Hej,
Jeg er i gang med at renovere min kælder. Afvandingsstammen var gået i betongulvet. Virkelig dejligt. Jeg har fjernet alt materiale ned til betonen, bygget et nyt rum, der skal blive til toilet, den øvrige plads skal bruges som biografværelse (kalder pladsen for gillestue i vedhæftede billede).
Min kone er gravid og skal føde om 1 måned, jeg har celleforandringer i halsen, hører intet på højre øre, skal skifte organisation på arbejdet og er vintertræt. Og nu vil jeg have det færdigt, inden barnet kommer, så jeg kan ånde lettet ud i et stykke tid
For ikke at tage så meget på mig har jeg besluttet mig for at vente med meget af arbejdet, bare tage biografværelset, lade toilettet være (hvilket er godt i sig selv) samt rummet ved siden af (som ikke er med på tegningen). Jeg har allerede bygget nye vægge i biografværelset, og nu er det tid til gulvet. Nivellergulv, ovenpå det gulvspån, derefter skåret EPS-skumplast-plader, hvor jeg lægger gulvvarmeslange ovenpå, det mere gulvspån og tæppe.
Dette havde jeg tænkt mig at gøre først og vente med toilettet, indtil jeg har nye kræfter.
Men jeg kan ikke rigtig få det til at passe. Jeg vil trække alle vandslanger fra samme fordeler. 3 af dem skal bruges til biografværelset, 1 til toilettet. Hvordan skal jeg gøre? Skal jeg trække til/fra under gulvet til toilettet og rulle den øvrige slange op i toilettet, så jeg kan bruge den senere? Kan man virkelig lægge en oprullet slange på et armeringsnet? Kræver det ikke, at man har en ende fri, så man kan "dreje" på slangen? For hver omgang i rullen er slangen jo lidt snoet.
Alternativet er at gøre toiletgulvet færdigt, hvad angår gulvvarme. Jeg vil have gulvet i samme niveau som det øvrige rum. Dvs. 17 cm.
Min første tanke var at hælde betong, på med armeringsnet, som jeg sætter slangen fast i, på med mere betong. Men dette er teknisk svært. Rummet er ikke kæmpestort, og det vil blive svært at bevæge sig i rummet med armeringsjern og våd betong. Det føles som om, der må findes enklere måder!
Håber nogen kan hjælpe mig! Skal begynde at lægge gulvet i biografværelset nu i weekenden, og vil ikke fejle, det kan blive dyrt det her
Mvh
Stefan
Jeg er i gang med at renovere min kælder. Afvandingsstammen var gået i betongulvet. Virkelig dejligt. Jeg har fjernet alt materiale ned til betonen, bygget et nyt rum, der skal blive til toilet, den øvrige plads skal bruges som biografværelse (kalder pladsen for gillestue i vedhæftede billede).
Min kone er gravid og skal føde om 1 måned, jeg har celleforandringer i halsen, hører intet på højre øre, skal skifte organisation på arbejdet og er vintertræt. Og nu vil jeg have det færdigt, inden barnet kommer, så jeg kan ånde lettet ud i et stykke tid
For ikke at tage så meget på mig har jeg besluttet mig for at vente med meget af arbejdet, bare tage biografværelset, lade toilettet være (hvilket er godt i sig selv) samt rummet ved siden af (som ikke er med på tegningen). Jeg har allerede bygget nye vægge i biografværelset, og nu er det tid til gulvet. Nivellergulv, ovenpå det gulvspån, derefter skåret EPS-skumplast-plader, hvor jeg lægger gulvvarmeslange ovenpå, det mere gulvspån og tæppe.
Dette havde jeg tænkt mig at gøre først og vente med toilettet, indtil jeg har nye kræfter.
Men jeg kan ikke rigtig få det til at passe. Jeg vil trække alle vandslanger fra samme fordeler. 3 af dem skal bruges til biografværelset, 1 til toilettet. Hvordan skal jeg gøre? Skal jeg trække til/fra under gulvet til toilettet og rulle den øvrige slange op i toilettet, så jeg kan bruge den senere? Kan man virkelig lægge en oprullet slange på et armeringsnet? Kræver det ikke, at man har en ende fri, så man kan "dreje" på slangen? For hver omgang i rullen er slangen jo lidt snoet.
