Behøver tips!
Jeg bor i et hus med kælder. Kælderen består mest af murede vægge, både mod ydervæg og mellemvægge. Gulvet er betonplade mod jord.
I bryggerset overvejer jeg at sætte fliser på væggene og evt. klinker på gulvet. Kan man sætte fliser direkte på væggen, uanset om det er mod ydervæg eller en mellemvæg, eller skal der gøres nogle andre foranstaltninger først?
Hvad med klinkerne på gulvet? Kan de lægges direkte på betongulvet?
Taknemmelig for råd og tips fra jer, der har erfaringer fra området.
Tak på forhånd!
Jeg bor i et hus med kælder. Kælderen består mest af murede vægge, både mod ydervæg og mellemvægge. Gulvet er betonplade mod jord.
I bryggerset overvejer jeg at sætte fliser på væggene og evt. klinker på gulvet. Kan man sætte fliser direkte på væggen, uanset om det er mod ydervæg eller en mellemvæg, eller skal der gøres nogle andre foranstaltninger først?
Hvad med klinkerne på gulvet? Kan de lægges direkte på betongulvet?
Taknemmelig for råd og tips fra jer, der har erfaringer fra området.
Tak på forhånd!
Jeg satte fliser og klinker direkte på vægge og gulv i mit vaskerum i kælderen. Ingen tæthedsmembran i nogen form. Jeg ved ikke, hvad reglerne siger nu om dage, men for tæt i en kælder er jo ikke godt.
Fejlen jeg gjorde, var ikke at pudse op og rette væggene. Det var et helvede at flise på så ujævne vægge. Det tog for lang tid og blev ikke rigtig godt.
Fejlen jeg gjorde, var ikke at pudse op og rette væggene. Det var et helvede at flise på så ujævne vægge. Det tog for lang tid og blev ikke rigtig godt.
Det går fint at flise direkte på væg og gulv, men husk at hvis du har en vis mængde fugtgennemtrængning (plade på jord og uisoleret ydervæg), så skal du helst have lidt mindre format fliser/klinker, så fugerne kan slippe eventuel fugt igennem.
Jeg løfter tråden, da jeg har et lignende spørgsmål. Har lignende forudsætninger; hus fra 20'erne med 2,5-plansvilla med kælder bestående af betonplade mod jord med vægge i beton, kvaderhugget granit udvendigt. Alt sammen uisoleret men godt dimensioneret. Skal bruge kælderen som garage og sauna/brusebad/relax samt hobbyrum. Dvs. ikke indrettet kælder og kun uorganiske materialer.
Tænkte lægge klinker direkte på betonen og male både yder- og indervægge med en god silikatmaling efter at have fjernet al gammel plastmaling. Men når det kommer til sauna og relax; Kan man bruge granitkeramik på væggene, der er mod ydervæg? Eller bør man helst kun have silikatmaling? Spørgsmålet er simpelthen, om granitkeramikken lader tilstrækkeligt med fugt passere igennem? Hvilken størrelse på fliserne skal man bruge? Antager at for store fliser bliver problematiske, da det vel mest er i fugerne, at fugten kan vandre frit? Alternativt kan man bruge granitkeramik kun på gulvet og indervæggene. Tætningslag kun i bruseren, og i resten af kælderen får fugten vandre frit, er tanken.
Antager at loftet ikke er lige så vigtigt at det er diffusionsåbent, da det ikke udsættes for fugt på samme måde. Det er delvist betonbjælkelag (i sauna/relax) og resten er træbjælkelag, hvor loftet er kalkpuds (reveteret) som desværre siden er overmalet med plastmaling. I den del der er betonloft fjerner jeg al gammel maling og maler med silikatmaling. Men i den del med kalkpuds på måtte, der er overmalet, er jeg bange for at pudset begynder at slippe, hvis jeg går for hårdt til værks for at fjerne plastmalingen, og jeg vil nødigt rive hele loftet ned. Tager gerne imod tips til, hvordan jeg kan få den gamle maling af, eller om jeg bare skal male over den, da loftet ikke er lige så fugtudsat.
Endelig undrer jeg mig over, hvilke materialer der lader fugt passere igennem? Jeg vil jo ikke risikere at spærre fugt inde i gulv og vægge. Jeg tænker for eksempel på primer, flydespartel, fliseklæber, fugemasse etc.
Det blev mange spørgsmål dette. Al input modtages taknemmeligt.
Glad påske!
Tænkte lægge klinker direkte på betonen og male både yder- og indervægge med en god silikatmaling efter at have fjernet al gammel plastmaling. Men når det kommer til sauna og relax; Kan man bruge granitkeramik på væggene, der er mod ydervæg? Eller bør man helst kun have silikatmaling? Spørgsmålet er simpelthen, om granitkeramikken lader tilstrækkeligt med fugt passere igennem? Hvilken størrelse på fliserne skal man bruge? Antager at for store fliser bliver problematiske, da det vel mest er i fugerne, at fugten kan vandre frit? Alternativt kan man bruge granitkeramik kun på gulvet og indervæggene. Tætningslag kun i bruseren, og i resten af kælderen får fugten vandre frit, er tanken.
Antager at loftet ikke er lige så vigtigt at det er diffusionsåbent, da det ikke udsættes for fugt på samme måde. Det er delvist betonbjælkelag (i sauna/relax) og resten er træbjælkelag, hvor loftet er kalkpuds (reveteret) som desværre siden er overmalet med plastmaling. I den del der er betonloft fjerner jeg al gammel maling og maler med silikatmaling. Men i den del med kalkpuds på måtte, der er overmalet, er jeg bange for at pudset begynder at slippe, hvis jeg går for hårdt til værks for at fjerne plastmalingen, og jeg vil nødigt rive hele loftet ned. Tager gerne imod tips til, hvordan jeg kan få den gamle maling af, eller om jeg bare skal male over den, da loftet ikke er lige så fugtudsat.
