5,432 læst ·
9 svar
5k læst
9 svar
Sænke loftet i hele lejligheden - beslutningsangst
Hej,
Har nu læst en hel masse indlæg, men jeg bliver fandeme ikke klogere af det og begynder stærkt at tro, at jeg har en eller anden bogstavskombination.
Vil sænke loftet i hele lejligheden undtagen badeværelset, og samtidig vil jeg skjule ventilationen under loftet, som for nærværende består af udvendige spirorør. LED spotlights skal op, og el og kabler skal også disse op i loftet.
Spirorørene vil blive udskiftet til kvadratiske PVC og vil være 50 mm høje.
Nu til angsten...
Ved, at man kan bruge almindelige trælægter, men en 45 mm er ikke nok til at skjule ventilationen, så jeg må i så fald bygge på med en 22X45 lægte på trælægten for at få OK højde.
Hvordan fastgør jeg 45X45 lægten på den bedste og sikreste måde i betonloftet?
Expandersøm?
Er 45x45 nok? Eller har jeg brug for tykkere? Kabler vil blive trukket enten ved at bore i lægten eller ved at skabe "glip" i lægterne...
Det vil dog blive en masse boring i loftet for at fastgøre, så jeg begyndte at kigge på blikregler.
Men jeg vil sænke loftet så lidt som muligt, og nogle vægge er gips, hvilket fører til, at jeg måske må have et "hængende" loft. MEN disse lofter har en maksgrænse på spændvidde, hvis jeg har forstået det korrekt? Beregner man spændvidde på primær eller sekundær?
Den primære skal fastgøres med en hulbånd eller stålbånd i loftet, som derefter bøjes 90 grader og fastgøres i den primære. Hvordan fastgør jeg stålbåndet/hulbåndet i loftet?
Skal jeg have en sprække ned til den primære, eller kan jeg trykke den primære hele vejen op mod loftet og derefter fastgøre med 2 skruer gennem hulbåndet? Dette for at mindske den totale højde.
Føles som om den primære vil bøje sig, men det er måske derfor, man har "skinner" rundt om væggene også som stabilitet? Men er det ok at bruge disse skinner rundt om væggene, også hvor jeg har gips?
Der er en del vægt som skal holdes oppe, og hvis mine beregninger stemmer, er vægten et godt stykke over 600 kg.
Da jeg har en begrænset lofthøjde, undrer jeg mig over, om man kan bruge masonit/hardboard i stedet for gips og måske forstærke med malerlærred?
Taknemmelig hvis nogen venlig sjæl kan guide mig, så angsten forsvinder (whiskey hjælper ikke) =)
Har nu læst en hel masse indlæg, men jeg bliver fandeme ikke klogere af det og begynder stærkt at tro, at jeg har en eller anden bogstavskombination.
Vil sænke loftet i hele lejligheden undtagen badeværelset, og samtidig vil jeg skjule ventilationen under loftet, som for nærværende består af udvendige spirorør. LED spotlights skal op, og el og kabler skal også disse op i loftet.
Spirorørene vil blive udskiftet til kvadratiske PVC og vil være 50 mm høje.
Nu til angsten...
Ved, at man kan bruge almindelige trælægter, men en 45 mm er ikke nok til at skjule ventilationen, så jeg må i så fald bygge på med en 22X45 lægte på trælægten for at få OK højde.
Hvordan fastgør jeg 45X45 lægten på den bedste og sikreste måde i betonloftet?
Expandersøm?
Er 45x45 nok? Eller har jeg brug for tykkere? Kabler vil blive trukket enten ved at bore i lægten eller ved at skabe "glip" i lægterne...
Det vil dog blive en masse boring i loftet for at fastgøre, så jeg begyndte at kigge på blikregler.
Men jeg vil sænke loftet så lidt som muligt, og nogle vægge er gips, hvilket fører til, at jeg måske må have et "hængende" loft. MEN disse lofter har en maksgrænse på spændvidde, hvis jeg har forstået det korrekt? Beregner man spændvidde på primær eller sekundær?
Den primære skal fastgøres med en hulbånd eller stålbånd i loftet, som derefter bøjes 90 grader og fastgøres i den primære. Hvordan fastgør jeg stålbåndet/hulbåndet i loftet?
Skal jeg have en sprække ned til den primære, eller kan jeg trykke den primære hele vejen op mod loftet og derefter fastgøre med 2 skruer gennem hulbåndet? Dette for at mindske den totale højde.
Føles som om den primære vil bøje sig, men det er måske derfor, man har "skinner" rundt om væggene også som stabilitet? Men er det ok at bruge disse skinner rundt om væggene, også hvor jeg har gips?
Der er en del vægt som skal holdes oppe, og hvis mine beregninger stemmer, er vægten et godt stykke over 600 kg.
Da jeg har en begrænset lofthøjde, undrer jeg mig over, om man kan bruge masonit/hardboard i stedet for gips og måske forstærke med malerlærred?
Taknemmelig hvis nogen venlig sjæl kan guide mig, så angsten forsvinder (whiskey hjælper ikke) =)
Senest redigeret:
Hvor findes spirorørene?blizzard sagde:Vil sænke loftet i hele lejligheden undtagen badeværelse og samtidig vil jeg skjule ventilationen under loftet, som i øjeblikket består af udenpåliggende spirorør. LED spotlights skal op, og el og kabler skal også op i loftet.
Spirorørene vil blive udskiftet til kvadratiske PVC og vil være 50mm høje.
Fra hvad går spirorørene?
Går spirorørene fra køkkenvifte/emhætte/udsug over komfur, så er det imkanalen, imkanalen skal bestå af spirorør. Hvis imkanalen deles med flere andelslejligheder, skal hele længden være brandisoleret med mindst EI15.
Edit: læs denne tråd
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=236109
Senest redigeret:
Holder med Larsa på denne...Larsa sagde:
Synes dog, at sømplug og pladeregel er en dårlig kombination - Det går, men det er let, at pluggen går igennem reglen. Så sømexpander har jeg kørt et par gange med godt resultat.