Alternativet er at gøre toiletgulvet færdigt, hvad angår gulvvarme. Jeg vil have gulvet i samme niveau som det øvrige rum. Dvs. 17 cm.
Min første tanke var at hælde betong, på med armeringsnet, som jeg sætter slangen fast i, på med mere betong. Men dette er teknisk svært. Rummet er ikke kæmpestort, og det vil blive svært at bevæge sig i rummet med armeringsjern og våd betong. Det føles som om, der må findes enklere måder!
Håber nogen kan hjælpe mig! Skal begynde at lægge gulvet i biografværelset nu i weekenden, og vil ikke fejle, det kan blive dyrt det her
Mvh
Stefan
Senest redigeret:
Den erfaring jeg har med gulvvarmeslange er, at den er ret genstridig at arbejde med. Når vi har lagt den, har vi altid haft begge ender frie, uanset om jeg har brugt limede fastgørelser på betonpladen eller fastgjort den til armeringsnettet. I dit tilfælde ville jeg have trukket både tilførslen og retur til toiletrummet og kappet dem der. Når det er tid til at ordne toilettet, sætter man bare en samling på og forbinder det, efter at slangen er lagt ud.
Jeg har altid brugt flydespartelmasse, dyrere end beton, men intet problem med at træde rundt i det lidt og glatte det ud med skraberen. Derudover kan man lægge klinker på flydemassen direkte og behøver ikke vente i flere måneder som med beton.
Jeg har altid brugt flydespartelmasse, dyrere end beton, men intet problem med at træde rundt i det lidt og glatte det ud med skraberen. Derudover kan man lægge klinker på flydemassen direkte og behøver ikke vente i flere måneder som med beton.
Undskyld et beskedent OT spørgsmål, men du signalerer selv, at det er lidt hårdt nu, og det ser ud til, at det akutte afløbsproblem er løst. Er det meget vigtigt, at biografværelset bliver færdigt lige nu?
Jeg ved jo ikke, måske er I i gang med den femte unge og gør den slags med et gab mellem morgenmad og frokost, men for mange (de fleste?) plejer en udhvilet voksen person ved sin fulde sans at være mere nødvendig den første tid med nyfødt barn end et biografværelse. Og den person vil sandsynligvis ikke være din kone.
"Ånde ud" er ligesom ikke det, jeg forbinder med den periode...
Jeg ved jo ikke, måske er I i gang med den femte unge og gør den slags med et gab mellem morgenmad og frokost, men for mange (de fleste?) plejer en udhvilet voksen person ved sin fulde sans at være mere nødvendig den første tid med nyfødt barn end et biografværelse. Og den person vil sandsynligvis ikke være din kone.
Tak for tipset,Jan-Å sagde:Den erfaring jeg har med gulvvarmeslange er, at den er ret genstridig at arbejde med. Når vi har lagt den, har vi altid haft begge ender frie, uanset om jeg har brugt limede fastgørelser på betonpladen eller fastgjort den i armeringsnettet. I dit tilfælde ville jeg have trukket både tilførslen og returen til toiletrummet og skåret dem der.
Når det er tid til at fikse toilettet, sætter man bare en samling på og kobler det sammen, efter at slangen er lagt ud.
Jeg har altid brugt flydespartel, dyrere end beton men intet problem med at træde lidt rundt i det og plane det ud med skraberen. Desuden kan man lægge klinker direkte på flydespartlen og behøver ikke at vente i måneder som med beton.
så det er tilladt at gøre det? At lave en samling i gulvet?
Jo, du har helt ret.Crebel sagde:Undskyld et forsigtigt OT spørgsmål, men du signalerer selv, at det er lidt tungt nu, og det virker som om det akutte afløbsproblem er løst. Er det meget vigtigt, at biorummet bliver færdigt lige nu?
