Nuværende loftshøjde er ca. 2500 mm. Planlægger at sænke det for at indbygge LED-downlights. Sænkning bør blive max 100 mm. Altså færdig loftshøjde ca. 2400 mm.
Arealen der skal sænkes er vel i runde tal 50 kvm. Bliver en ensartet sænkning i badeværelse, gang, køkken, stue. De to soveværelser har jeg ikke tænkt at sænke loftet i.
Nu til mine overvejelser:
- regelværk, træ eller stål?
- c/c afstand, 300 eller 600?
- regelsdimension, 45 eller 70?
- reglas fastgørelse, loft eller væg?
To vigtige forudsætninger: Hvad er der i loftet i dag? og Hvad ønsker du, at det sænkede loft skal have for overflade? Jeg antager, at du ikke er interesseret i nedhængte loftsystemer i modulstil?
Hvis du vil minimere sænkningen, findes der fine downlights, der nøjes med en indbygningsdybde på 28 mm, hvilket er perfekt, hvis man sænker med 28x70 mm glespanel. Men om det er relevant, afhænger naturligvis af det Justus har spurgt om.
Der er en lampe i loftet
Spøg til side, loftet er solid armeret beton 200 mm. Væggene ligeså.
Til overfladelaget tænkte jeg at bruge almindelige gipsplader, så malet flade bliver glat og fin.
Elektrikeren havde ønsket en sænkning på i hvert fald 100 mm. Men jeg nøjes med den mindste sænkning. Fundet downlights der kræver 35 mm + 13 mm gips = 48 mm
Det er nok med 28 mm spredning til dem. Ca. 500 kr/stk. inkl. moms. Der får du også plads til almindelige loftsdåser, hvis du også vil have almindelige stikkontakter (jeg anbefaler at have begge dele, både for at kunne variere belysningen og fordi det er godt med et koblingspunkt i loftet).
Ved du, hvad der ligger bag ønsket om 100 mm sænkning? Er det en gammel rotte, der tænker varme halogen eller er der også andet udstyr, der skal monteres?
300 mm mellem spredningen er almindeligt for at undgå ubetydelig nedhæng med en almindelig 13 mm gips. Jeg ville sætte spredningen med sømplug i loftet.
Gammel ræv som tænker sig halogen, så forstår man det. Men ikke aktuelt i mit tilfælde da jeg vælger at køre på LED i stedet. Intet udover belysningen skal ind under taget.
Bliver ret stor spændvidde hvis man ser på plantegningen, men det spiller måske ingen rolle i mit tilfælde?
Du monterer glesen i loftet, tør ikke sige, hvor tætte det nødvendige er med spikplugg, men når jeg har sat gles i et eksisterende trætak, har jeg sat dobbelt træskrue for hver meter cirka, måske lidt tættere, mest fordi det er sjovt at skrue
Med kombinationen betontag og gips i loftet, synes jeg, at en trækonstruktion er ret oplagt. Der er masser af fastgørelsespunkter, og gipsen skal monteres på noget solidt. For gipsens del er det nok tilstrækkeligt med c/c 600 mellem reglarne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.