5,882 læst ·
20 svar
6k læst
20 svar
Ret op og afstive gyngende bjælkelag
Bor i et hus fra 35, hvor tidligere ejere har fjernet undertaget/loftsbeklædningen mellem etagerne. Vi er altså gået fra klassisk "kassekonstruktion" til en række med T-bjælker.
Etageadskillelsen i huset var ikke verdens mest stabile fra starten, og denne indsats har ikke gjort sagen bedre gennem årene, især ikke i de berørte rum.
Nu hvor vi er begyndt at rode i kælderen, ser det ud som om bjælkerne har drejet sig og har en tendens til at "vippe", dvs. de har bøjet nogle cm på midten, især i sidledning men også lidt vertikalt. I de tilstødende rum er indendørsloftet intakt, og der er det betydeligt jævnere mellem bjælkerne.
For at komme til rette med dette har jeg nu følgende tanker.
Alt. 1) Prøve med tvinge/trykluft at presse de bjælker, der har vippet og drejet sig sammen eller fra hinanden, og derefter krydsafstive dem nedenfra. I denne del af huset er bjælkerne helt blottede op mod undergulvet. Eftersom etageadskillelsen stadig er sømmet i gulvspån/undergulv, burde afstanden der stadig være "rigtig", så længe sømmene er der. Risikoen jeg ser med dette er, at bjælkerne er så tørre og snoet af tidens tand, at de risikerer at sprække og gå i stykker. Fordelen er, at vi ikke behøver at rive hele mellemetagen op for at komme til etageadskillelsen og sætte nye limtræsbjælker.
Alt. 2) At på lignende vis bruge gevindstang og nye reglar for at drive vippningen tilbage og dermed bruge gevindstang, møtrik, skive og forstærkende reglar i stedet for krydsafstivning. Ulemperne ser jeg de samme som alt 1, men også at hullerne gennem bjælkerne også vil svække konstruktionen. Som fordel tænker jeg muligheden for at det ville være en lettere måde at kunne drive gulvet til den rigtige plads. Skulle det dog mislykkes, bliver det betydeligt dyrere at rette op, fordi etageadskillelsen så sandsynligvis skal skiftes alligevel.
Alt. 3) Løfte på gulvet ovenfra (mellemetagen) og forsøge at rette bjælkelaget ovenfra og om nødvendigt lægge nye limtræs bjælker ovenfra mod syllen. Dette føles som en betydeligt mere besværlig og dyrere løsning. På den anden side ville det være sjovt at skifte til ensartet parket på mellemetagen.
Er der nogen, der har erfaring med lignende problemer eller indgreb? Jeg har læst en masse tråde i forummet, men ingen tråde, der har behandlet selve opretningen af bjælkelaget. Kun afstivning af ustabile gulve.
Svært at få dette på billedet, men den, der forsøger, kan se, at bjælken til venstre hælder lidt til venstre, og bjælken til højre hælder lidt til højre. På midten er cc lidt mindre og i den anden ende ligeså stort, hvilket antyder en vis dobbeltbuet form som følge af vipning.
Det skal tilføjes, at dette blev gjort i 70'erne, og meget vand er løbet under broerne siden da. Der er altså ingen umiddelbar fare. Dog er der til tider ubehageligt blødt i de berørte dele på overetagen.
Etageadskillelsen i huset var ikke verdens mest stabile fra starten, og denne indsats har ikke gjort sagen bedre gennem årene, især ikke i de berørte rum.
Nu hvor vi er begyndt at rode i kælderen, ser det ud som om bjælkerne har drejet sig og har en tendens til at "vippe", dvs. de har bøjet nogle cm på midten, især i sidledning men også lidt vertikalt. I de tilstødende rum er indendørsloftet intakt, og der er det betydeligt jævnere mellem bjælkerne.
For at komme til rette med dette har jeg nu følgende tanker.
Alt. 1) Prøve med tvinge/trykluft at presse de bjælker, der har vippet og drejet sig sammen eller fra hinanden, og derefter krydsafstive dem nedenfra. I denne del af huset er bjælkerne helt blottede op mod undergulvet. Eftersom etageadskillelsen stadig er sømmet i gulvspån/undergulv, burde afstanden der stadig være "rigtig", så længe sømmene er der. Risikoen jeg ser med dette er, at bjælkerne er så tørre og snoet af tidens tand, at de risikerer at sprække og gå i stykker. Fordelen er, at vi ikke behøver at rive hele mellemetagen op for at komme til etageadskillelsen og sætte nye limtræsbjælker.
