Hej!
Jeg skal udvide garagen i kælderen til det tilstødende FD "Brændselsrum" ifølge husets tegning.
Huset er "letbeton" eller hulblok, eller hvad man nu kaldte det i 60'erne.
Garagen er 4,30 bred, og væggen, der skal rives, er lige så bred.
Den pågældende væg er lige så tyk som en ydervæg, dvs. 200 mm.
Min plan er at lave et hul, efterlade en klods på 100 mm til loftet samt ca. 400-500 mm til væggen.
Spørgsmålet er, hvordan armeringen til overetagen/gadeplan er lavet, så jeg forudsætter, at jeg skal erstatte væggen med en bjælke eller 2.
Hvis jeg vil lægge I- eller firkantprofil på begge sider af væggen, som derefter stemmes ved "vægstumperne".
Hvilke dimensioner skal disse have?
Ovenover er der plant gulv, stuen.
Vedhæfter en hurtig skitse
Sort er eksisterende væg inkl. ydervægge
Rødt er den del, jeg river
Grønt er et dørhul, som er muret til.
Jeg skal udvide garagen i kælderen til det tilstødende FD "Brændselsrum" ifølge husets tegning.
Huset er "letbeton" eller hulblok, eller hvad man nu kaldte det i 60'erne.
Garagen er 4,30 bred, og væggen, der skal rives, er lige så bred.
Den pågældende væg er lige så tyk som en ydervæg, dvs. 200 mm.
Min plan er at lave et hul, efterlade en klods på 100 mm til loftet samt ca. 400-500 mm til væggen.
Spørgsmålet er, hvordan armeringen til overetagen/gadeplan er lavet, så jeg forudsætter, at jeg skal erstatte væggen med en bjælke eller 2.
Hvis jeg vil lægge I- eller firkantprofil på begge sider af væggen, som derefter stemmes ved "vægstumperne".
Hvilke dimensioner skal disse have?
Ovenover er der plant gulv, stuen.
Vedhæfter en hurtig skitse
Sort er eksisterende væg inkl. ydervægge
Rødt er den del, jeg river
Grønt er et dørhul, som er muret til.
Den burde ikke være bærende, men der kan være en risiko for, at ydervæggen trykkes ind, hvis du fjerner den!
Jeg ville have kontrolleret med en konstruktør, som beregnede styrke og anbefaler evt. forstærkninger, der skal udføres.
Jeg ville have kontrolleret med en konstruktør, som beregnede styrke og anbefaler evt. forstærkninger, der skal udføres.
Klik her for at svare