Hej,

Vi har boet i et funkishus fra 1939 i et år nu, bygget i mursten (massivt 1,5 sten) med pudset facade og oprindeligt pudsede indervægge. I trappen har de tidligere ejere ekstraisoleret ved at klistre flamingo direkte på væggen med monteringslim. Da dette både så grimt ud og føltes mindre godt fra et brand- og fugtsynspunkt, har jeg fjernet flamingoen, men bagved fandt jeg en ret stor revne i pudset. Hvor store revner kan man have, uden at det er farligt? Hvordan reparerer man bedst en revne i pudset?

Jeg vedhæfter et billede af en del af revnen, den går fra vindueshjørnet, op langs kanten mod loftet og ned langs kanten mod en indervæg.

Mvh,
Erik

• Sprække i pudset væg ved vindueshjørne i funkishus fra 1939, strækker sig fra hjørnet til loftet og ned langs indvendig væg.
En opdatering, hvis nogen er interesseret eller har input nu. Jeg har banket pudset væk omkring revnen, og der er en revne på ca. en halv cm i fugerne i murstensvæggen, gennem buen over vinduet, se billede. Vinduet er fire vinduer højt, hele trappens højde, så jeg antager, at det er en ret betydelig svækkelse af væggen.

Som det kan ses på det andet billede går revnen væk langs med loftet, det føles som om hele den del af væggen er på vej væk fra huset ligesom.

Det ser ikke ud til at bevæge sig så meget, det er revnet på ydersiden også men er blevet repareret med puds, og pudset holder indtil videre der. Der var også lim fra flamingo-isoleringen, der havde trængt ind i revnen, så den er ikke blevet større siden det blev sat op for nogle år siden. Trods det føles det selvfølgelig lidt ubehageligt... Bør jeg være bekymret for, at huset skal styrte sammen..? Hvis ikke, skal jeg fylde fugerne med noget, før jeg lægger nyt puds på?

Tak på forhånd :)
Erik

• En revne i en murstensvæg over et vindue, viser skader i mørtelfugerne omkring revnen. Puds er fjernet for at afsløre skaden.
  • Revner og skrællet puds omkring et vindue i en murstensvæg, viser strukturelle skader i væggen med synlige mørtelfuger og afsløret murværk.
Er der virkelig ingen, der tør udtale sig om dette? Er det så usædvanligt med gamle murede huse på forummet..? :S

Måske kan nogen i det mindste anbefale nogen at henvende sig til med spørgsmålene? Jeg havde en bygherre her i en anden sag, og han syntes, jeg skulle høre med et murerfirma. Jeg tænker, at det snarere burde være en form for ingeniør, der kan udtale sig om husets holdbarhed, men det er måske forkert?

/Erik

Revner fra loft til vinduernes øvre hjørne er almindelige.

Før du pudser med ny puds, fyld revnen med reparationsmørtel og tilføj lidt latex, som gør, at det kan bevæge sig lidt i varme/kolde årstider.

Køb derefter forstærket pudsnet beregnet til revner mellem loft/vindue. Tjek finja cement hjemmeside,

Så pudser du.

Tak for dit svar :)

Her er det jo ikke kun fra vinduet, revnen går, men også væk langs med loftet. Skal man udfylde alt, hvad der kan? I hjørnet føles det som om, det kan blive svært at armere.

Reparationsmørtel, hvilken type, fabrikat? Tilføje latex, mener du blande det i mørtlen?

Der er intet lagningsmørtel i verden, der vil holde til det der, hvis det er en igangværende sætning. Hvis den er gammel og stoppet, kan det lade sig reparere i.

• Synes
MagHam
  • Laddar…
Stefan N sagde:
Der findes ingen lagningsmørtel i verden, der vil holde til det der, hvis det er en igangværende sætning. Er den gammel og ophørt, kan det godt repareres.
Nej, jeg forstår det, men hvordan ved man, om det er en igangværende sætning? Jeg tror ikke, det har bevæget sig nævneværdigt de sidste par år, som sagt.

Hvis det skulle være det, hvad gør man så ved det? Stålbånd rundt hele huset, som de har sat på det skæve tårn i Pisa..? :blushing:

Hej!

Kan desværre ikke hjælpe, men jeg hopper ind i diskussionen, da jeg har samme problem som TS og har også brug for nogle tips og råd. Behøver man at bruge pudsenet til et så lille område? Kan ikke se, at det er blevet brugt, når jeg har banket den eksisterende puds ned.

• En væg med en stor revne og afskallet puds i nærheden af et vindue. En skovl og en spand står ved siden af væggen.
Hvordan er det gået for jer? Ville være interessant med en opfølgning på, om det er holdt op med at sprække, eller om det stadig bevæger sig.

Med venlig hilsen: Torpalainen

Mit trappeprojekt har trukket ud, så jeg er ikke helt færdig med rummet endnu, men revnen fik jeg pudset af en murermester, derefter har jeg spartlet og malet, så nu er det bare at krydse fingrene for, at det kommer til at holde.

Ser ud som en "eight legged freak" på væggen der....:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.