Bor i et Ljusne-Woxna hus bygget i 1960, hvor vi agter at ændre planløsningen lidt i forbindelse med en køkkenrenovering.
Vi vil rive nogle vægge og åbne op til loftet ved nogle åbninger for at få lidt mere fornemmelse af rum.
Tænkte derfor at jeg poster her for at få nogle tips fra den samlede ekspertise på forumet.
Da badeværelset blev lavet om for nogle år siden, erstattede man den ydre badeværelsesvæg mod hallen med en ny længere væg og døren blev flyttet hvilket medførte at de to grøn-markerede døråbninger er fjernet og det er åbent til loftet i hallen.
Den rødmarkerede del af hjertemuren mod hallen er i dag en dobbeltdør hvor vi gerne vil åbne op til loftet. dog indser vi at vi må aflaste etageadskillelsen på en eller anden måde.
Min tanke er at sætte en regel/bjælke ind, dog er jeg usikker på hvilken dimensionering der kræves?
Hjertemuren er 85 mm tyk i hallen og spandet på åbningen vil blive 1700 mm.
Hjertemuren som deler køkken og spisestue er 3050 mm lang, og der vil vi fjerne hele, og har derfor brug for en form for aflastning. Nogle forslag til dimensionering der ville også være til stor hjælp!
Den sidste rødmarkerede væg har jeg fået til at det ikke kan være en bærende væg, og har derfor begyndt at tage tretex pladerne ned for at se hvordan væggen er bygget op. Dog har jeg fundet to massive bjælker som ud fra dimensionerne synes at have en form for bærende funktion, så de må nok blive. Overvejer bare hvad de bærer op, da de går langs med etageadskillelsen
(er altså to bjælker øverst som synes at sidde i ydervæggen)
Åbningen mellem entre og stue rummer i dag en mindre aflastning over dobbeltdøren. Hvis I vil udvide åbningen til 1,7 m, kræves der en ny bjælke som aflastning. At åbne op til indersiden af loftet kræver, at bjælken kan indfældes i bjælkelaget. Et garanteret besværligt og omkostningsfuldt indgreb. Væggen mellem køkken og spisestue skal også aflastes. Her bliver det tale om en ret kraftig bjælke. Gætningvis i intervallet 90x315 - 90x405 mm, hvis man vælger limtræ. Man kan komme ned i bjælkehøjde, hvis man vælger bredere bjælker. Væggen mellem spisestue og stue ser ud til at være tilføjet efterfølgende. Den er bygget på en mere gammeldags måde. Jeg kender ikke til de særegenheder, der kendetegner Ljusne-Woxna huse, men det kan jo dreje sig om en form for elementhus. Da er det altid bedst at være omhyggelig og forsigtig.
Tak for det hurtige svar, det sættes stor pris på! Jeg udtrykte mig nok lidt kluntet, men mente, at vi vil åbne op så meget som muligt mellem stuen og hallen, men ikke indfælde bjælken i etageadskillelsen. Hvad tror du om dimensioneringen af en bjælkeunderstøtning i en sådan situation?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.