Jeg har lige købt en lejlighed, der kræver en del kærlighed, før den er beboelig. Et af mine mange projekter for lejligheden er at rive en væg i soveværelset, som i dag skjuler to halvmærkelige, indbyggede garderobeskabe og en rengøringsskab (som nås fra gangen, se plantegning).

Planen er således at lukke garderobedøren helt i gangen og i stedet have en garderobe langs hele væggen i soveværelset, som skal dækkes af skydedøre fra Elfa.

Da jeg er en total nybegynder inden for dette, undrer jeg mig først og fremmest over, hvad jeg kan tænkes at have brug for af værktøj til dette? Jeg har mulighed for at leje billigt fra Cramo (www.cramo.se), og derfor har jeg brug for at vide, hvad jeg skal leje. Desuden undrer jeg mig over, om det overhovedet er et muligt projekt for en person uden nogen som helst erfaring at gennemføre dette?

Huset er fra 1950, og jeg kan forestille mig, at væggen i dag er opbygget af gips/reglar. Der går ingen strøm eller lignende i væggen heller. Heldigvis ;)

• Plantegning af lejlighed med rum markeret som køkken, stue, soveværelse og hall. Skriveren planlægger at rive en væg i soveværelset.
Egentlig kan du rive en sådan regelvæg med bare en brækjern, men jeg ville nok også tage en bajonetsav (og/eller rundsav) til hjælp. Glem ikke at dække gulvet og døråbning ordentligt. Det bliver nok ret beskidt.

Ah, men da det eneste jeg ejer i værktøjsvejen er en (1!) skruetrækker, så er også en brækstang et godt tip til, hvad jeg har brug for at anskaffe :)

Dækning og skidt er intet problem. Der vil foregå en badeværelsesrenovering samtidig, så at dække gulvet føles ret unødvendigt ;)

Ok, du starter så absolut fra bunden, så jeg vil give nogle tips videre:

- tag savklinger til bajonetsaven til både træ og metal. Du kan få brug for at save nogle fastgørelsespunkter af.
- en hammer kan også være god at have og er noget, du altid vil have brug for fremover, dvs. køb en.

Til sidst afhænger det lidt af, hvad der dukker op, når du begynder at rive ned.

Når overfladerne skal genskabes i fin stand, vil der naturligvis tilkomme en hel del andre materialer/værktøj, men selve nedrivningen er ikke et kompliceret job.

Held og lykke

Tusind tak!

Forhåbentlig går genoprettelsen ret smertefrit, da den gamle garderobedel vil blive skjult af skydedørsgarderoben med tilhørende gulv- og lofthinner, samt at hele rummet derefter skal have ny overfladebehandling i næste trin.

Hvordan skal jeg begynde at save så? I en af garderobeåbningerne og derefter arbejde mig fremad, så jeg kan bryde den største del ud, eller hvad er teknikken?

Det der er jo det sjove! Brug brækjernet (eller en mukkert/bagsiden af en økse) og lad som om det er Bin Laden eller noget andet, du ikke kan lide. Slå indtil du er udmattet, så skal du måske save lidt for at få det sidste løs.

Rive er jo sjovt :P Start i en af døråbningerne, jeg plejer at brække synligt træ væk først, derefter save det fastsiddende af. Men du må prøve dig frem og finde din model ;)
Det er aldrig forkert at slå lidt i stykker med hammer, koben, økse eller slegge heller :D

Køb en hammer, tag et sted hen, hvor der er mange at vælge imellem, og mærk efter ordentligt. Den skal ikke være for tung, og den skal have god balance for netop dig, et vigtigt værktøj som man skal slide på længe, så køb hellere godt/dyrt end noget skrammel der bare er tungt og lavet af metal.

Køb også et koben, ligesom med hammer´n passende tung til dig.

Jeg elsker værktøj, køber alt jeg kan finde en grund til at bruge :wow: men far sagde altid, at han havde bygget 2 sommerhuse og et hus med en skruetrækker, en hammer, en fukssvans, en slegge og et brækjern :cool: jo lige ja en hovtang havde han også.

Haha, ja nedrivningen ser jeg frem til. Desuden er lejligheden i sådan en tilstand nu, at det absolut ikke kan blive værre, uanset hvad jeg gør med den. Det er et ret godt udgangspunkt :D

Tak for alle tipsene også! Hammer og brækjern står på indkøbslisten, og tigersaven står med på lejelisten!

Hvad sjovt med nyt! Tillykke. Tidstypisk planløsning - Ser ud som en af mine tidligere!

