Hej alle kyndige!

Har lige hentet nøglerne til min nye lejlighed i en 30'er ejendom og vil åbne op mellem køkken og stue.

Væggen er bygget i stenblokke med hvad der ser ud til at være noget puds/mørtel imellem.

Stødte hurtigt på et problem, da der var trukket en elledning skråt i væggen, som jeg selvfølgelig kappede over og slukkede for strømmen for mig selv.

Nu til mit spørgsmål, kan der være flere problemer med denne væg? Ifølge tegningen har den ingen bærende funktion. Den er svær at save i, selv med savklinge til tegl/mørtel.

Har bestemt mig for at få en professionel til at gøre det for mig, men er der noget, jeg bør tænke på?

Tak indtil videre!

• Murstensvæg med en åbning, der viser køkken og spisebord. Væggen er delvis revet ned, med synlige cementblokke og huller.
  • Lys gråt rum under renovering med udskåret sektion i væggen. Der ligger byggeudstyr og emballage på gulvet med en kobberlampe i loftet.
  • Væg mellem køkken og stue med udskæring, markeret med blå linje, elledning og stikkontakt, træbænk i rummet, vindue med udsigt til træer.
  • Plantegning af en lejlighed fra et 30'er hus med markerede områder i gul og blåt, muligvis for at vise ændringer mellem køkken og stue.
Jeg kan ikke læse ud af tegningen, at væggen ikke er bærende. For det behøves mere information, især hvordan bjælkelaget ovenover er lavet. Sandsynligvis behøves også en eller anden form for konstruktions tegning.

• Synes
AhlRobert
  • Laddar…
Denne konstruktionsplan er den, jeg har fundet fra en ombygning af loftet.

• Blueprint af loftets ombygning med detaljeret bjælkelagslayout og markerede trapper. Tekniske specifikationer og mål inkluderet.
AhlRobert AhlRobert sagde:
Denne konstruktionstegning er den jeg har fundet fra en ombygning af loftet.
Sådan! Fandt også originaltegningen fra 1934!

• Originalbygningstegning fra 1934 med detaljer om konstruktion og mål, inklusive placering af trapper og skalaangivelse.
  • Synes
AhlRobert
  • Laddar…
AhlRobert AhlRobert sagde:
Nu så! Fandt også originaltegningen fra 1934!

• Byggetegning fra 1934 af en bygning på kv. Mösseberg tomt nr 5 i Traneberg, med sektion A-B, måltegninger og håndskrevne noter.
Med disse tegninger klargøres alt. Der er et træbjælkelag ovenover, og man ser bjælkenes retning og dimensioner. Så kan din væg ikke være bærende.

• Synes
AhlRobert
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Med dessa ritningar klarnar allt. Det är ett træbjælkeloft ovenfor og man ser bjælkerne retning og dimensioner. Da kan din væg ikke være bærende.
Skønt at høre en udtalelse fra en professionel!
Stort tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.