Hej!
Har fået et træls lille problem for nylig. Rotter i væggen to steder, sandsynligvis kommet ind via et ødelagt afløbsrør, som vi fandt efter filmning af afløbsrørene. Nu har jeg revet gulvet op for dels at hugge op og reparere det ødelagte rør, men også for at fjerne rotteekskrementer og sådan noget ubehageligt, der lugter...
Overvejer nu, hvad jeg skal fylde op med her? Som vist på billedet, var der fyldt op med en form for flamingo-aktig stenknus (hvad er det?) blandet med savsmuld... Hvad fylder man op med og isolerer med så? Under er der betonpladen, som ses på billedet, der sandsynligvis er malet med asfalt... Den ser jo hel ud, hvilket er rart at se. Så er der i det mindste ingen rotter, der kommer op her. Hele huset er bygget oppe på et bjerg på sprængsten i 1947, så der er masser af gange og kroge for rotterne at komme ind under huset, tror jeg.
Nogen der har et kvalificeret gæt på, hvordan man lagde sådan nogle afløbsledninger i '47? Ligger de i bundpladen eller under? Langt under? Hvor meget skal man hugge? Er der risiko for, at man rammer en vandledning i gulvpladen? På tegningen jeg vedhæfter, ser det jo ud som om, det er her, vandet kommer ind i huset også. (Jeg arbejder i det rum, hvor afløbsstammen går ud af huset). Støber man det igen med almindelig grovbeton?
Skal læse lidt mere om gulvlægning senere men antager, at man bare kan lægge spånplader direkte på reglerne efter, man har isoleret med noget, lægge lyddæmpende måtte og så klikgulv? Vil ikke gøre det mere indviklet end nødvendigt
Har læst lidt i andre tråde om at dreje PVC rør på støbejernsrør, og det burde vel gå, men det jeg overvejer lidt, er, kan man skifte afløbsrørene frem til væggen tror I, og derefter næste gang jeg renoverer stuen, som ligger væg i væg, så tilslutte i væggen fra den anden side, hvis jeg river gulvet op i det nye rum? Jeg er jo ikke specielt ivrig efter at rive soveværelsesgulvet op to gange :/
Kan vel svare på nogle spørgsmål. Jeg selv ville nok lægge almindelig isolering i gulvet. Hvis pladen var behandlet med noget asfalt, kommer der jo ingen fugt + at betonen har tørret ud for længst. Så er det bare på med spånplade. Bruger du 22 mm spån, behøver du ikke forlænge bjælkerne, hvis de sidder på 60 cc. Du kan jo tjekke, når gulvet alligevel er oppe, om det hælder eller sådan. Så kan I jo sætte nye bjælker ved siden af de gamle, som er i det rigtige niveau.
Efter spånpladen er det bare at lægge skumplast og parket eller laminatgulv, hvis det er det, I vil have.
Angående materialet, der lå i gulvet, ved jeg ikke, hvad det kan være, men man kunne bruge alverdens mærkelige materialer tidligere.
Tak for svarene!
Nu skal jeg jo brække en del af gulvet op igen, og så støbe nye rør ind. Så er det måske ikke at foretrække at lægge almindelig isolering (glasuld tænker du?) hvis der måske kommer fugt op der? Alternativt at det jeg støber igen skal tørre ud?
Det er nok så lidt beton så det gør nok ingenting. Det vigtige med fugt er jo, at den ikke bliver indpakket i plastik, så den ikke har nogen steder at komme hen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.