Men, er huset bygget 1950 og er den del med garderoben original så er det IKKE gips og regler. Da er den af letbetonblokke (Blåbetong) og puds. Noget som du absolut ikke tager ned med en koben og en hammer. :x
Så er der en "kant" indtegnet på tegningen i "rengøringsskabet" mod hallen som kan være præcis hvad som helst hvis nu tegningen stemmer. Det er ikke sikkert at det går at tage bort - Kan jo være en luftkanal eller lignende.
Bank på væggen og se hvad den er bygget af- Du hører tydeligt om det er gips da væggene er hule og relativt bløde ved tryk.

At rive letbeton er ganske enkelt - Men, papir på gulvet er ikke nok hvis du vil bevare et eventuelt fint trægulv fra ridser og mærker. Masonitskiver på papiret er det eneste rigtige. Og da mener jeg Mælkepapir og ikke billig maskeringspapir fra k-rauta.
Har taget ned to vægge i lige så mange lejligheder i Hammarbyhöjden og det er samme historie hver gang - Et hårdt stykke arbejde!
Pudset kommer til at støve som bare pokker og blokkene er ikke lette at få ned, skære med tigersav og betonklinge og bryde ned stykke for stykke er den metode som jeg anser virker bedst. En grovsuger/byggestøvsuger er et must.
Er væggen som jeg beskriver ovenfor så kommer den også til at efterlade en dyb kanal ned i gulvet og et saftigt mærke i loftet. :S

Nu vil jeg ikke male fanden på væggen eller noget - Alt går. d^_^b

Jeg bankede på væggen i går, og eftersom det bare er en skillevæg for garderobeområdet, som er meget tynd, så tror jeg ikke, det er letbetonblokke og puds. Men hvad ved jeg. Det føles omtrent som, når jeg på arbejdet banker på en standardvæg af reglar og gips. Dog har jeg ikke følt på en letbetonvæg, så har intet at sammenligne med.

I dag er det gammelt, grimt vinylgulv, der skal fjernes, så snart væggen er nede, så dækning er ikke et problem. Samme med mærker i loft og gulv... I loftet kommer der til at sidde en loftsskinne til en skydedørsgarderobe, som vil dække samlingen, og på gulvet vil der blive lagt nyt gulv helt ind i garderobeområdet.

Angående "hælen" i rengøringsskabet så tror jeg ikke, der er noget særligt der. Planløsningen er generelt forkert, eftersom der desuden er et vindue for meget i stuen, og køleskab/fryser+skab er slet ikke på samme sted, og proportionerne er lidt mærkelige overordnet set, hvis man sammenligner med virkeligheden. Men jeg vil som sagt undersøge, om der er noget bag rengøringsskabet, og hvis det er tilfældet, lader jeg det blive, som det er, og fjerner kun resten.

KLART DET GÅR! Jeg har intet valg ;)

Men hvis det nu skulle være letbetonvæg så er du, med din erfaring, så gerne velkommen til at tage dig af min væg også. Bor ikke alls langt fra Hammarbyhöjden ;)

tss... Mægler.

Det passer nok, at den lille adskiller er tilføjet senere og muligvis er lavet af gips - Set mååånga lejligheder fra 42-52 i sydlige forstad og majoriteten 1'ere har haft en sådan "klædeskammare" men delere har ikke været der. så den del er nok helt enkelt at rive.
Kig derimod på væggen mellem skabet og garderoben. Det der minder om en køkkenniche og således original - Mao kan være af beton.

Da lejligheden blev påbegyndt i 1949 og ligger i søndre forstad, lyder det jo ret passende med dine teorier. Jeg skal tjekke den, der var stadig en masse skidt i både garderobe og rengøringsskab i går, da jeg var og kiggede på lejligheden igen, så det så ikke så godt ud.

Men det er som sagt ikke hele verden, hvis rengøringsskabet får lov til at blive. Hovedsagen er, at det andet forsvinder, for det er det dårligst planlagte garderobeskab, jeg nogensinde har set. Og desuden lyseblå indeni... Smag har ikke været ledetråden for den tidligere ejer ;)

emmaeriksson sagde:
Men om det nu skulle være letbetonvæg, så er du, med din erfaring, så gerne velkommen til at tage hånd om min væg også. Bor ikke særlig langt fra Hammarbyhöjden ;)
Ha! Har for meget arbejde på firmaet allerede som det er - Men vil du låne passende værktøj så er du velkommen. Tigersaven fjernede for nylig en indervæg af netop letbeton på Ringvägen. d^_^b

Med tanke på planløsningen så KAN du ikke bo langt fra højen - Alle ser jo ens ud og blev bygget cirka samtidig. Gætter på en af nabostationerne på tuben.

Tips og råd koster heller ikke noget - Spørger man pænt så plejer det meste at gå vejen!

Haha, nejda. Værktøj får jeg fat i billigt fra Cramo via personalerabatter, men tak for tilbuddet :D

Nja, et lille stykke fra Hammarbyhöjden er det, nærmere Stureby/Svedmyra/Sockenplan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.