Endelig undrer jeg mig over, hvilke materialer der lader fugt passere igennem? Jeg vil jo ikke risikere at spærre fugt inde i gulv og vægge. Jeg tænker for eksempel på primer, flydespartel, fliseklæber, fugemasse etc.
Det blev mange spørgsmål dette. Al input modtages taknemmeligt.
Glad påske!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,191 indlæg
Det plejer at blive anbefalet små klinker- og fliseplader og brede fuger, med det mener man vel plader i størrelser som 15x15 og 20x20 hhv. mindst 3 mm brede fuger.Capablanca sagde:
Jeg løfter tråden da jeg har et lignende spørgsmål. Har samme forudsætninger; hus fra 1920'erne med 2,5-plansvilla med kælder bestående af betonplade mod jorden med vægge i beton, kvaderhuggen granit udvendigt. Alt sammen uisoleret men godt dimensioneret. Skal bruge kælderen som garage og sauna/bruser/afslapning samt hobbyrum. Dvs. ikke indrettet kælder og kun uorganiske materialer.
Tænkte at lægge klinker direkte på betonen og male både yder- og indervægge med en god silikatmaling efter at have fjernet al gammel plastmaling. Men når det kommer til sauna og afslapning; Kan man bruge granitkeramik på væggene der vender mod ydervæg? Eller bør man helst kun have silikatmaling? Spørgsmålet er simpelthen om granitkeramiken lader tilstrækkeligt med fugt igennem? Hvilken størrelse på fliserne skal man bruge? Antager at for store fliser bliver problematiske da det vel mest er i fugerne at fugten kan vandre frit? Alternativt kan man bruge granitkeramik kun på gulvet og indervæggene. Tætlag kun i bruseren og i resten af kælderen kan fugten vandre frit er tanken.
Antager at loftet ikke er lige så vigtigt at det er diffusionsåbent da det ikke udsættes for fugt på samme måde. Det er delvist betonloft (i sauna/afslapning) og resten er træloft hvor loftet er kalkpuds (reveteret) som derefter desværre er overmalet med plastmaling. I den del der er betonloft fjerner jeg al gammel maling og maler med silikatmaling. Men i den del med kalkpuds på måtten som er overmalet er jeg bange for at pudsen begynder at give slip hvis jeg går for hårdt til værks for at fjerne plastmalingen, og jeg vil nødigt rive hele loftet ned. Tager gerne imod tips til hvordan jeg kan fjerne den gamle maling eller om jeg bare skal male over den da loftet ikke er lige så fugtudsat.
Til sidst undrer jeg hvilke materialer der lader fugt igennem? Vil jo ikke risikere at spærre fugt inde i gulv og væg. Jeg tænker for eksempel på primer, flydespartel, fliseklæb, fugemasse etc.
Blev mange spørgsmål dette. Alle input modtages taknemmeligt.
Glad påske!
Granitkeramik lader knap fugt igennem og det er derfor at den kan bruges på steder hvor det er fugtigt og minusgrader.
Tætlag kun på overflader hvor det ofte bliver vådt.
Der findes særlige primer, flydespartel etc. til fugtige miljøer, de er da fx. diffusionsåbne.
Fugemasse ligner beton og lader fugt igennem.
Tak i lige måde!
Tak.
Kan tilføjes, at vi slet ikke har nogen fugtproblemer i kælderen, som det er lige nu. Så tænkte at afvente med dræning og i stedet "gøre det rigtigt" i kælderen, dvs. fjerne al gammel maling på ydervæggene og male med rigtig silikatmaling.
-Hvis vi ikke har nogen fugtproblemer i dag, er det så okay med granitkeramik på gulvet, direkte på betonen? Hvis ja, hvilket format? Virker store fliser, eller skal man gå ned til 30x30?
-Går jeg ud fra, at betongulvet først skal slibes for at fjerne al gammel maling?
-Skal man undgå at sætte fliser på beton mod ydervæg?
-Behøver man også at skrabe al gammel maling væk fra indervæggene?
-Hvordan er det med loftet? Er det også vigtigt at få al gammel maling fjernet derfra, eller er det mindre vigtigt?
/C
Kan tilføjes, at vi slet ikke har nogen fugtproblemer i kælderen, som det er lige nu. Så tænkte at afvente med dræning og i stedet "gøre det rigtigt" i kælderen, dvs. fjerne al gammel maling på ydervæggene og male med rigtig silikatmaling.
-Hvis vi ikke har nogen fugtproblemer i dag, er det så okay med granitkeramik på gulvet, direkte på betonen? Hvis ja, hvilket format? Virker store fliser, eller skal man gå ned til 30x30?
-Går jeg ud fra, at betongulvet først skal slibes for at fjerne al gammel maling?
-Skal man undgå at sætte fliser på beton mod ydervæg?
-Behøver man også at skrabe al gammel maling væk fra indervæggene?
-Hvordan er det med loftet? Er det også vigtigt at få al gammel maling fjernet derfra, eller er det mindre vigtigt?
/C
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,191 indlæg
Hvis jeg forstår det rigtigt, så er der i dag en betonplade, hvor fugten kan fordampe fra, og i så fald er det jo svært at vide, om der bliver nogle fugtproblemer med store klinkerfliser med smal fuge.Capablanca sagde:
Klik her for at svare