Jeg har for nylig købt et nyrenoveret hus og blev også oplyst af sælgeren om, at revner i hjørner m.m. er almindeligt, indtil huset har "sat sig".
Jeg er nu begyndt at opdage disse revner lidt hist og her (kun i hjørner) og undrer mig over, om det er noget at bekymre sig om. Jeg ville gætte på, at det er en form for gips-vægge.
Vi har malet over ét sted, men det er sprunget op igen.

Er der nogen, der har erfaring med dette og som kan vurdere, om det er normalt?
Hvis det er tilfældet, er det så bare at fylde op med maling, indtil det har sat sig?
Revnerne er anslået til 3-7mm.

img0301k.th.jpg img0302xb.th.jpg

Hvilken byggemetode har huset og hvornår er det bygget? - træ eller sten?
Tømmerhuse bevæger sig jo altid lidt, sten derimod burde jo stoppe med at bevæge sig ret hurtigt.

Er det et renoveret hus skal det ikke bevæge sig så, det burde have sat sig.

Et gæt:

Eftersom det ser ud som en letvæg regnet med træ, kan det være at det var lidt fugtigt da det blev monteret og nu bevæger sig lidt, deraf sprækker det på de mest følsomme steder. Men uanset så synes hjørnejernene ikke rigtig at være presset på plads. ( Enten sætter man en skrue i dem inden man spartler eller så "flikker" man dem ind med et særligt værktøj og spartler). Hvis man snyder lidt med det, så i kombination med "levende" træ kan du få den der effekt.

Så for at løse det nemmest i stedet for at pille lidt fra tid til anden ( Hvis det er træ bagved), så riv ned hjørnejernene og køb nye som I skruer lidt tættere og et vævremse på hver side derefter spartel. Sprækker det da, så er nok træet bagved ganske "levende" stadig.

Håber det hjalp lidt.

Held og lykke

Tak for hjælpen.

Huset er bygget -67 og i træ, renoveringen har fundet sted 2003 og fremad i forskellige trin, og hele overetagen, hvor revnedannelsen har fundet sted, er ny.
Jeg vil prøve at duppe lidt mere og se, hvordan det bliver, inden jeg begynder at trække i tingene.

Mvh
Tomas

Jeg havde taget lidt latexfog i hjørnerne, så det vil ikke sprække mere.....

Prøv at skrue nogle ekstra lange skruer ind, hvor det buler ud mest, før du "dutter":)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.