Jeg stillede tidligere et spørgsmål om det er muligt at rive en indervæg ned, men jeg indså hurtigt, at jeg delte alt for sparsom information, så jeg gør et nyt forsøg. Denne gang med flere billeder, mål og information.
Jeg har altså for nylig købt et dødsbo i form af et tømmerhus færdiggjort i 1983. Huset er tømret i 220mm tykt tømmer plus regler, spånplader og isolering indvendigt med totalt 450mm tykke vægge (ydervægge). Huset er bygget helt på egen hånd af en herre, der tog tømmer fra egen skov, tørrede, barkede, savede i eget savværk, håndbilede, tømrede med hjemmebyggede byggekraner med diverse anordninger, drevade etc etc.
Det er altså:
450mm ydervæg 220mm tømmer + indervæg med regler, isolering og plader
Ca 22-23° taghældning i det sydlige Dalarna
Betontegl anno 1982
Hjemmebyggede gitterspær W-takstolar
Spændvidde tagfødder takstolar 10,5m
Spændvidde indervægge takstolar 8m
Godt 3,5m af indervæg skal rives
Vedhæfter en masse billeder.
Spørgsmålet er, om jeg har brug for at etablere en drager +/ søjler, der hvor væggen står.
Det er altså den indrammede væg på de sidste tegninger, du vil rive for at få mere åbent omkring køkken og spiseplads?
Nogen med mere sagkundskab vil garantere at hoppe ind i diskussionen, f.eks. @justusandersson men med tanke på tagstolernes udformning så er det kun ydervæggene der er bærende og den væg skal ikke være noget problem at fjerne uden afveksling.
Det er altså den indkredsede væg på de sidste tegninger, du vil rive for at få mere åbent rundt om køkken og spiseplads?
Nogen med mere sagkundskab vil garanteret hoppe ind i diskussionen, f.eks. @justusandersson men med tanke på spærtræets udformning så er det kun ydervæggene, der er bærende og den væg skal ikke være noget problem at fjerne uden afveksling.
Ja, præcis. Det lille indkredsede vægstykke ved køkkenet / lille spisestue.
Ja, præcis. Det lille indrammede vægstykke ved køkkenet / lille spisestuen.
Jeg ville rent spontant antage, at den eneste bæring du har i huset ligger der, hvor spær skifter retning, og at du kunne fjerne alle vægge indvendigt for at få en meget åben planløsning. Jeg har nemlig samme type gitterspær i mit hus, og jeg måtte lave en bæring, da jeg fjernede en væg, hvor du allerede i dag har åbent ifølge tegningen. Jeg har derefter revet et par vægge indvendigt og bygget nye op for at få en planløsning, der passer os.
Jeg ville rent spontant antage, at den eneste afveksling du har i huset ligger der, hvor tagspærret skifter retning, og at du ville kunne fjerne alle vægge indvendigt for at få en meget åben planløsning. Jeg har nemlig samme type fagværkstagspær i mit hus, og jeg måtte lave en afveksling, da jeg fjernede en væg der, hvor du allerede i dag har åbent som tegningen viser. Jeg har derefter revet et par vægge indvendigt og bygget op nye for at få en planløsning, der passer os.
Okok, jo det er præcis min fornemmelse også.
Det er i dag afvekslet med søjler, hvor tagspærret skifter retning, vedlægger et billede fra min kones Instagram. (Dette var 2 år siden, næsten alle overflader er nye i spisestue/stue.)
W-spær ser ud til at være solidt og kompetent lavet, ud fra hvad man kan se på billederne. Jeg kan ikke se noget problem med at fjerne den aktuelle skillevæg. Hvordan tagkonstruktionen i vinklen ser ud, kan jeg ikke helt afkode fra tegningen. Begrebet "hanebjælke" ser ud til ikke at være korrekt anvendt, selvom det er et kraftigt stykke tømmer, det er lavet af. 5x8 tommer svarer til 45x280 mm, hvilket er ret solidt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.