Hej!

Jeg skal bygge om mit køkken, og planen er at rive en væg ned samt afkoble gassen, da jeg vil skifte til elkomfur. Jeg tror dog, at gasrøret er i væggen og undrer mig over, om I har tips til, hvordan jeg skal gå frem?
Bør man rive væggen eller tage hånd om gassen først? Eller skal jeg sørge for, at håndværkerne er på plads for at rive væggen ned samtidig med, at gasinstallatøren er der?

Vedhæfter et billede af, hvordan røret sidder.

Mange tak!
Pernilla

• Gasrør med tap i køkkenets hjørne nær træpanel og fliser.
C
Stamledningen går ikke i væggen da?
Antager at det er en lejlighed og at øvrige lejligheder ikke bliver så glade hvis du tilstopper stamledningen?

Burde der ikke være en gasmåler og afbryder for lgh et sted mellem hovedledningen og køkkenet? Nok burde der vel gå og plugge, synes jeg.

Har ingen svar på dit spørgsmål.
Men glem ikke at spørge foreningen, om du kan/må have elkomfur.
Nogle ældre huse har simpelthen ikke el nok trukket ind til, at alle kan have elkomfur.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
C cpalm sagde:
Stamledningen går ikke i væggen da?
Antager at det er en lejlighed og at de øvrige lejligheder ikke bliver så glade hvis du blokerer stamledningen?
Ja præcis det er en lejlighed. Fik svar fra en gasinstallatør som også skrev at det kan være så stammen går der :( Antager at jeg kommer til at beholde et stykke af væggen da. Du tror altså ikke at det ville gå at slukke for gassen kun inde hos mig? Tak :)

A andersda sagde:
Borde det inte finnas en gasmätare och avstängning för lgh någonst mellan stamledningen och köket? Nog borde der väl gå o plugga tycker jag.
Tack! Hoppas verkligen på det! :) Kontaktade en gasinstallatör som får komma ut och titta på det. Tänker ju att det måste gå att stänga av inne hos mig.

Isakare Isakare sagde:
Har inget svar på din fråga.
Men glem ikke å spørge foreningen om du kan/får have elkomfur.
En del ældre huse har simpelthen ikke el nok indlagt til at alle skal kunne have elkomfur.
Tak! Godt at vide. Håber på at jeg ikke bliver fanget med gaskomfur. Har haft det i mange år og foretrækker induktion. Har spurgt foreningen så krydser fingre!

P prunila sagde:
Tak! Godt at vide. Håber på at jeg ikke bliver fanget med gaskomfur. Haft det i masser af år og kan bedre lide induktion. Har spurgt foreningen så krydser fingre!
Ja, det er bedre at spørge først, der er en del, der ikke har undersøgt sagen, og står så med kogeplade/ovn, som ikke kan bruges, og det bliver lidt kedeligt.

• Synes
prunila
  • Laddar…
BirgitS
P prunila sagde:
Tak! Godt at vide. Håber jeg ikke bliver fast med gasblus. Har haft det i mange år og foretrækker induktion. Har spurgt foreningen, så krydser fingre!
Kan du tage et foto af din eltavle (sikringsskab), så burde det være muligt at se, om du har mulighed for at tilslutte en trefaset komfur. Hvis du kun kan have et enfaset komfur og desuden med lav effekt (sikring med lav ampere), så bliver du begrænset i, hvordan du kan bruge elkomfuret.

BirgitS BirgitS sagde:
Kan du tage et foto af din elcentral (prop-skab), så burde det være muligt at se, om du har mulighed for at tilslutte en trefaset kogeplade. Hvis du kun kan have en enfaset kogeplade og desuden med lav effekt (sikring med lavt ampere-tal), bliver du begrænset i, hvordan du kan bruge elkomfuret.
Det er desværre kun enfase. Men elektrikeren sagde, at det var muligt at tilslutte induktion alligevel, men at man ikke kan bruge boost-effekten.

• Elektrisk gruppefordelingstavle med afbrydere og sikringer, hvor der står enfas og teksten nævner induktionskomfurtilslutning uden boost-effekt.
BirgitS
Det der er jo en moderne elcentral.
Findes der nogen gruppefortegnelse som forklarer hvad nummer 3 bruges til?
Det ser jo mest ud som tre forskellige faser som skal bruges til et komfur.
Et foto hvor man kan se den højre del af øvre række lige forfra kan være godt også.

Hvis det kun er enfase på 20 A til komfuret, så er det mere end bare boost-funktionen der ikke kan bruges uden flere begrænsninger..

• Synes
prunila
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det der er jo en moderne elcentral.
Findes der en gruppeforklaring, der forklarer, hvad nummer 3 bruges til?
Det ser jo mest ud som tre forskellige faser, der skal bruges til et komfur.
Et foto, hvor man kan se den højre del af øverste række lige forfra, kan også være godt.

Hvis der kun er enfaset på 20 A til komfuret, så er det mere end bare boost-funktionen, der ikke kan bruges, da der bliver flere begrænsninger..
Aha men det lyder jo godt, at den er moderne! Tusind tak :) Jeg er ikke flyttet ind endnu og tog desværre kun det billede, da jeg var der og kiggede. Så du tror, at det måske er trefaset og fungerer til induktion? Det ville jo være så vidunderligt, hvis det er tilfældet. Synd, at jeg ikke har flere billeder.

Ja, han nævnte, at man måske ikke kan have alle plader i gang samtidigt, men det har jeg aldrig. Tror du, at der er noget andet, som måske ikke fungerer?

Det ser ud til at være trefas ind til lejligheden i hvert fald. Så skal man måske trække nyt kabel fra centralen til komfuret, men det er måske ikke noget stort arbejde, når man alligevel river ned og bygger nyt?

• Synes
prunila
  • Laddar…
useless useless sagde:
Det ser ud til at være trefase ind til lejligheden i hvert fald. Så skal man måske trække ny kabel fra centralen til komfuret, men det er måske ikke et stort arbejde, når man alligevel river ned og bygger nyt?
Ah hvor glad jeg bliver! Elektrikeren kommer til at skulle trække om i hvert fald. Så dejligt at vide, at det højst sandsynligt er trefase da! :D Tak så meget!

P prunila sagde:
Håber på at jeg ikke bliver fast med gaskomfur. Haft det i masser af år og synes bedre om induktion
Spørg en kok hvad han synes om induktion!:crysmile::crysmile::crysmile:
Da Per Morberg var i TV4 studio og lavede mad, sagde han om kogepladen ”hvad er det for noget skidt, smid det ud og få et ordentligt komfur med gas”:rofl:
Bemærk at det ikke er induktion kogeplade i et madlavningsprogram men glaskeramisk med halogen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.