3,818 læst ·
15 svar
4k læst
15 svar
revner langs hjørnebeskyttelserne
jeg har sat hjørnebeskyttere på alle yderkanter i to rum, som jeg renoverer.
men nu er det revnet langs hjørnebeskytterne på to steder. (har ikke engang malet sidste omgang)
jeg skruede dem fast med nogle skruer og spartlede derefter udenpå dem.
skal man også sætte papirtape der?
I ser revnen langs hjørnebeskytterens inderside hele vejen gennem billedet
men nu er det revnet langs hjørnebeskytterne på to steder. (har ikke engang malet sidste omgang)
jeg skruede dem fast med nogle skruer og spartlede derefter udenpå dem.
skal man også sætte papirtape der?
I ser revnen langs hjørnebeskytterens inderside hele vejen gennem billedet
men har det nogen betydning, om skruen tager fat.
for jeg læste her på forummet, at nogen bare spartlede på metalprofilerne uden noget andet. satte på metalprofilen og spartlede udenpå. spartelmassen skulle altså også fungere som "limmet".
de skruer, jeg satte, var lange gipsskruer, men som desværre kun blev skruet gennem flere lag gips, så de tog jo ikke fat som i træ.
har I nogen tips til, hvordan jeg skal gøre.
det eneste, jeg kan komme på, er at slå alt spartelmassen væk og lime en papirstrimmel på og spartle igen.
for jeg læste her på forummet, at nogen bare spartlede på metalprofilerne uden noget andet. satte på metalprofilen og spartlede udenpå. spartelmassen skulle altså også fungere som "limmet".
de skruer, jeg satte, var lange gipsskruer, men som desværre kun blev skruet gennem flere lag gips, så de tog jo ikke fat som i træ.
har I nogen tips til, hvordan jeg skal gøre.
det eneste, jeg kan komme på, er at slå alt spartelmassen væk og lime en papirstrimmel på og spartle igen.
Lyder besværligt,
Det der specialværktøj har jeg også hørt om. Hvis man har god tid, kan man skrue mange skruer i træreglen bagved. Det har fungeret for mig.
Kan huske, at jeg havde problemer med at få hjørneprofilernes skruer til at trække i træet, da jeg havde sat dobbeltgips, men det gik.
Det, jeg tror, er nok for dig, er lange skruer, der når ind i træreglen.
Det er bare at skrue i den eksisterende profil, uden at gøre noget specielt med den. Derefter spartler du bare over de nye skruehoveder.
Hvor tæt man skal skrue, ved jeg ikke, men jo tættere, desto bedre. Jeg tror, jeg satte to skruer pr. dm, på hver væg. Man kan sikkert klare sig med det dobbelte eller tredobbelte afstand, men jeg orkede ikke at tænke så meget, da jeg satte profilen op.
Det der specialværktøj har jeg også hørt om. Hvis man har god tid, kan man skrue mange skruer i træreglen bagved. Det har fungeret for mig.
Kan huske, at jeg havde problemer med at få hjørneprofilernes skruer til at trække i træet, da jeg havde sat dobbeltgips, men det gik.
Det, jeg tror, er nok for dig, er lange skruer, der når ind i træreglen.
Det er bare at skrue i den eksisterende profil, uden at gøre noget specielt med den. Derefter spartler du bare over de nye skruehoveder.
Hvor tæt man skal skrue, ved jeg ikke, men jo tættere, desto bedre. Jeg tror, jeg satte to skruer pr. dm, på hver væg. Man kan sikkert klare sig med det dobbelte eller tredobbelte afstand, men jeg orkede ikke at tænke så meget, da jeg satte profilen op.
Havde samme problem i et rum. Nu de sidste gange jeg har sat hjørnebeskyttere, har jeg skruet lige så tæt som gipsen er skruet (200-250mm) og det har fungeret meget godt. Selvfølgelig forsøgt at ramme træ så meget som muligt.
ok. tak for alle svar.
skulle have haft dem inden jeg gjorde det bare
jeg har nemlig sat meget mange hjørnebeskyttere og bare spartlet dem fast.
skulle have haft dem inden jeg gjorde det bare
jeg har nemlig sat meget mange hjørnebeskyttere og bare spartlet dem fast.
Når man spartler dem ind, skal man lægge spartelmasse på begge sider af gipsen og derefter trykke hjørnebeskyttelsen fast. En gipssparkel er at anbefale. Derefter spartler man som normalt. Ifølge mig er skruer den dårligste løsning. En anden praktisk måde, hvis man vil undgå at købe værktøjet, er at lægge en stribe PL400 i hjørnebeskyttelsen og trykke den på plads.jens.nilsson@live.se sagde:men har det nogen betydning, om skruen holder.
for jeg læste her på forummet om en, der bare spartlede på metalprofilerne uden noget andet. satte metalprofilen på og spartlede udenpå. spartelmassen skulle altså også agere "limmet".
skruerne jeg satte var lange gipsskruer, men som desværre kun blev skruet igennem flere lag gips, så de holdt jo ikke som i træ.
har I nogle tips til, hvordan jeg skal gøre.
det eneste jeg kan komme på, er at fjerne al spartel og lime en papstrimmel på og spartle igen.
jeg testede faktisk med PL400.
men jeg var hele tiden nødt til at justere hjørnebeskyttelsen, og den lim tørrede jo meget hurtigt, hvilket resulterede i, at jeg blev nødt til at fjerne det igen og fik også gipsen med
men jeg var hele tiden nødt til at justere hjørnebeskyttelsen, og den lim tørrede jo meget hurtigt, hvilket resulterede i, at jeg blev nødt til at fjerne det igen og fik også gipsen med
hvad er egentlig en gipsspartel. er det pulver som man blander med vand. i hvilken sammenhæng bruger man dette ellers?
kan man bruge det, når man spartler med pappstrimmel også?
okay. det er måske ligefrem bedre at bruge det end almindelig spartelmasse. til papirsstripen altså.