Alt. 2) At på lignende vis bruge gevindstang og nye reglar for at drive vippningen tilbage og dermed bruge gevindstang, møtrik, skive og forstærkende reglar i stedet for krydsafstivning. Ulemperne ser jeg de samme som alt 1, men også at hullerne gennem bjælkerne også vil svække konstruktionen. Som fordel tænker jeg muligheden for at det ville være en lettere måde at kunne drive gulvet til den rigtige plads. Skulle det dog mislykkes, bliver det betydeligt dyrere at rette op, fordi etageadskillelsen så sandsynligvis skal skiftes alligevel.
Alt. 3) Løfte på gulvet ovenfra (mellemetagen) og forsøge at rette bjælkelaget ovenfra og om nødvendigt lægge nye limtræs bjælker ovenfra mod syllen. Dette føles som en betydeligt mere besværlig og dyrere løsning. På den anden side ville det være sjovt at skifte til ensartet parket på mellemetagen.
Er der nogen, der har erfaring med lignende problemer eller indgreb? Jeg har læst en masse tråde i forummet, men ingen tråde, der har behandlet selve opretningen af bjælkelaget. Kun afstivning af ustabile gulve.
Svært at få dette på billedet, men den, der forsøger, kan se, at bjælken til venstre hælder lidt til venstre, og bjælken til højre hælder lidt til højre. På midten er cc lidt mindre og i den anden ende ligeså stort, hvilket antyder en vis dobbeltbuet form som følge af vipning.
Det skal tilføjes, at dette blev gjort i 70'erne, og meget vand er løbet under broerne siden da. Der er altså ingen umiddelbar fare. Dog er der til tider ubehageligt blødt i de berørte dele på overetagen.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
De bliver vel ikke stivere af, at du retter dem? Tror det er en risikabel og unødvendig operation.
Hvad er det I vil opnå, slippe af med svaj? Undgå frygt for at vælte?
Og, skal I sætte indertag eller skal det forblive åbent?
Hvad er det I vil opnå, slippe af med svaj? Undgå frygt for at vælte?
Og, skal I sætte indertag eller skal det forblive åbent?
Alternativ 2 er fantastisk til at få stumme bjælkelag, når træet udsættes for store temperatur- og fugtighedsændringer, fx udendørs. Men det plejer at være nok med kortlingar da.
Jeg ville satse på alternativ to, det løser måske ikke problemet, men det er rimelig billigt og let at arbejde med, så det er værd at forsøge.
Jeg ville satse på alternativ to, det løser måske ikke problemet, men det er rimelig billigt og let at arbejde med, så det er værd at forsøge.
Vil blive af med lidt svaj og bekymring for fortsat tipning. Kan vel ikke sige, at der ser ud til at være sket så meget på 45 år, men for at genoprette "kassen" med nyt indvendigt loft i kælderen, så føles det rimeligt at forsøge at afstive i sideled først. Men som sagt er det bare en mavefornemmelse.D Daniel Barnaniel sagde:
Tanken er tiltalende, men risikoen for, at det går galt, er ikke helt slået ud af tanken. Ville gerne have set et eksempel på nogen, der har gjort noget lignende.H Huzzbutt sagde:Alternativ 2 er fantastisk for at få stumme bjælkelag, når træet udsættes for store temperatur- og fugtforandringer, f.eks. udendørs. Men det plejer at være nok med kortlingar da.
Jeg ville satse på alternativ to, det måske ikke løser problemet, men er forholdsvis billigt og let at arbejde med, for at det skal være værd at prøve.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Komplettere med en ny pind imellem med oplag på syll, muligt nedefra? Det havde jeg satset på hvis det er muligt sammen med krydsbolning. Kender jo ikke til højde eller spændvidde men hvis det kniber kan to nye bjælker limeskruv sammen. Bolning og spredt/undertag vil forhindre fortsat eventuel vipning.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Ps helt normalt at gamle bjælkelag ser ud på lignende måde med eller uden låsende overflade.
lyder alligevel rimeligt. Problemet er vel, at afstandene mellem bjælkerne ikke er de samme over hele længden, hvilket antyder en vis vipning/sideforskydning. Det er den jeg sigter mod, krydskolving er absolut en god metode. Men jeg tænkte, at den forudsatte helt parallelle bjælker?D Daniel Barnaniel sagde:
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Nej det er jo et x men stregerne er lidt forskellige i længde, med samme funktion.
Sant. Overvejede hvordan effekten bliver, hvis bjælken allerede er lidt bøjet.... Men det er måske at overveje lidt for meget. Følelsen er jo, at bjælkerne i midten har mistet nogle mm og dermed kontakten med gulvsponten på oversiden. Deraf svajet midt i rummet. Men det er måske fejl tænkt.D Daniel Barnaniel sagde:
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Ja så kan det jo være, at overfladelaget ikke ligger mod bjælkelaget ordentligt, men så hjælper jo intet af det, vi er kommet på? Søm/skruv en ny planke mod den gamle, trykt mod overfladelaget opad? Samt en ny imellem, også optrykt.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Spændvidde er længden mellem understøtninger