P
Jeg skal sænke mit gipsloft for at få plads til vp-rør og dåser. Det er ca. 20 kvm. Jeg sænker det kun 2,5 cm og bruger sekundære lægter (metalskinner), som jeg skruer direkte gennem det gamle gips og op i lægterne. Der, hvor spottene skal sidde, bruger jeg dåser og åbner det gamle loft kun dér, hvor jeg skal have dåserne. Jeg skal have et nyt, helt plant gipsloft.

Hvilken størrelse på gipsen skal jeg have? Jo større jeg har, desto mindre bliver der vel at spartle. Men jeg overvejer 13 mm 90x240, hvad tror I om det? Kan jeg bruge almindelig væggips fra byggmax, eller har I et andet alternativ?

Kan man have cc60, eller skal man have cc30?

Hvilken retning skal jeg fastgøre pladerne på lægterne?

Hvordan skal jeg spartle "glipperne" for at få det bedste resultat?

Har I nogle andre tips om at sænke loftet og hvad jeg skal tænke på, modtager jeg det gerne!

Tak på forhånd.

Senest redigeret af en moderator:
Hvis du skal have 90 brede skiver bør du vel have cc45. Gips bevæger sig ikke i sig selv men reglar, uanset om de er af metal eller træ, kan bevæge sig.

Hvis du bruger metalreglar, så vetekatten om det ikke ville være muligt at give skruerne mulighed for at bevæge sig i reglen og "steloperere" gipset ordentligt med limede remser i samlingerne, som derefter spartles. Spartle med en ordentlig bred spartel så kan du næsten undgå slibning.

Brug plader som er forsænkede ved kanterne. Tror at der nu findes plader med forsænkning også ved kortenderne.

Held og lykke!

CC 30 skal det være i loftet for at pladerne ikke skal bule ifølge tidligere tråde her på forumet. 240X90 er intet problem i øvrigt, jeg kørte 250X120 da jeg lavede loftet i skuret. En pladeløfter letter arbejdet utroligt meget, så lej en sådan :)

P
LUDDET sagde:
Hvis du skal have 90 brede plader, bør du vel have cc45.
Afhænger det ikke af, hvilken retning man skal sætte dem? Hvis man sætter dem tværs på hvad reglarne går, så burde det vel gå med cc60 eller cc30, eftersom gipspladerne er 240 lange, eller er jeg helt ude at cykle :-)

Ved du hvor man kan få fat i sådanne gipsplader, der er forsænkede ved kanterne?
Bor i Göteborg

mats_o
Det føles bedst at tage dem så store som muligt for at få det så glat som muligt, ved du om der findes så store med forsænkede kanter?
Jeg har en stor køkkenø i midten, så det bliver desværre lidt svært med liften, men det kan gå alligevel, skal lige kigge lidt på det. Ved du hvor det kan lejes, og hvad det koster? Bor i Göteborg

Mener du, at der er andre her på forumet, der har gjort det med cc60, hvor loftet er blevet bølget?

Tak på forhånd

Min opfattelse er, at man først skal placere lægter, der giver mulighed for at fastgøre langsiderne, altså en lægte for hver 90. cm. Næste spørgsmål er: Kan man have 90 cm uden lægter? Svaret er nej, hvis du vil have et glat loft. Så det bliver altså 45 cm.

Kortsiderne skal naturligvis fastgøres til lægter med 240 cm afstand med en kortling mellem yder- og midterlægterne. Den tilgang bør medføre færre lægter, færre skruer og dermed færre spartelpunkter.

Det helt overvejende problem er dog: Hvordan undgår man, at samlingerne revner?

cc 60 er en standardmål, der passer godt med normalmålet på gipsplader 60 x 120 cm.

Lift til plader er et must, det er jeg enig i.

De almindelige udlejningsfirmaer har lifte, cramo ramirent osv. Kan ikke huske, hvordan det var med forsænkninger på mine på kortsiderne. Kan jo være, at jeg bare skar ud lidt spartlede og malede

Jeg har sat gipsplader i køkkenloftet, ca. 4x6 m. Satte regler cc40 og derefter 13mm gips 90x240 cm "på tværs" med forskudte samlinger (dvs kun kortkanterne havde støtte, helt i henhold til Norgips instruktioner). Fik ikke fat i nogle plader med forsænkede kortkanter, så det fikserede jeg med en plansliber. Papirstrimmel + spartelmasse i samlingerne.

Har siddet i lidt over et år nu, ingen tendenser til buer eller revner. Største problem var at få samlingerne helt glatte, det er en p-i-r i loftet med alt det strølys man får fra loftlamperne. Pladeløfter anbefales, hvis der er mange plader, der skal op.

Det gælder om at få ordentligt dup i samlingerne, hvilket betyder, at når man trækker spartelkniven over samlingen, må det absolut ikke kunne mærkes noget, der stikker ud. Jeg plejer desuden at sikre, at bladet på spartelkniven ikke får mulighed for i "sluttrækket" at synke ind i samlingen, men jeg retter det op næsten til en vertikal position.

P
Tak for svaret!
Men jeg er lidt i tvivl. Skal jeg montere gipspladerne langs (altså den lange side på pladen fastgøres hele vejen i en regel) eller tværgående (hvor kun kortsiderne går langs en regel)???

Fordele og ulemper?

Kig på
http://www.norgips.se/montage/innertak

Ser man i pdf'en står bl.a.
"Pladerne monteres i 1, 2 eller flere lag. Ved gipsplader i 1 lag skal tværmontage om muligt altid anvendes."

Som jeg har lært, skal man i loftet lægte cc 30 (opklæbningsbrædder). Du sætter pladen i samme retning som lægterne. I kortenderne kan du med fordel lægge en lille træklods mellem hver lægte (og bare skrue den fast fra begge plader, behøver ikke fastgøres i loftet).

Fas kortenderne lidt med hobbykniv, så du får et V at spartle i. Så er det bare at forstærke samlingerne med væv eller papirisstykke og spartle. Nogle sætter væv i hele loftet for at være sikre på, at de ikke får nogen sprækker...

Hvilken størrelse gips du bruger er ligegyldigt, men større plader giver jo mindre spartling. Samtidig tungere og mere besværligt...

Jeg sænkede ca. 15 cm med pladeregler, og sørgede for at sætte "hatprofilerne" så alle samlinger havnede over en sådan, på den måde blev det stabilt. Jeg satte dem altså ifølge de instruktioner jeg fik, så kortsiderne er skruet i en hatprofil, mens langsiderne kun er skruet ca. hver 30. cm (havde altså cc30 mellem hatprofilerne). Det blev stabilt og godt, efter 15 måneder ser det stadig ud som det gjorde fra starten...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.