Hej byggahus.

Har stødt på et spørgsmålstegn i forbindelse med, at jeg skal bygge mit badeværelse ud i mit garderobe. På overetagen i mit trækække fra 20-tallet findes der en mærkelig konstruktion af to søjler og en overliggende bjælke, som jeg antager ikke er bærende - ser næsten ud som resterne efter en katteloft.

Men inden jeg begynder at rive, tænkte jeg få jeres meninger. Sådan ser planløsningen ud lige nu, har også markeret, hvor de to søjler samt bjælken findes planløsningen:
Plantegning af overetage i træhus fra 1920'erne, viser klædeskab, badeværelse og toilet. To søjler og bjælke markeret med rød i klædeskab.

Sådan ser det ud i garderoben/i markeret søjle:
Klädeskammare med to markerede røde linjer, der viser placeringen af en søjle og en bjælke i et ældre hus. En træpelar med orange vægbaggrund og eksponerede brædder ses i et hus fra 20’erne.

Derefter strækker den overliggende "bjælke" sig ind i soveværelset, hvor den tilsvarende søjle går ned:
Loftlampe i soveværelse med skråvæg, grå vægge, en seng med grøn hovedgærde og en fladskærms-tv i hjørnet.

Nogen der har en idé om, hvorfor den findes der? Den tilsvarende side af huset har ikke denne konstruktion.

H
Er det ikke aflastning for spær efter at man har åbnet op for skunkvæggen?

• Synes
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H hrt sagde:
Er det ikke aflastning for spær efter at man har åbnet op til kvistværelset?
Det er en mulig forklaring, spær ligger 90 grader i forhold til bjælken, men burde det så ikke rimeligvis være gennemgående rundt alle ydervægge? Hvorfor kun der?

Spær har tidligere haft støtteben, der gik ned, hvor sengen står nu (sandsynligvis to på den strækning).

T topmount sagde:
Spær har tidligere haft støtteben, der gik ned, hvor sengen står nu (sandsynligvis to på den strækning)
Okay, men spærene løber jo over hele overetagen. Det føles mærkeligt, at der kun er efterladt rester af støtteben i den del af huset?

Kan man så antage, at der eventuelt har været støtteben rundt om hele ydervæggene på etagen, og at disse er blevet fjernet tidligere? Bør det så være okay at fjerne også disse resterende 2 med bjælke?

Måske skal jeg også tjekke, hvad jeg kan finde på ældre tegninger.

Behøves nok en sektionstegning. Jeg ville ikke have fjernet den bjælke uden videre undersøgelse.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Der bør du konsultere en bygningsingeniør. Det kan være, at man har forstærket på anden vis på de øvrige strækninger, hvor kattvindarna er blevet fjernet. Eller at nogen har gjort en fejl og svækket konstruktionen på grund af uvidenhed.

H hempularen sagde:
Der bør du konsultere en bygningsingeniør. Det kan være, at man har forstærket på en anden måde på de øvrige strækninger, hvor skunkvæggene er fjernet. Eller at nogen har gjort fejl og svækket konstruktionen af uvidenhed.
Ja, det er måske bedst. Jeg har dog undersøgt lidt i gamle plantegninger, disse bekræfter, at det er gamle skunkvægge, som man har fjernet, det ser også ud som om, der går en tykkere væg parallelt med, hvordan spærkonstruktionerne ligger. Hvad tror I? Spændende?!

Sådan så det ud i 1952.
Gammelt sort/hvidt diagram, der viser en plan af et hus med detaljer om vægge og rumfordeling samt en sektionstegning.

Sådan blev det på et tidspunkt efter at tippex er opfundet.

Gammel plantegning fra 1952 viser øvre etage med rum og balkon, samt sektionstegning med ventilation og vægge.

Mvh

Har fortsat og forsket i huset, på loftet har man bygget en eller anden mærkelig konstruktion i spær på den side af huset, hvor kattevinden er helt fjernet. Dvs. her ifølge planløsningen:

Planløsning af husets anden etage med bad og toilet markeret, samt områder som klædkammer og murstock. Rød linje indikerer en specifik sektion.

Det ser ud som om, man har forsøgt at aflaste et af spærene med de andre, som om man har forsøgt at jævne lasten ud mellem de 4 spær, der er forbundet via en bjælke.

Loft med træspåner på gulvet, eksponerede tagbjælker og konstruktioner uden synlig støtte under dem. Runde rør ses i nederste venstre hjørne. Trækonstruktion på loft med afstivninger og spåner på gulvet, muligvis en modificeret tagstolstruktur, uden synlig støtte fra etagen nedenunder.

Dog forstår jeg ikke, hvad det skulle gøre for at støtte op spærene, da der ikke er nogen støtte på etage 2 i huset. Kun badeværelsesvæggen er under, og den er helt hul. Det føles kun som om, lasten er blevet fordelt over spærene, men ikke støttet op nedefra. Er der nogen andre, der har set noget lignende? Eller ved, hvordan dette er gjort?

