udvendig efterisolering på gavlene, med celleplast og puds. Ventileret konstruktion.
Nu har jeg revet indervæggene ned og fået frem pudset mursten. Jeg tænkte i stedet for ny stolpevæg at isolere indvendigt med lecablokke, for at holde væggen "åben" og undgå organisk materiale. Derefter spartle og male med åben maling. Hvad tænker I om det?
Når jeg sætter lecablokkene op, kan jeg gøre det mod den gamle puds, eller skal alt puds bankes ned, så lecablokkene fæstner mod murstenene?
Bemærk! Jeg tror ikke, det mørke på pudsen er skimmel. Pudsen sidder rimeligt godt.
Med venlig hilsen
/Helge
Ingen der har en opfattelse af om letbetonblokke hæfter godt mod puds?H Händige_Helge sagde:Hej.
Vi blev ramt af vandskade i vores århundredeskiftets teglhus. Det var tidligere isoleret indvendigt med regelstolpe, 90mm isolering, diff-spærre og gips. Ingen syllpapp = skimmelsvamp i syll🙄 Udvendig ekstra isolering på gavlene, med polystyren og puds. Ventileret konstruktion.
Nu har jeg revet indervæggene og fået frem pudset tegl. Jeg tænkte i stedet for ny regelvægg at isolere indvendigt med letbetonblokke for at holde væggen "åben" og undgå organisk materiale. Derefter spartle og male med åben maling. Hvad tænker I om det?
Når jeg sætter letbetonen op, kan jeg gøre det mod den gamle puds, eller skal al puds bankes ned, så letbetonen hæfter mod teglet?
Obs! Det mørke på pudsen tror jeg ikke er skimmelsvamp. Pudsen sidder rimelig godt.
Med venlig hilsen
/Helge
Ok, jeg ville ikke stole på blot at lime disse fast, men du kan mure op disse med tyndfuge mørtel fra gulvet og opad, og så sætter man murkamsøm ca 4 stk per m2 eller endnu bedre med murkramler.H Händige_Helge sagde:
Da borer man en plug i den eksisterende væg og derefter en murkamsøm eller skruer fast den murkramle, som jeg vedlagde.
På denne måde ligger ikke al belastning på klæbeevnen af mørtelen, men blokkene holdes på plads gennem begge dele.
Du kan beholde pudsen på væggen.
https://www.k-rauta.se/produkt/murkamspik-essve-40x125mm-rostfri-a4-100-pack/7317761041528
https://joma.se/Lemoon/MasterPages/<%= Content.Url() %>
https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-m10-20kg
Mange tak! Er det en rimelig løsning at erstatte tidligere trækonstruktion med letbeton? Jeg har arbejdet meget med træ, men aldrig med letbeton🤔
Målet er god isolering med diffusionsåben konstruktion.
Målet er god isolering med diffusionsåben konstruktion.
Jeg ville nok lagt en fer/not 50mm XPS isolering mellem, hvis man vil have bedre isolering..H Händige_Helge sagde:
Finder ikke noget om det..H Händige_Helge sagde:
Men EPS isolering sammenlignet med beton bør det komme til diffusionsåbenhed..
Så jeg tror ikke, at du behøver bekymre dig om det..
https://www.sundolitt.com/globalassets/inriver/resources/sundolitt-produktguide-sept-2019.pdf
Tak! Men om man da bygger en væg af letbeton indenpå murstensvæggen, hvordan afslutter man, når man kommer til loftet? Skal væggen gå hele vejen op og afsluttes med typ syllpapp mod træloftet, eller hvordan afslutter man?Rejäl sagde: