Regnede ud, at der ville kunne være plads til 5 hele huntonitpaneler i rummets længde. Nu viser det sig, at jeg ikke kan tage udgangspunkt i målene på pakken, da not og fjeder ikke tælles med i længden, når de jo går ind i hinanden.

På den ene side er der 1 cm mellem panel og væg (begyndte der), på den anden side blev det 4,5 cm... dvs. blev ikke godt. Synes det er besværligt at regne ud/få et godt mønster... hvordan gør man? Tænkte at lægge hver anden række med hele brædder, hver anden begynde med halv længde, men det går jo ikke nu. Vil jo have, at det skal se symmetrisk og pænt ud. Kan forestille mig, at jeg må skære brædder som bare pokker nu i starten af hver række, så det bliver et trappemønster snarere end hver anden.

• Diagram viser skæring af plade til loft, hvor første plade i næste række skal være 600 mm kortere end den første plade i første række.
Träkyrka Träkyrka sagde:
Regnede ud, at der ville være plads til 5 hele huntonitpaneler i rummets længde. Nu viser det sig, at jeg ikke kan tage udgangspunkt i målene på pakken, da not og fjeder ikke tælles med i længden, da de jo går ind i hinanden.

På den ene side er der 1 cm mellem panel og væg (begyndte der), på den anden side blev det 4,5 cm... med andre ord, det blev ikke godt. Synes det er besværligt at regne ud/få et godt mønster til... hvordan gør man? Tænkte at lægge hver anden række med hele brædder, hver anden begynde med halve længder, men det går jo ikke nu. Vil jo have, at det ser symmetrisk og pænt ud. Jeg kan forestille mig, at jeg må skære brædder som bare pokker nu i begyndelsen af hver række, så det bliver et trappemønster snarere end hver anden.
Hvis du sætter hulkel som loftliste, kan det dække 3 cm mellemrum på hver side. Så bliver der ingen samling.

• Synes
Träkyrka
  • Laddar…
S Järnspett sagde:
[media]
Har set alle videoer og instruktioner om huntonit. Problemet forbliver, at første række skaber en åbning på 4,5 cm. Det føles forkert at skulle save et tilpasningsstykke på 2,5 cm som den sidste del...

Det er ikke 600 X 1200 som en huntonit plade er, den er et par centimeter kortere i hver ende. Det gælder da om at placere et gitter så det passer. For at få det symmetrisk, så bliver du nødt til at regne ud hvordan begyndelsen er, det går ikke at starte med en hel plade, da bliver det forkert. Marker midten af rummet med en kridsnor eller mål op. Først derefter kan du få det korrekt. Der skal være lige så stor plade i begyndelsen som i slutningen af den første række. Det bliver nødvendigt at skære det første stykke ned, og den del der bliver tilbage, passer til starten på næste række. Du kan blive nødt til at skære en gang til, da vil der være savede ender på begge sider, som det skal være, og langs væggene bliver der 3 skruer eller søm. Tænk blot på at med søm skal der være et metalclips, og ved skruer kommer der en bule ud i fer og not, som skal skæres, så det bliver på linje med kanten af noten, ellers kan du ikke samle pladerne. Det er passende at banke dem sammen med et stykke plade mod noten og en hammer.

Walle85
J jonaserik sagde:
Tænk bare på, at med søm skal der være et metalclips, og ved skrue bliver det en bule ud i noten, som skal skæres, så det bliver lige med kanten på noten, ellers får man ikke pladerne samlet. En passende måde at slå dem sammen på er med et stykke plade mod noten og en hammer.
Jeg forborrede og forsænkede huller til skrue i de plader, jeg satte op, løste problemet, men det tog lidt længere tid per plade med hensyn til forberedelser (30+ sekunder ekstra).

J jonaserik sagde:
...Tænk bare på at med søm skal det være et metalclips, og ved skrue bliver der en svulst ud i noten, som skal skæres, så det bliver jævnt med kanten på noten, ellers får man ikke samlingerne til at passe. Egnet til at slå dem sammen er med et stykke plade mod noten og en hammer.
Vi satte et huntonittak for et par år siden, prøvede først at skrue, men det blev for meget arbejde med svulsten, som du nævner i mdf-pladen. Skiftede til dyckertpistol, og det var nemt med ubetydelig svulmning ved sømmene. Som sagt, vigtigt at slå samlingerne ordentligt sammen undervejs.

Kender dog ikke dette med metalclips, det var ikke noget, vi brugte. Kan du fortælle mere om det? Resultatet blev meget godt uanset, superhurtigt at sætte med dyckertpistol.

Derudover angående det oprindelige spørgsmål, det er omtrent de samme principper som når man lægger gulv: save det første bræt noget af og have en plan for, hvordan man vil have det overlappende mønster til at se pænt ud. Undgå at have alt for korte stykker mod væggen, mindst 20 cm. Vi havde ca. 35 cm forskudte samlinger, det fungerede godt og ser pænt ud.

• Synes
Träkyrka
  • Laddar…
Jepp det hedder panelclips og findes i lidt forskellige udførelser og skubbes ind i noten, sømmet ender så udenfor pladen. Når man slår i sømmet, er det godt at purre (med en dor skubbe sømmet lidt mere ind). Når den næste plade kommer der, er den blød og presser sig ind. Virker faktisk ret godt uden nogen hævelse i pladerne.

Edit: er det et langt rum, så sæt ikke pladerne på længden men tværs på den korte del, det ser ikke godt ud med ujævn loft.

