77,030 læst ·
123 svar
77k læst
123 svar
Rimelig pris for at beregne afveksling for en bærende væg
Jeg ved ikke, hvorvidt det er en seriøs eller useriøs virksomhed. Kender dem dog ikke. Men prislisterne på deres hjemmeside virker nogenlunde rimelige, ville jeg alligevel mene.A AnteL sagde:
Jeg behøvede for eksempel ikke undersøge, om væggen i mit tilfælde var bærende eller ej. Klarede det rigtig godt på egen hånd takket være tegninger, som jeg anmodede ud fra bygningsinspektoratet i min kommune.
Konstruktionstegning for aflastning betalte jeg ca. 5500 kr inkl. moms. (6 arbejdstimer). Læs mine tidligere indlæg.
Se din indbakke! Jeg sender info om, hvem jeg hyrede. Derefter får du naturligvis selv vurdere, om du vil gå videre med den konstruktør, jeg hyrede, eller om du vil overlade opgaven til en anden.
Hej, er der mulighed for at få navnet på den konstruktør, du brugte? Tak på forhåndnzsc sagde:
Jeg ved ikke, om det er et seriøst eller useriøst firma. Kender dem dog ikke. Men prislisterne på deres hjemmeside ser nogenlunde rimelige ud, vil jeg alligevel påstå.
Jeg behøvede eksempelvis ikke undersøge, om væggen i mit tilfælde var bærende eller ej. Klarerede det meget godt på egen hånd takket være tegninger, som jeg havde bedt om fra bygningskontoret i min kommune.
Konstruktionsplan for afveksling betalte jeg ca. 5500kr inkl. moms. (6 arbejdstimer). Læs mine tidligere indlæg.
Se din indbakke! Jeg sender info om, hvem jeg hyrede. Derefter er det naturligvis op til dig selv at vurdere, om du skal gå videre med den konstruktør, jeg hyrede, eller om du skal overlade opgaven til en anden.
Jeg er meget nysgerrig på hvilken konstruktør du brugte til sidst og om du kan give et tip? Jeg har en bygningskonstruktør som skal hjælpe mig (siger han) men det trækker ud gang på gang. Mange tak på forhånd!nzsc sagde:
En opdatering til læsere der allerede befinder sig eller måske kommer til at befinde sig i lignende situation:
Naturligvis adskiller priserne sig, uanset om det gælder varer eller tjenester. Derimod ser man på prisspredningen. En vare koster forskelligt fra butik til butik. Ligeledes en tjeneste. Hvorfor det er sådan, afhænger naturligvis af flere faktorer. (Tænker ikke at gå ind på den økonomiske del)
Derimod vil jeg sige, at jeg i min jagt på en konstruktør er stødt på følgende som privatperson:
- store koncernfirmaer, såsom Sweco, WSP, m.fl. påtager sig ikke opgaver af en enklere art.
- større firmaer med flere konstruktører arbejder ikke med privatpersoner.
- mindre firmaer med 1-2 konstruktører er derfor det rette forum at henvende sig til ved enklere opgaver som privatperson.
Efter at have fået en opfattelse af, hvad prisen bør være for at en konstruktør skal beregne nedrivning for en bærende væg som jeg har til hensigt at fjerne helt, har jeg fået forskellige prisoplysninger. Bemærk at dette gælder mit tilfælde og alle faktorer påvirker naturligvis prisen. Fremfor alt er det antal arbejdstimer og timepris som i sidste ende påvirker den endelige pris. Andre faktorer kan være tilgængeligt materiale, materiale, erfaring, type af metode, m.m.
Fra et velkendt mellemstort firma med 7-10 aktive konstruktører fik jeg to forskellige priser, selvom de er kolleger til hinanden og aktive i et og samme firma. Forskellen er, at den ene er uerfaren, mens den anden er betydeligt mere erfaren. Konstruktør vs. Sagsansvarlig konstruktør. 7500 kr inkl. moms, tidsforbrug 8 timer. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsforbrug ukendt, men formodentlig det samme. Bør naturligvis være mindre, da han er mere erfaren.
Fra et andet enkeltmandsfirma fik jeg tilbud på 4000 kr inkl. moms, tidsforbrug ukendt.
Fra et tredje enkeltmandsfirma fik jeg tilbud på 7000 kr inkl. moms, tidsforbrug 6 timer.
Fra et fjerde enkeltmandsfirma fik jeg tilbud på 5625 kr inkl. moms, tidsforbrug 5 timer.
Som I kan se, er der naturligvis forskel både på priser og tidsforbrug. Dermed også timepriser. Man kan således konstatere, at ud fra dette, samt indlæg som andre har lavet med lignende foranstaltninger, havner prisen omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Dette adskiller sig markant fra de 31250 kr inkl. moms som jeg har fået i tilbud af en åbenbart useriøs aktør på markedet, og det var netop dette, der fik mig til at starte tråden. Det er et enkeltmandsfirma og privat firma skal også tilføjes. Personen er godt nok autoriseret, men lååångt fra erfaren som den jeg har hyret.
Grunden til at jeg skriver dette er, at jeg også er stødt på forskellige indlæg, hvor andre har været udsat for samme astronomiske prisoplysninger for lignende job.
Mit tip til privatpersoner der står overfor lignende projekter er at:
- tage kontakt med mindre firmaer eller enkeltmandsfirmaer
- anmode om prisoplysning allerede ved første kontakt
- tage kontakt med flere, gerne 5-10 stykker
...og sidst men absolut ikke mindst...
Få for guds skyld hjælp af en konstruktør, så snart det drejer sig om bærende dele!!! Omkostningen som dette indebærer er småpenge i forhold til hvad hele projektet koster, MEN fremfor alt hvad det kunne koste, HVIS noget skulle gå galt! Don't take your chances
STOR ROSE OG HJERTELIG TAK TIL @Bernieberg FOR TIPSET!
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Jeg har sendt tippet videre til @joek og @Annalouise
Dejligt at du har været mere til stede og kunne formidle kontakten videre til de trængende.Bernieberg sagde:
Jeg har været lidt væk fra forummet og har ikke haft mulighed for at besvare alle før nu.
Hold da op, hvilken stor interesse det er! Det føles naturligvis godt, at jeg kan hjælpe andre, præcis som du hjalp mig engang. Det bliver værdsat både af mig og sikkert mange andre.
Hej! Tak for god info i tråden! Jeg tager gerne pm med kontaktoplysninger også!nzsc sagde:
Skønt at du har været mere nærværende og kunne formidle kontakten videre til de trængende.
Jeg har været lidt væk fra forummet og ikke haft mulighed for at besvare alle før nu.
Hold da op hvilket stort interesse det er! Det føles naturligvis godt, at jeg kan hjælpe andre, præcis som du hjalp mig engang. Det værdsættes både af mig og sikkert mange andre.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Hej,
Tager gerne kontaktoplysninger også.
Ligeledes tips om nogen har revet en bærende væg i et træhus. Er lidt lettere end tredje etage i betonhus.
Hvad har I betalt for arbejdet, KA osv.
Er ved at indhente tilbud nu.
Tak på forhånd
Tager gerne kontaktoplysninger også.
Ligeledes tips om nogen har revet en bærende væg i et træhus. Er lidt lettere end tredje etage i betonhus.
Hvad har I betalt for arbejdet, KA osv.
Er ved at indhente tilbud nu.
Tak på forhånd