2,979 læst ·
16 svar
3k læst
16 svar
Risiko for at fræse den indkommende strøm
Hej,
Skal til at bryde den støbte plade op i badeværelset i vores halvtredssorthus (rækkehus) inden en badeværelsesrenovation, og pladen ser ud til at være ca. 20 cm.
Ifølge tegningen har vi tilgående el lige under badeværelset. Men hvor dybt kan kablet ligge? Det er jo ikke sjovt at sætte brydemaskinen direkte i kablet.
Eller tror I, at tilgangen ligger i gruset/sandet langt under pladen?
Er der nogen måde at måle, hvor det ligger?
Vedhæfter tegningen, badeværelset ligger i det indrammede hjørne af den rektangulære bygning.
Hvad tror I?
Med venlig hilsen,
Johan
Skal til at bryde den støbte plade op i badeværelset i vores halvtredssorthus (rækkehus) inden en badeværelsesrenovation, og pladen ser ud til at være ca. 20 cm.
Ifølge tegningen har vi tilgående el lige under badeværelset. Men hvor dybt kan kablet ligge? Det er jo ikke sjovt at sætte brydemaskinen direkte i kablet.
Eller tror I, at tilgangen ligger i gruset/sandet langt under pladen?
Er der nogen måde at måle, hvor det ligger?
Vedhæfter tegningen, badeværelset ligger i det indrammede hjørne af den rektangulære bygning.
Hvad tror I?
Med venlig hilsen,
Johan
Jeg ville ikke stole på den tegning, ledningen er garanteret skematisk indtegnet og ikke i sandt leje, leje en kabeldetektor.
Årstallet på huset 50 tal, normalt ligger Afløb og EL i masserne under pladen,
og ikke indstøbt i den. er nok sådan at hos dig ligger det dybt
Hvor meget behøver du væk, alt? det er nok en masse armering der i pladen, sandsynligvis
enkeltarmering
En måde at se er hvor dybt køkkenafløbet går ned, så findes indikationen på hvordan det ser ud under
pladen, hvad rørernes dybde er og så er det det samme for elen
og ikke indstøbt i den. er nok sådan at hos dig ligger det dybt
Hvor meget behøver du væk, alt? det er nok en masse armering der i pladen, sandsynligvis
enkeltarmering
En måde at se er hvor dybt køkkenafløbet går ned, så findes indikationen på hvordan det ser ud under
pladen, hvad rørernes dybde er og så er det det samme for elen
Banvaktarn sagde:
Tak for super god input! Jeg gætter på, at jeg skal fjerne en hel del mere, da jeg skal ned til afløbsstammen, der ligger dernede, fordi alt skal flyttes om i det nye badeværelse. Men som prikken over i'et er der det udgående afløb mod gaden lige der, hvor vi skal bryde op, så det bliver spændende at se, hvordan alt er sammenkoblet.R rävlyan sagde:Årtallet på huset er fra 50'erne, normalt ligger Afløb og EL i masserne under pladen, og ikke indstøbt i den. Det er nok sådan, at det ligger dybt hos dig. Hvor meget behøver du at fjerne, alt? Der er nok en masse armering i pladen, sandsynligvis enkeltarmering. En måde at se det på er at se, hvor dybt køkkenafløbet går ned, så er der en indikation af, hvordan det ser ud under pladen, hvad rørenes dybde er, og så er det det samme for elen.
Hvis jeg bare kan fjerne 20 cm plade sikkert, kan jeg tage sand/grus á la arkæolog forsigtigt med en børste uden at risikere at skære kablet over.
Enig i, at det lyder usandsynligt, at kablet ligger i 20 cm plade, men man gjorde måske anderledes for 70 år siden...
Har ikke set, at disse ledninger ligger i pladen under de år, jeg har været i byggebranchen, kun hvis det er to plan. For det meste er afløb til køkkenet i bjælkelaget eller går ned i væggen til underetagen eller bare lige ned. Og strømmen kommer ind på ydervæggen ved at lave en krog rundt om huset til målerskabet. Sidder målerskabet på en stolpe, går kablet nærmeste vej til EL-centralen. Men der kan findes afarter, men ikke sandsynligt i dit tilfælde.
Der findes søgere til kabel i jord, ejer en selv, er det flere kabler så findes der klammer, man sætter på den kabel man vil søge efter, hvis de nu går forskellige veje i jorden.R rävlyan sagde:
Ok, tak, det lyder godt og præcis det svar, jeg havde håbet på 
Skulle også tro, at kablet går korteste vej fra eltavlen ind under naboens hus.
Boligbygningen i sig selv har krybekælder 50cm over jorden, men garagedelen, hvor badeværelset er, har støbt plade 50cm lavere. Ved ikke om dette kan påvirke kabelføringen mellem naboerne?
Skulle også tro, at kablet går korteste vej fra eltavlen ind under naboens hus.
Boligbygningen i sig selv har krybekælder 50cm over jorden, men garagedelen, hvor badeværelset er, har støbt plade 50cm lavere. Ved ikke om dette kan påvirke kabelføringen mellem naboerne?
Under naboens hus ??? tror ikke det, fandtes det huset før eller efter el til det hus du taler om?
Der er en god måde at finde ud af det, kontakt ledningskollen, man skriver sig ind på nettet
Den er gratis, og alle som kan have noget i jorden vil fortælle, hvor deres ligger
Sig at du skal grave for ny grund langs dit hus
Håber at dit målerskab sidder på husvæggen da
Der er en god måde at finde ud af det, kontakt ledningskollen, man skriver sig ind på nettet
Den er gratis, og alle som kan have noget i jorden vil fortælle, hvor deres ligger
Sig at du skal grave for ny grund langs dit hus
Perfekt så kan du få at vide, hvor kablet ligger frem til målerskabet, det er ikke din kabel
Er du hjemme, når de kommer, kan du spørge, kan du se, hvordan den går ind mod """ nogenting """
de plejer ikke at være uefne
Bed dem kontakte dig, når de skal komme, men nogle gange laver de en tegning, der findes sådanne
hos netejeren, hvis ikke så er de nødt til at komme ud
Er du hjemme, når de kommer, kan du spørge, kan du se, hvordan den går ind mod """ nogenting """
de plejer ikke at være uefne
Bed dem kontakte dig, når de skal komme, men nogle gange laver de en tegning, der findes sådanne
hos netejeren, hvis ikke så er de nødt til at komme ud
Jep, hele rækken med huse blev bygget samtidig.R rävlyan sagde:Under naboens hus ??? tror ikke det, fandtes det hus før eller efter el til det hus du taler om?
Sig, at du skal grave for ny grund langs med dit hus
Har en tidligere tegning, hvor hus nr tre har indkommende fra gaden, og derefter går der kabel op til naboen (hus to), vores hus (hus et) og på lignende måde til hus fire og fem.
Tegningen, som jeg vedlagde, fik jeg via ledningskollen, meget praktisk!
Har nok misset noget, er det et andet hus (ejer), der ligger i nederste del af din tegning? Er det sådan, behøver du ikke være bekymret for, at der ligger nogen kabel i pladen eller på spaddybde. Den ligger sikkert i rør/slange mindst 60 cm under jordoverfladen og måske sammen med VA i samme grav, og så er det dybt.