Jeg bor i et hus fra 1977, købt for 2½ år siden. I to af rummene står der to styk vægmonterede garderober. De er virkelig grimme, sådan nogle klassiske faste garderober, så jeg tænkte på at bygge et walk-in-closet i stedet. Jeg googlede lidt omkring at rive faste garderober ned og læste noget om "bærende garderober". Altså at man skal tjekke, om de er bærende, før man slår garderoberne ned. Der blev jeg forvirret. Hvordan ved man, om en garderob er bærende?!
Jeg har forsøgt at skabe en sprække i garderobens sokkel og tjekke, om gulvet fortsætter, og det gør det. Gulvtæppet fortsætter, loftsbrædderne (loftpanel, cirka) fortsætter ind i selve garderoben, og der er tapet bagved. Dog ikke det tapet, som er synligt i rummet, men jeg tror, det er sådan et bas-væv-tapet. Jeg tolker det som, at garderoberne er monteret og altså ikke en del af rummets "byggekonstruktion". Men hvordan ved jeg det helt sikkert?!
Vedhæfter to skitser af rummene. Det nederste rum er sådan et klassisk 70'er husrum, som jeg tror har været to små rum fra starten. Jeg er vokset op i et hus fra 1973, der havde samme konstruktion med to små rum, men der slog man en halv mur ind og lukkede en af dørene og skabte et stort rum (dog med et stykke væg i midten, samme stykke som jeg har som horisontal væg på billedet). Der var ingen fast garderob i det hus, så det burde altså ikke være noget bærende i den garderobe? Men det kan jo være forskelligt alligevel måske...
Konstruktive tips og tricks til en nybegynder modtages gerne.