Jeg ved jo ikke, I er måske i gang med jeres femte barn og gør sådan noget med et gab mellem morgenmad og frokost, men for mange (de fleste?) plejer en udhvilet voksen person ved sin fulde sans at være mere nødvendig i den første tid med nyfødt barn end et biorum. Og den person vil sandsynligvis ikke være din kone.
Tanken er at få gjort alt grovarbejdet nu så hurtigt som muligt, så jeg slipper for at have betondam, savsmuld og rod i hele huset, når det lille pus kommer (og det er vores første barn).
Desuden fungerer jeg sådan, at jeg har brug for at arbejde fysisk i svære perioder, nu når jeg arbejder, holder jeg op med at tænke på halsen, som jeg ellers tænker på hele tiden.
Dette er ikke helt den graviditet, hverken jeg eller min kone havde tænkt os.
Jeg har en samling i vores køkkengulv, fordi jeg lykkedes med at bore et hul i slangen, da jeg monterede køkkenindretningen. Så tog jeg klinkerflisen op og brækkede et hul i flydemassen omkring skaden, skar slangen over og monterede en samling, derefter flød jeg gulvet igen og lagde klinkerflisen tilbage.
Det var blikkenslagerens løsning, så jeg forudsætter, at den er ok og tilladt, den har holdt siden 2003 i hvert fald.
Men ellers kan du jo trække slangen op på væggen og samle den der og så ned i gulvet igen, i et badeværelse kan man jo altid stille en vasketøjskurv foran eller et lille skab eller noget.
Det var blikkenslagerens løsning, så jeg forudsætter, at den er ok og tilladt, den har holdt siden 2003 i hvert fald.
Men ellers kan du jo trække slangen op på væggen og samle den der og så ned i gulvet igen, i et badeværelse kan man jo altid stille en vasketøjskurv foran eller et lille skab eller noget.
Sant! Så får det blive!Jan-Å sagde:Jeg har en samling i vores køkkengulv, fordi jeg lykkedes med at bore et hul i slangen, da jeg monterede køkkenindretningen. Da fjernede jeg klinkerflisen og huggede et hul i flydemassen rundt om skaden, skar slangen over og monterede en samling, derefter flydte jeg igen gulvet og lagde klinkerpladen tilbage.
Det var blikkenslagerens løsning, så jeg antager, at det er ok og tilladt, det har holdt siden 2003 i hvert fald.
Men ellers må du vel trække slangen op på væggen og samle den der og derefter ned i gulvet igen, i et badeværelse kan man jo altid stille en vasketøjskurv foran eller et lille skab eller noget.
Mvh
Stefan
Det er vel sådan, at på varmesystemet får man sammensætte i gulv eller væg, da det er et lukket system og skaden bliver begrænset, hvis der skulle gå hul. På tappvatten må man ikke sammensætte i vægge eller gulv.
Jeg forstår, hård situation...stew sagde:
I må ikke glemme at tale med hinanden om det, så din kone også forstår det, har du sikkert allerede styr på.
Jeg krydser fingre for, at det hele løser sig til det bedste, held og lykke!
Hej,
Lille opdatering.
Håndværkeren gjorde som I foreslog og pluggede slangen i badeværelset. I og med at det er et varmesystem, der er lukket, så er det ok at skarve i gulvet.
Angående det øvrige.
Har kræft i halsen. Har opgivet kælderen nu, meget fordi jeg ikke orker mere. Bliver desværre hurtigt svagere.
Operation om 1½ uge, så må vi se, hvordan det går.
Barn om 1½ uge. Måske kan jeg ikke være med til min førstefødtes fødsel.
Livet er hårdt nogle gange...
/Stefan
Lille opdatering.
Håndværkeren gjorde som I foreslog og pluggede slangen i badeværelset. I og med at det er et varmesystem, der er lukket, så er det ok at skarve i gulvet.
Angående det øvrige.
Har kræft i halsen. Har opgivet kælderen nu, meget fordi jeg ikke orker mere. Bliver desværre hurtigt svagere.
Operation om 1½ uge, så må vi se, hvordan det går.
Barn om 1½ uge. Måske kan jeg ikke være med til min førstefødtes fødsel.
Livet er hårdt nogle gange...
/Stefan
Klik her for at svare