Hej!

Jeg har lige købt min første lejlighed, en lille, dejlig etværelses på 26 kvadratmeter med tekøkken. Jeg overvejer dog at rive væggen ned til tekøkkenet for at åbne op og gøre det større. Væggen består af letbetonblokke og der hænger i dag en radiator på væggen, som jeg har tænkt mig at fjerne helt.

Det røde markerede er den væg jeg overvejer at rive:
lgenhetvw6.jpg

Mit første spørgsmål er simpelthen, hvor meget af dette jeg kan gøre selv. Jeg ved, at jeg har brug for en VVS'er til at flytte vandrørene, men hvordan ser det ud ellers? Er det nok med en mukkert og en udholdende ven, skal jeg leje værktøj for at gøre det, eller skal jeg hyre en fagmand til at tage sig af hele væggen?

Taknemmelig for svar!

Er huset ellers bygget i beton? Hvornår er hus fra, 50-70'erne måske?

Den væg bærer med største sandsynlighed ikke noget, men er bare til at rive ned. Men nu har jeg jo ikke set den i virkeligheden, så jeg synes alligevel, at du skal lade en kyndig person kigge på den, inden du svinger sleggen mod den.

Huset er fra 50'erne en gang. Jeg har ladet en konsulent kigge på væggen, og ifølge ham er den ikke bærende.

Du tror altså, at jeg kan klare at tage ned væggen med hjælp fra en sledgehammer og en udholdende ven?

Det klarer du absolut. Sandsynligvis har du også brug for at save et snit for at få en lige og fin kant.

Og det vil støve i øvrigt... Særligt hvis du saver.

Støv er jeg forberedt på, heldigvis har jeg min nuværende lejlighed i en måned mere, så jeg behøver ikke bo der, mens jeg river. Jeg antager, at et par åndedrætsværn kan være en god investering, inden rivningen begynder :)

Det eneste, jeg tøver lidt med, er radiatoren. Som det ser ud nu, sidder den fast i væggen, som jeg vil rive. Det jeg overvejer er, om jeg kan rive hele væggen og lade radiatoren stå på bænken inde i tekøkkenet, eller om jeg skal frilægge rørene, så en blikkenslager kan omlægge dem, inden jeg river resten af væggen. Hvad siger I?

Hvad er det for resten for sav, man bruger, hvis man skal save i væggen?

En tigersav er det smidigste efter min mening.

Det bedste er, hvis du, det første du gør, kan hugge frem rørene på det sted, de skal plomberes, så rørmontøren kan fikse det. Så er det jo bare at rive løs.

Tak for al hjælpen! Jeg vil forsøge at få styr på alt arbejdet i lejligheden i påskeferien i næste uge.

linc sagde:
...eller om jeg skal hugge frem rören så at en rørmokar kan lave dem om inden jeg river resten af væggen. Hvad siger I?
Inden du begynder at rode med dette, så find for en sikkerheds skyld ud af, hvor stopventilen til varmerørerne for netop din lejlighed er.

Antager du har tegnet en andelsboligtillæg til din husforsikring?

Hvis du har svært ved at finde en passende tigersav, ville vinkelsliber med passende skive være et alternativ.

Hej!

Har lidt erfaring med at rive vægge ned i letbeton.
Har brugt en tigersav = støvet, mukkert = det larmer som bare pokker, plus du skal alligevel save bagefter.

Rygsav = Bedste værktøj til at rive ned med.

Mærk snittet op, hvor du vil rive væggen. Mærk på begge sider.
Sav efter stregen, lad en anden stå på den anden side af væggen og tjekke, at du er på linjen også der.

Brug tigersav eller nedstryger til at kappe eventuel armering.

I dit tilfælde, hvad har du tænkt dig at gøre med radiatoren bagefter? Lukke rørene af, eller?
Ville nok lade en VVS'er kigge på det først.

Med venlig hilsen / Martin

• Synes
helder
  • Laddar…
Inden du river, skal du tale med andelsforeningen om det er OK at rive væggen ned.

Elementet sidder lidt dumt i dag, men det har sikkert en funktion om vinteren, når det er koldt. Tjek om det ikke er muligt at sætte det op igen.

Væggen, som du vil rive ned, holder sandsynligvis mados og lignende lidt mere væk fra lejligheden, end hvad der bliver tilfældet i din mere åbne planløsning. Tænk på det, når dine sengetøj lugter af mad.

Jeg har ret nyligt lavet din rejse med en lignende plantegning. For det første ser jeg ingen som helst fordel ved at fjerne væggen ved radiatoren, da det ikke forbedrer plantegningen. Måske hvis du planlægger et barkøkken, der skal gå ind i soveværelset.

