Hej!

Jeg er i gang med at sætte lister op omkring døre efter en renovering (som en snedker har lavet). Dog havde jeg tænkt mig at ordne entreen selv, men nu når jeg skal sætte lister op omkring dørene, kan jeg se, at de nye vægge er tykkere end de gamle, så der bliver altså et mellemrum, som I kan se på billedet.

Da jeg har et ældre hus, er der ingen lige væg, så mellemrummet er alt fra 3-8 mm. Hvad er den bedste måde at løse dette på? Jeg har ikke nogen smarte maskiner, så jeg har ikke mulighed for at snedkerere et flot stykke træ, der passer. Kan spartelmasse bruges, eller hvordan skal jeg gribe det an? Er det bedst at bygge det op med en 8 mm liste og så høvle ned?

/Andreas

• Glipa mellan dörrkarm och vägg i ett äldre hus, visar ojämnhet på 3-8 mm efter renovering; behov av lösning utan avancerade verktyg.
Blød fugemasse :)

Tak for svarene! Skal se muligheden for at forkorte klackfodret til 8mm i stedet for 12mm. Måske kan beijer gøre det for mig, da jeg ikke har en hyvel.

Mjukfog, er det silikone? Er det bare at trykke det ind og så jævne ud?

Hvælvbræt !

B
silikone ikke godt hvis du skal male.
skal være malbar. type akrylfugemasse.
men 8mm lidt meget for en fuge.

B
almindelig dykker kan få til det der.
da skudspiker er dårlig når der er spænd i tingene

Jeg har prøvet dykert, og det fungerer for at få lukket sprækken, men så bliver der en sprække på den anden side, og foringen ser skæv ud.

Hvad er en valvbrædt, og hvordan skal den hjælpe?

yoxler sagde:
Jeg har prøvet dykert, og det fungerer at få lukket sprækken, men så bliver der en sprække på den anden side, og så ser foderet skævt ud.

Hvad er en valvbrædde, og hvordan skal den hjælpe?
http://www.ekesioo.se/Downloads/profilblad.pdf, side 4.

Byt ud bef smygbrædt mod et bredere. Eller en klackfoder som nogen skrev.
Forslag om fugning må være en dårlig spøg, eller måske fra en af nutidens håndværkere som man læser meget om på dette forum.
Dyckert?? - Du kan nok ikke sømme en liste ihop med smygen om springa er 8 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.