Senest redigeret:
I køkkenet har jeg en ventil der sidder i væggen med fraluft. Derimod er spirorøret til de andre rum i lejligheden og det er tilluft i disse og rørene går igennem væggen i garderoben og ud i lejligheden.Demmpa sagde:
Tror det burde være fint at køre med almindelig pvc ud i lejligheden med tilluft?
Hej Larsa,Larsa sagde:
Men hvis jeg bruger en 70mm primær stålregel, skal jeg derefter bruge en sekundær, der mindst er 25 mm, og så er vi oppe i 95mm + 13 mm gips = 108 mm.
Måske kan man bruge kun primærregler og springe sekundæren over? Vil som sagt sænke så lidt som muligt.
Og er det OK, hvis man bruger et hulbånd og trykker primæren tæt op mod loftet og derefter fastgør hulbåndet i primæren? Vil altså ikke have en "pendel" ned til primæren...
Se vedhæftet billede for at se, hvad jeg mener =)

Hej Slacker,slacker sagde:
Tak for informationen. En spikexpander vil jeg nok bruge og helt i metal. MEN nogle gange sælges expandere uden spik

Er det meningen, at man skal indsætte en spik også?
Det er korrekt, at der findes den variant, som jeg viste - Jeg bruger den, der er "komplet", som jeg viste på billedet, da denne har større hoved med flad krave og er mindre tilbøjelig til at rive pladen i stykker.blizzard sagde:
Du kan jo helt springe primæren over, hvis du i stedet vælger at sætte bånd på samtlige sekundære - Det bliver lidt mere arbejde at rette det hele, men det sparer helt klart lofthøjde.
Da ville jeg nok sætte L-Profiler rundt om rummet og derefter sekundærer i disse for at sætte patentbånd i alle sekundære og derefter i taget.
Er du med? =)
Hej igen,slacker sagde:
Jeg har lige fået sort på hvidt, at jeg er langsom =) Forstår det, du skrev med L-profiler rundt, men jeg har dog en gipsvæg, som måske ikke er den mest stabile og solide. Vil derfor forsøge at fastgøre "rammen" i loftet på den side, hvor gipsvæggen løber.
Må finde ud af, om det kan lade sig gøre at bruge vinkeljern til dette?
I stedet for en L-Profil kan man måske bruge en almindelig skinne (til gulv og loft, når man laver indvendige vægge?)
Sekundærer i min mening er en hatteprofil eller en almindelig stålregel man bruger til vægge? men hvordan i alverden fastgør man med stålbånd, hvis man bruger en hatteprofil? Måske droppe hatteprofilen helt og kun bruge almindelige stålregler?
Tak for, at I har taget jer tid til at svare =)
Hvad angår gipsvæggen findes der jo også reglar i den - Rammer du en del af dem så burde det gå fint, medmindre der allerede er OSB i væggen? At fæste i loftet går jo også, og vinkeljern er vel ikke helt forkert. Almindelig skinne og L-profil er egentlig det samme - Jeg plejer at bruge L-profil fordi det simpelthen er lidt billigere. Udlæggene, som jeg kalder dem, koster lidt mere.
Sekundærer er hatteprofilen helt korrekt - Reglar beregnet til væg ville jeg kalde plade eller stålregel og intet andet. Pladebånd fæster du i loftet med en form for pløk/skruer, båndet kan du derefter skrue fast med "blåbær" (Selvborende maskinskruer) kaldes vel også "knort" (!?) har jeg hørt, i pladereglen, banket kan du nemt bøje rundt sekundæren.
Den eneste ulempe jeg kan se ved at bruge almindelige pladeregler til loftet er, at der ikke er nogen stivhed i læben på reglen, dvs. når pladerne mødes på en regel og skrues fast, kan der opstå en tandning da læben, som man skruer i, kun har støtte på den ene side. Men det fungerer sikkert - Jeg har ikke selv prøvet det...
Sekundærer er hatteprofilen helt korrekt - Reglar beregnet til væg ville jeg kalde plade eller stålregel og intet andet. Pladebånd fæster du i loftet med en form for pløk/skruer, båndet kan du derefter skrue fast med "blåbær" (Selvborende maskinskruer) kaldes vel også "knort" (!?) har jeg hørt, i pladereglen, banket kan du nemt bøje rundt sekundæren.
Den eneste ulempe jeg kan se ved at bruge almindelige pladeregler til loftet er, at der ikke er nogen stivhed i læben på reglen, dvs. når pladerne mødes på en regel og skrues fast, kan der opstå en tandning da læben, som man skruer i, kun har støtte på den ene side. Men det fungerer sikkert - Jeg har ikke selv prøvet det...
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ejektor eller lågtrycksspruta med teleskop för att nå hela taket?
Tak & Vind -
Var och hur ska man fästa en boxningssäck så inte hela taket rasar?
Övrigt husrelaterat -
Infällda spottar utan att sänka taket
El -
Måla yttertaket (takpannor) i ljus färg för att sänka sommartemperaturen?
Tak & Vind -
Downlights i en L-formad "ramp" - utan att sänka hela taket?
Inredning