Jeg bumper tråden for at finde en stjerne, der kan svare på dette spørgsmål!

Det er ikke helt enkelt at analysere, hvorfor det ser ud som det gør, og hvordan det eventuelt har set ud engang. Støttebenene i spær har to opgaver. Dels at muliggøre tyndere dimensioner på højbenene, dels at hjælpe med at nedføre taglaster. Spærene, hvor trappen kommer op, har sikkert manglet støtteben fra begyndelsen. Eventuelt har man kompenseret for det gennem grovere dimensioner, men det er ikke sikkert. I såkaldt "svensk spær", som var meget almindelig i 20'erne, var støttebenene ikke vertikale, men gik i vinkel ud mod tagfoden. Hvis spærene og gulvbjælkerne har forskellige centerafstande, plejer støttebenene i stedet at være fastgjort til en længdegående horisontal bjælke. Inden man går videre, synes jeg, man bør rekonstruere, så godt det går, hvordan det oprindeligt har set ud. Desværre er sektionsplanerne længdesektioner og ikke tværsektioner, så de giver ingen hjælp. Måloplysninger, dimensioner, c/c mm er værdifulde.

God aften,

Jeg har skitseret lidt, hvordan det ser ud på loftet, så overblikket bliver lidt tydeligere. Sådan ser huset ud samt hvordan spær ligger i sektionsvisning, der findes desværre ikke nogle originale tegninger med sektionsvisninger over husopbygningen tilbage. Dette er da mod den tidligere nævnte trappe. På begge sider af samtlige spær har man efterfølgende tilføjet støtteben til spær (se billedet under 3D-modellen). Den horisontale bjælke ser ud til at gå igennem 4/8 spær,

3D model af et hus i gennemskæring, viser taget i sektionsvisning med detaljerede takstole og trappens placering.

Loft med træbjælker og støtteben, herunder horisontal bjælke gennem 4/8 spær. Træspåner og plastrør på gulvet ses tydeligt.

Den horisontale bjælke har man ikke sømmet fast støtteben i, men den hviler på gulvbjælkerne, og de hvide støtteben, der ses på mine billeder, er fastsømmet, bjælken kan bevæge sig inden for rammen af de hvide støtteben. En anden notits er, at centrum på højben og bjælkeslaget ligger i hinanden, man har efterfølgende (ville gætte på 60'erne) sat støtteben op på samtlige 8 spær på begge sider, som billedet ovenfor viser.

Nå, tilbage til hovedspørgsmålet - hvorfor er det nødvendigt at aflaste de 4/8 spær i soveværelset med støtteben nedefra på etage 2 og ikke de resterende 4/8 i gæsteværelset og toilettet? Hvad ville der kræves af tiltag for at kunne fjerne/flytte søjlen, der står i walk-in-closet?

Hvordan ser det ud i enderne af den gennemgående bjælke?

B bossespecial sagde:
Hvordan ser det ud i enderne af den gennemgående bjælke?
I enderne af den vandrette bjælke, så ligger i hvert fald i enden ind mod centrum af huset helt frit, (det ser faktisk ud som om der er 2 trælægter, der ligger ved siden af hinanden) er ikke fastgjort overhovedet, se til højre i billedet nedenfor:

Gulv på loft med træspåner, tre grå rør til venstre og en løs vandret bjælke til højre, ved husets centrum.

Her kommer nogle billeder for perspektiv af, hvordan vinden ser ud:

Til højre løber den horisontale bjælke, indtil den sidste tagstolpe ved murstokken:
Loft med synlige bjælker og en murstensmur. En sort spand står foran muren, og der ses diverse træ- og metalgenstande rundt omkring.

Udenfor murstokken ser det sådan ud. På det første billede kan I se, at man har bygget murstokken ud, og tagstolpen hviler på denne. Det er fra denne tagstolpe og de resterende 3 tagstolper væk fra murstokken, at bjælken og stolperne på etageplanet under ligger under.
Murstock under et loft med træbjælker, hvor murstenen rager ud i det venstre hjørne; synlige trærammer og loftsstrukturer. Loftet med skråtag og synlige bjælker; papkasser og en sort taske er på gulvet ved et lille vindue.

Jeg begyndte også at rive overfladen på stolpen i garderoben, da jeg brugte kobenet mod stolpen for at få spånpladerne af, rykkede hele stolpen sig ca. 0,5 cm i overkanten. Stolpen sidder ikke fast i bjælken, og det ser ikke ud til, at den bærer alt for meget vægt.

En træpelar med flået overflade i et rum med gul vægmaleri, viser en delvis afsløret vægstruktur. En træpille i klædeskabet med en løs top, synlig tapet og trælister. En bar væg og skruehuller ses også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.