Hej!
Jeg vil gerne have nogle tips til, hvordan jeg skal tænke med nedrivningen af letbetonvæggen mellem entréen og køkkenet - i en lejlighed bygget 68. Det er altså en lang korridor med døre til køkken, soveværelse og stue. Jeg er nu i færd med at rive køkkenets indgang ned for at få mere rum i entréen. Jeg vil ikke ændre entréen, så jeg tænker at bevare et stykke af væggen rundt om selve "hullet". Mit spørgsmål er: Hvor meget er pænt og praktisk at bevare op mod loftet og mod væggen? Jeg tænker at sætte lister rundt om. Tak på forhånd!
Jeg vil gerne have nogle tips til, hvordan jeg skal tænke med nedrivningen af letbetonvæggen mellem entréen og køkkenet - i en lejlighed bygget 68. Det er altså en lang korridor med døre til køkken, soveværelse og stue. Jeg er nu i færd med at rive køkkenets indgang ned for at få mere rum i entréen. Jeg vil ikke ændre entréen, så jeg tænker at bevare et stykke af væggen rundt om selve "hullet". Mit spørgsmål er: Hvor meget er pænt og praktisk at bevare op mod loftet og mod væggen? Jeg tænker at sætte lister rundt om. Tak på forhånd!
Du ved nok ikke med sikkerhed, at der overhovedet bliver noget gemt opad mod loftet... Letbeton fungerer meget dårligt som fritstående uden støtte, dvs når du river nedenunder, slipper det nok op mod loftet.
Ellers er samme højde som dørhuller (normalt 2,10) nok det pæneste, så det ser ensartet ud. Enten hele vejen op eller 2,10
Ellers er samme højde som dørhuller (normalt 2,10) nok det pæneste, så det ser ensartet ud. Enten hele vejen op eller 2,10
Ah, det tænkte jeg ikke på, at det måske bare falder ned uden støtte - det er derfor man skal spørge! Så må det blive hele vejen op og en eller anden form for liste op mod loftet. Tak!P petererlandsson1194 sagde:Du ved nok ikke med sikkerhed, at der overhovedet bliver gemt noget opad mod loftet... Letbeton fungerer meget dårligt at have frit hængende uden støtte, dvs når du river nedenunder, så slipper det nok op mod loftet.
Ellers er vel samme højde som dørhul (normalt 2,10) det pæneste, så det ser enhedsligt ud. Enten hele vejen op eller 2,10
Oven over den dør, der findes i dag, er der sikkert en støtte, men ikke på siderne. Det burde kunne blive pænt med en liste lidt bredere end selve hullet mod loftet. Du vil nok også have brug for at fore hullet ind på siderne.SandraRenoverar sagde:
Tænk også på, at du gerne må save ud hullet på siderne for at få det så pænt som muligt. Fugerne er med stor sandsynlighed forskudt i hvert skift af sten, så det vil ikke være muligt bare at fjerne sten til en fuge.P petererlandsson1194 sagde:
Er du ikke bange for støv, fungerer en stor vinkelsliber med diamantskive fint, men det vil støve noget frygteligt meget.
Tigersav med diamantklinge støver betydeligt mindre, men er heller ikke støvfrit direkte..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,183 indlæg
Velkommen til forumet!
I denne 60'er-lejlighed med letbetonvægge er der ingen beton over dørene, men der er en enkel ramme af træregler, der sidder der, og på den har man så sat masonitplader eller lignende på.
I denne 60'er-lejlighed med letbetonvægge er der ingen beton over dørene, men der er en enkel ramme af træregler, der sidder der, og på den har man så sat masonitplader eller lignende på.
Ja, det er ret almindeligt at det er sådan, har jeg set. Så hvis det skal udvides, er op til loftet et ikke-spørgsmål.BirgitS sagde:
Alternativet for TS er jo at først rive ned og derefter bygge med regler og plader, men jeg fik indtrykket af, at man ville undgå at renovere i gangen. Der er dog risiko for meget brede karme i gangen
Tak for jeres tips! Nu er jeg begyndt at rive, og det viste sig at være lange vertikale blokke, der står indstøbt med armeringsjern fra gulv til loft. Altså ingen blokke. Derfor ser det ud til ikke at falde ned fra loftet. Så min plan nu er at spare ca. 20 cm rundt om hullet og sætte på foder og liste. Ser det ikke ud som om, det kommer til at hænge fast i loftet?
Noget jeg skal løse er, at jeg kom til at fjerne lidt mere end 20 cm et sted. Tror I, at jeg kan bygge det op igen med fx Husfix?
Tak!
Noget jeg skal løse er, at jeg kom til at fjerne lidt mere end 20 cm et sted. Tror I, at jeg kan bygge det op igen med fx Husfix?
Tak!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan rive murstensskorsten kun på mellemplan?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Riva upp mellanbjälklaget? - Renovering 60-tals hus
Golv -
Rive vægge mellem køkken og stue. Hus fra 70'erne.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Riva vägg mellan kök och vardagsrum, Bärande takstolar?
Planlösningar -
Riva vägg mellan vardagsrum och kök?
Planlösningar