Jeg skal totalrenovere et gammelt tømmerhus, der skal have stående panel og ekstra isolering på gavlene (kun for at få den rigtige niveau i forhold til fundament og tag ifølge tidligere). Jeg har bestilt vinduer (tanums vinduer i træ), som først ankommer om 5 uger. Jeg vil ikke have nogen plade, men lave alt omkring vinduerne i træ.

Vinduesåbningerne skal justeres lidt her og der, dels på grund af forskellige størrelser, men også på grund af lidt rådskader.

Jeg tænker at gøre så meget som muligt inden vinduerne kommer... Jeg har skiftet facade og vinduer tidligere, men aldrig været helt tilfreds med detaljerne omkring vinduerne, har ønsket at gøre om osv. og vil ikke stå der om 5 uger og blive tvunget til at rive brædder ned, der er forkert tænkt... Hader når karmeskruen rammer forbi alt, hvad der kan skrues i fx... det er sket før og fører til en masse ekstra arbejde....

Vinduerne har jeg tænkt at sætte i linje med facaden, altså ingen "indsunkne" vinduer.

Min tanke er som følger, hvor jeg har nogle spørgsmål undervejs.... (jeg har googlet og kigget på træguiden.se...):

1. Alle vinduesåbninger, der ikke passer, sætter jeg en regelrytme. Yderkanten af regelrytmen linjerer jeg med hvad??? samme niveau som færdig facade eller i linje med sømmelisten eller i linje med ydervæggen????. Passer billede af åbningerne i væggen, beror jeg evt. på tømmeret afhængigt af, hvad I siger om forrige spørgsmål...

2. Sætter vindpapp over hele væggen, lige over vinduesåbningerne, som jeg skærer op senere. For at det skal fungere, bør regelrytmen for vinduerne jo være i niveau med væggen... altså før sømmelisten.... dette risikerer jo at få karmeskruen farligt tæt på kanten eller direkte i "luften..." eller i en samling...

3. Sætter panel, hvor den sidste bræt mod vinduet slutter x antal cm fra vinduesåbningen, men tilstrækkeligt tæt på til, at en 12,5 cm foderbræt kan overlappe vindue og panelbræt.

4. Nu til en udfordring... Vinduesbrættet over vinduet: Jeg skråsaver denne, så den får en passende hældning, som trykkes mod en sømmeregel. Jeg skærer ind i den sidste klædningsbræt 1 cm, så vinduesbrættet møder panelbrættet under overliggeren, og at vinduesbrættet derefter stikker ud nogle cm forbi overliggeren, se figur. Er dette en fugtsikker løsning?

Diagram af snittet af en væg med træpanel og fönsterbräda, der viser installation og overlap med panel. Inkluderer pile, der illustrerer mødepunkt.
 
  • Diagram viser overliggende brædder i et vindueskarmdesign, hvor brædderne er forskudt og stikker ud, der viser overlap til forbedret fugtbeskyttelse.
det sidste billede... kom med af bare farten og har intet med sagen at gøre.. lykkes ikke at redigere det væk
 
4. Ja, det er en ok løsning, så længe som vindueskarmen går udenfor vindueslisternes rammer.
Rediger: Glem ikke at lave fastgørelsen af den ovenliggende vandnæsbræt/offerbrædt/vindueskarm, så den er let udskiftelig uden demontering af lister, rammer og facadebrædder i øvrigt.

Vinduer i niveau med facaden betyder, at vinduesrammerne sidder ovenpå vindueskarmen og de underliggende panelbrædder, dvs. i samme niveau som dækbrædder. Altså skal vinduet (vindueskarmen) flugte med den nedre facadebræts yderkant. Så har du bare oplysning om, hvilken afstand karmhullerne sidder fra ydersiden af vinduet, så ved du, hvor du skal have massivt træværk.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.