Walle85 Walle85 sagde:
Jeg forborede og fordybede huller til skruer i de plader, jeg satte op, løste problemet men tog lidt længere tid per plade set til forberedelser (30+ sekunder ekstra).
Oplevede ikke noget problem med at få pladerne til at passe sammen, som jeg satte op.
H Harald Blåtumme sagde:
Vi satte et huntonitloft op for et par år siden, testede først at skrue, men det blev for meget bøvl med hævelsen, som du nævner i mdf-boarden. Gik over til dykkerpistol og det var let med ubetydelig svulmning ved sømmene, som sagt vigtigt at slå sammen samlingerne ordentligt undervejs.

Kender dog ikke dette med metalclips, det var ikke noget vi brugte. Kan du fortælle mere om det? Resultatet blev meget godt i hvert fald, superhurtigt at sætte op med dykkerpistol.

Så til det oprindelige spørgsmål, det er omtrent de samme principper som når man lægger gulv: sav af det første bræt et stykke og hav så en plan for, hvordan man vil have det overlappende mønster, så det ser passende ud. Undgå at have alt for korte stykker mod væggene, mindst 20 cm. Vi havde cirka 35 cm forskudte samlinger, det fungerede godt og ser pænt ud.
Tænkte ikke på, at det var et problem at få pladerne samlet... man kunne synes, at det skulle stå i monteringsvejledningerne at slå dem sammen. Måske kan man få dem samlet en millimeter mere, det kan måske gøre meget for slutresultatet. Mange småting at tænke på som amatør 😅

Tak for gode tips @jonaserik det tager jeg med mig til et temmelig nært forestående huntonitbyggeri - i netop et meget langstrakt rum. Ikke tænkt på det overhovedet! Også det med panelclips, må bare forstå hvad fordelen med det skulle være, da det fungerede så godt bare at sømme det op uden. Selvfølgelig, det krævede en del slag her og der, og disse clips skaber måske en passende lille sprække så det glider lettere sammen? Bare en hypotese. Men tak for god input, man lærer så længe man lever :-)

J jonaserik sagde:
Jepp det hedder panelclips og findes i lidt forskellige udførelser og skydes ind i sponten, sømmet havner da udenfor pladen. Når man slår i sømmet, er det godt at purre (med et dorn puffe sømmet lidt længere ind) den. Når den næste plade kommer derhen, er den blød og presser sig ind. Fungerer faktisk ret godt uden nogen svulst i pladerne.

Edit. er det et langt rum, så sæt ikke pladerne på langs men på tværs af den korte del, det ser ikke godt ud med langrandigt loft
Har været svært at bestemme sig for, hvilken retning panelen skal lægges. Nogle siger langs med rummet, andre langs med lyset osv. At det ikke ser godt ud med langrandigt var noget nyt.

@Trækirke : ja det er præcis som når man lægger gulv, får man en sprække så har det en tendens til at eskalere i slutningen og man får et h-e. Gjort denne fejltagelse med gulv... rive op og lægge om er ikke sjovt.

• Synes
Träkyrka
  • Laddar…
Har skudt op lignende tag med klammer, det syntes jeg fungerede godt og gik rimelig hurtigt

H Harald Blåtumme sagde:
Tak for gode tips @jonaserik det tager jeg med mig til et ganske nærliggende huntonitbyggeri - i netop et meget langsmalt rum. Ikke tænkt på det overhovedet! Også dette med panelclips, må bare forstå, hvad der skulle være fordelen ved det, eftersom det fungerede så godt bare at sømme op uden. Jo, det krævede en hel del banken hist og her, og disse clips skaber måske et passende lille mellemrum, så det glider lettere sammen? Bare en hypotese. Men tak for god indput, man lærer, så længe man lever :)
Med skrue/søm er der totalstop for at skubbe en plade, men med clips går det godt at skubbe nogle millimeter. Med huntonit og andre plader skal de samles 100 %, ellers vil loftet begynde at svaje eller gå fuldstændig galt. Når du skal begynde, skal du måle ud til absolut 90 grader og snerkteg en linje, som du kan følge med en kant på en plade. Det er ikke sikkert, at væghjørnerne er 90, og begynd ikke at tro det, så bliver det fejl i hele loftet. Det er godt at bruge byggmester vinkel for at få præcis 90 grader, søg bare Byggmester vinkel, så har du alt, hvordan det skal gøres.

• Synes
Harald Blåtumme
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Med skruv/spik så er det totalstopp at skubbe en plade, men clips så går det fint at skubbe nogle millimeter. Med huntonit og andre plader så skal de være sammen 100 %, ellers vil loftet begynde at svaje eller blive helt skævt. Når du skal begynde, skal du måle ud absolut 90 grader og bruge en snor til at slå en linje, som du kan følge med en kant på en plade. Det er ikke sikkert, at væghjørnerne er i 90 grader, og begynd ikke at tro det, for så bliver det forkert i hele loftet.
Det går fint at bruge en byggepladsvinkel for at få præcist 90 grader, søg blot efter Byggmästarvinkel så har du alt hvad du behøver for at gøre det.
Målte ud en cm fra væggen på hver side, så slog jeg en snor imellem dem. Denne linje, som går langs med den længste væg, havde jeg tænkt at følge. Jeg vil antageligvis slå et par linjer under lægningen for at være sikker på, at det holdes lige. Men ved at følge linjen tænker jeg, at det er fint, at pladerne ikke går sammen 100 %, da jeg følger linjen.

På rummets kortsider er der en forskel på en cm, men jeg tror, det er forsumbart, da det ikke vil kunne ses med en afvigelse på en cm langs en 6 meter væg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.