Vi har lige sat gang i en badeværelsesrenovering, hvor vi skal udvide badeværelset ved at rive en væg ned til det tilstødende klædeskab. Begge rum er på skrånende plan og ligger mod ydermuren, som er under jorden.
Da vi kiggede på tegningen af plantegningen, så væggen på den anden side af badeværelset (som vi havde tænkt os at beholde) tykkere ud end andre vægge, og vi tænkte derfor, at den muligvis var bærende.
men i dag, da de begyndte at rive, indså vi, at der er støbte betonpiller i den væg, vi vil rive ned, samt en over betonbjælke oppe ved loftet langs hele væggen.
hvad betyder det her for renoveringen? Vil vi kunne bære op på en anden måde?
Den er ikke bærende for første sal, men stabiliserende for ydervæggen. De to tegninger med den væg viser to forskellige placeringer. Jeg er ikke bygningskonstruktør så godt, hvis nogen med den kompetence svarer her også.
Ja den ser ikke ud til at være bærende for overetagen. Vi overvejer nu at ændre grundplanen i badeværelset og placere saunaen indenfor søjlerne. Så vi kan beholde 3 søjler, som vi fliser ind og sætter glas imellem. Men vi ville have brug for at fjerne en søjle for at få plads til andet i badeværelset, så vi må nok have en konstruktør til at se på det.
Fra konstruktionssynspunkt er det jo nærmest skørt at sætte tre betonpiller så tæt på hinanden. Hvorfor man har gjort det på den måde, kræver adgang til en konstruktionsplan for at kunne finde ud af. Med letbetondæk skal man ikke behøve en betonbjælke og piller, der står i den retning ud fra bæreevnesynspunkt. Men man saver ikke bare en betonpille væk uden videre. Kan der være noget på overetagen, der retfærdiggør arrangementet? Kommunen bør have en konstruktionsplan, selvom den måske ikke er digitaliseret.
Den er ikke bærende for overetagen men stabiliserende for ydervæggen. De to tegninger med den væg viser to forskellige placeringer.
Jeg er ikke bygningskonstruktør så godt hvis nogen med den kompetence svarer her også.
Jeg gætter på det samme. Den holder imod så jordmasserne ikke skal trykke ind den lange bageste ydervæg som er helt under jord.
Tror I, at man ville kunne flytte den bærende væg, så den i stedet er den, som det ser ud som i tegningen er bærende? Det er måske 1,5m mellem væggene.
Betonvæggen mellem brusebad/WC og depot har en stabiliserende funktion. Kombinationen af bjælke + søjle har meget dårligere stivhed og er ikke egnet til det.
Det er væggen mellem wc/Bruser og klk som vi ønsker at rive ned, og det er den som har betonpiller i sig (tegningen er forkert da det ser ud som væggen mellem wc/bruser og depot som er bærende). Vores overvejelse nu er altså, om man kunne gøre sådan, at væggen mellem wc/bruser og depot er bærende i stedet (altså som det ser ud på tegningen). Men du tror ikke det er muligt?
Vi var nede og kiggede igen nu, og det som var interessant var, at pilaren tættest på ydervæggen havde et hulrum mellem sig og spånpladen som løb langs med ydervæggen.
Jeg forstår, at det er væggen mellem WC/bruser og KLK, der har søjlerne. Ifølge tegningen er væggen mellem WC/bruser og opbevaringsrum af beton. Er det korrekt?
Præcis så det er fejl i tegningen. Men hvis muligt ville jeg gerne have det som i tegningen, eftersom vi skal slå wc/bruser og klædeskab sammen til et stort badeværelse, men lige nu står der altså 4 betonpiller midt i.
Hvis der ikke er beton i væggen mellem WC/bruser og opbevaringsrum, kan I ikke udvide badeværelset i retning mod opbevaringsrummet? Uden konstruktionsplan bør I ikke røre den anden væg.
Det walk-in closet, der var der, var ret dårlig, så vi vil helst inkludere den i badeværelset i stedet for at optimere plantegningen.
Jeg var nu nede og talte med badeværelsesrenovererne, og de synes, det er meget mærkeligt, at hele denne betonklump ikke ser ud til at have kontakt med noget andet. Den har ikke kontakt med det ovenover, så den er jo ikke bærende opad. Og den har heller ikke kontakt med ydervæggen. Man kan køre med en lineal bag den inderste søjle. Og bagved der ser det ud til at der ligger en almindelig 45-regel.
Kan det være, at de har bygget forkert? Eller at de tænkte at bygge på en anden måde fra begyndelsen, så de satte denne væg op, men så besluttede sig for at gøre det på en anden måde?
Er væggen virkelig bærende, hvis den hverken har kontakt med ydervæg eller loft?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.