Jeg er ved at indrette min tredje Essbox. Denne skal indeholde rawlplugs og skruer. Jeg har købt en del rawlplugs, men nu skal jeg også købe skruer til rawlplugsene. Hvad ville I anbefale af skruer til henholdsvis rawlplugs nedenfor?

Rawlplug 1: Der står kun 8 på. Den er 4 cm lang.
Rawlplug 2: Der står 6/50 på. Den er 5 cm lang.
Rawlplug 3: Brun, der står 8/40 på. Den er 4 cm lang.
Rawlplug 4: Blå, der står 10/45 på. Den er 4,5 cm lang.
Rawlplug 5: Der står 10/60 på. Den er 6 cm lang.

Jeg antager, at det første tal angiver tykkelsen på boret, man skal bruge, og det andet tal er længden på selve rawlpluggen. Men hvilken skrue skal jeg bruge til hver rawlplug, synes I?

Fem forskellige plugs imod en hvid baggrund, nummereret 1-5. Grå, brun og blå plugs med varierende længde og diameter.

• Fem plastikdyvler i forskellige farver og størrelser på en hvid baggrund, inklusive grå, brun og blå dyvler.
Det afhænger lidt af typen af plug, men følg anbefalingen (vælg altid den større dimension) her for almindelig universalplastplug, så bliver det godt:
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid52.pdf

Generelt ca. 20-25% mindre skrue end bor-diameteren.

Senest redigeret:
  • Synes
krister_uppsala
  • Laddar…
Tag en skrue der passer, det plejer at blive godt.

Hvor meget længere bør skruen være end pluggen?

Benjamin: Ja, en skrue der passer var det jeg ledte efter.

• Synes
Cecilia09 og 1 anden
  • Laddar…
Men gør det ikke så pokkers kompliceret, det er vel ikke noget rumfærge, du skal skrue sammen. ;)

Tag en skrue, der passer i hullet, og skru ordentligt. I sten/beton behøver den ikke være længere end pluggen, men har du en universalskrueplugg i plademateriale, bliver det lettere, hvis skruen måske er 1 cm længere end pluggen.

ullberg
Anna1984 sagde:
Hvor meget længere bør skruen være end pluggen?
Det afhænger jo af tykkelsen på det materiale, man skal fastgøre med skruen. Men ved færdig montage skal hele skruens spids nå igennem enden på pluggen, den "cylindriske del" af skruen skal nå til slutningen af pluggen, det er først da den ordentlige ekspansion af pluggen sker.

/U

Anna1984 sagde:
Hvor meget længere skal skruen være end pluggen?

Benjamin: Ja, en skrue, der passer, var det jeg ledte efter.

"For bedste holdbarhed anbefales det, at man borer hullets dybde lige så langt som pluggen samt tilføjer 2 gange plakens diameter. I bløde materialer som leca, siporex eller lignende, brug et 2 mm mindre hul og i meget hårde materialer 1 mm større hul."
http://www.imexab.se/swe/alligator.html

"SKRUELÆNGDE TIL PLUG
Ved valg af skrue til plug, husk at skruen skal have en længde, der svarer til længden på pluggen + fastgørelsesdetaljen og yderligere ca. 5 mm. Dette for at opnå fuld ekspansion af pluggen og dermed højeste holdbarhed på fastgørelsen."
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf

Hvis man skruer i væg der består af OSB samt gips, vinder man noget ved at bruge plugs, eller går det lige så godt at skrue direkte i væggen? Hvis man fx skal sætte et vægbeslag op til tv.

OSBn sidder jo der for at bl.a. slippe for at bruge plug

Nimajneb sagde:
Men gør det ikke så forbandet kompliceret, det er vel ingen rumfærge du skal skrue sammen.;)

Tag en skrue der passer i hullet og stram ordentligt. I sten/beton behøver den ikke være længere end pluggen, men har du en universalplug i plademateriale, så bliver det lettere, hvis skruen måske er 1 cm længere end pluggen.
Detta er totalt forkert. Det er vigtigt, at skruen er længere end pluggen, selv i sten/beton. Den mest almindelige årsag til, at skrue og plug fejler eller ikke når op til den belastning, den skal klare, er ikke forkert type plug eller forkert diameter på skrue, men for kort skrue.

Anna1984 sagde:
Jeg er i gang med at indrette min tredje Essbox. Denne skal indeholde plugs og skruer. Jeg har købt en del plugs, men nu har jeg også brug for at købe skruer til pluggen. Hvad ville I anbefale for skruer til hver plug nedenfor?

Plug 1: Den står der kun 8 på. Den er 4 cm lang.
Plug 2: Den står der 6/50 på. Den er 5 cm lang.
Plug 3. Brun, der står 8/40 på. Den er 4 cm lang
Plug 4. Blå, der står 10/45 på. Den er 4,5 cm lang
Plug 5. Der står 10/60 på. Den er 6 cm lang.

Jeg antager, at det første tal angiver tykkelsen på boret, man skal bruge, og det andet tal er længden på selve pluggen. Men hvilken skrue skal jeg bruge til hver plug, mener I?

[billede]
Jeg bruger ikke lige de plugtyper, du har, men står der ikke på boksen, hvilken størrelse skruer du skal have? Undgå også skruer med snit i gevindet forrest (typ essve cutters), de kan ødelægge pluggen. Aller oftest skal plugmontering også ske med helgevindskruer (afhænger af, hvad man skal fastgøre),

Blå og brun plug er klassikere, om end forbigået af moderne plugger nu om dage. Fungerer dog fint i fx sten og beton. Til blå skal du have ca. 8 mm skruer, brun ca. 6 mm, længden afhænger af tykkelsen på det, du skal fastgøre.

Senest redigeret:
Brug et skydelære og mål ydersiden af pluggen, tag et bor som er lidt mindre og bor. Brug det samme skydelære, mål indersiden og tag en skrue, der er lidt større end målet, skru. Hvis du borer i gips, har hullet en tendens til at blive for stort, start med et bor der er ca. 0,5mm mindre end det mål du har fået. Stod der intet på emballagen du købte med plugs, hvilken borerdiameter du skulle bruge?

Hallo drenge...

lad os komme ned på jorden igen.
Den mest almindelige grund til at skulle hænge noget op på væggen. Ofte har man købt noget, hvor beslag ofte medfølger.
Ud fra dette finder man en passende dyvel i samlingen, som oftest består af 4-5 forskellige typer/diametre.
Det, der skal skrues i væggen, har et beslag/skruer, som er dimensioneret til det, der skal hænges op, dvs. at skruestørrelsen ofte er givet eller at bruxen fortæller, hvad der er brug for.

Hvis dyvelen så tilfældigvis er 5mm for kort eller lang, vil det ikke få TV'et til at falde ned på gulvet.

Derfor insisterer jeg på at bruge en passende skrue og bruge den dyvel, der passer bedst i dyvelæsken.

• Synes
Micro
  • Laddar…
Daniel_N sagde:
Dette er totalt forkert. Det er vigtigt, at skruen er længere end pluggen, selv i sten/betong. Den mest almindelige årsag til, at skrue og plug fejler eller ikke når den belastning, den skal kunne bære, er ikke forkert type plug eller forkert diameter på skrue, men for kort skrue.
Det blev lidt mærkeligt formuleret, da jeg skrev det baglæns og tog udgangspunkt i, at man valgte skrue efter plug og ikke omvendt.:)

Jeg ville begynde med at kaste dyvel 2 til 5 og erstatte disse plastdyvler med nylondyvler. Køb så essves dyvel, så står der på kassen, hvad du skal bruge for skruer.

• Synes
Simonkenteriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.