Nøjes med at tage den lille stump væg mod facadevæggen ned samt skære op mod loftet til samme højde som vinduesnichen går. Skær derefter til dørkarmen. Dørkarmen kan du fjerne helt og holdent, så får du i det mindste 1 centimeter mindre væg af "radiatorvæggen". Dette er nok til at give et moderne touch og øget lysindfald fra køkkenvinduet. Fordelen er, at du slipper for at få en VVS'er ud, du slipper for at have synlige køkkenskabe i profil, og formentlig slipper du for at lave om på el (for der går nok el til loftsbelysningen i køkkenet i radiatorvæggen). Desuden kan du placere et væg-TV bedre (ret vinkel) ud fra sofaen.

Jeg havde tegl og forsøgte med en bajonetsav, det gik rimeligt ok. Dog blev jeg træt, da jeg kom til armeringen, så jeg tog den store vinkelsliber. At bruge vinkelsliber er som at skære i smør, men støvudviklingen er enorm. ENORM. Jeg kan ikke understrege, at støvudviklingen ved vinkelsliber er ENORMT ENORM tilstrækkeligt mange gange. Billige elværktøj kan du købe på Jula eller Rusta, fungerer tilstrækkeligt til at tage en væg ned.

Spørg ikke foreningen, det er meningsløst at blande mennesker ind, som ikke forstår vores renoveringsiver.

• Synes
helder
  • Laddar…
Inden du begynder at pille ved dette, så find for en sikkerheds skyld ud af, hvor afspærringshanen til varmerørene for netop din lejlighed er.
Der skal være en hane, der lukker for vandet til hele trappeopgangen, så det er tjekket. Jeg må nok sige til naboerne først, så de ikke undrer sig over, hvorfor der pludselig ikke kommer varme i radiatorerne :)

Antager, at du har tegnet en ejerlejlighedstillæg til din indboforsikring?
Jeps, det har jeg, og desuden har foreningen en eller anden forsikring, så jeg behøver egentlig ikke have det selv.

I dit tilfælde, hvad har du tænkt dig at gøre med radiatoren bagefter? Proppe rørene eller?
Jeg ville nok lade en VVS'er kigge på det først.
Ja, jeg har tænkt mig at proppe rørene. Tekøkkenet er _meget_ lille, og bare det at slippe af med radiatoren ville gøre en del for pladsen.

Væggen, som du vil rive, holder sandsynligvis stegerøg og sådan noget lidt mere væk fra lejligheden end hvad der bliver tilfældet i din mere åbne planløsning. Tænk på det, når dine sengelinned lugter af mad.
Ja, det har jeg også tænkt på, det må i hvert fald blive en investering i en emhætte.

Jeg har for nylig gennemgået din rejse med en lignende planløsning. For det første ser jeg ingen som helst fordel ved at fjerne væggen ved radiatoren, da det ikke forbedrer planløsningen. Muligvis hvis du planlægger et køkken med bar, der skal ind i soveværelset.
Tanken er nok, at jeg skal udvide køkkenbordet ind i rummet på sigt, dels for at øge opbevaringspladsen i tekøkkenet og dels for at kunne bruge den bordplade som spisebord.

Endnu en gang tak for alle svarene! Det er en enorm stor hjælp!

linc sagde:
Ja det har jeg også tænkt på, det må i hvert fald blive en investering i en køkkenemhætte.
om du ska montere "vanlig" køkkenemhætte, så tjek op, at det er ok.
ibland om man monterer køkkenemhætte med udblæsning til bef kanal så kan man trykke matos ud til naboer.

tracker sagde:
om du ska montera "vanlig" köksfläkt, så kolla upp att det är ok.
ibland om man monterar köksfläkt med udblæs til bef kanal så kan man trykke ud madlugt til naboer.
Bor du i lejlighed med fælles ventilation så er det næsten 100 at du ikke må koble en ventilator med egen motor til udsuget i væggen. Husets ventilationsanlæg er ikke dimensioneret til dette og præcis som sagt ovenfor vil din madlugt ende hos en nabo --> bank på døren fra BRF bestyrelsen...

Hvis du vil koble en ventilator til udsuget i væggen så skal du have en uden egen motor men med en mekanisk timer, der lukker og åbner en spjæld.

Hvis du vil have kulfilterventilator med motor så går det fint, bare du ikke kobler den til den fælles ventilation.

Kuriosa: for at få den bedste udsugningseffekt skal du åbne / sætte gang i ventilatoren mindst 5 minutter før madlavningen begynder, og sørg samtidig for at have et vindue åbent et eller andet sted, så frisk luft kan komme ind (fedtes ind af madlavningen og suges ud af ventilatoren).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.