Jeg var og kiggede på et hus i weekenden, attraktiv pris og beliggenhed men nogle bekymringspunkter.
I facaden går der en revne fra øvre højre hjørne af døren til et vindue på første sal.
Revnen har fulgt fugemassen undtagen lige i starten, hvor den har delt to mursten lige igennem.
Hvor alvorligt kan dette være, og hvad kan man gøre ved det? Hvilken type fagmand hyrer
man til at lave en mere detaljeret kontrol?
Det er vores første hus, så vi ønsker ikke at købe noget, der viser sig at være for besværligt at udbedre.
Her er et billede, desværre er det lidt dårligt og viser ikke hele revnen. De kommer fra inspektions-
rapporten, som mere eller mindre konstaterer, at der er en revne, der bør kontrolleres.
Er det en diagonalsprække, kan det meget vel være en sætningsskade!
Se nøje om I ser nogle øvrige tendenser til sprækdannelse, som kan tyde på yderligere sætningsproblematik?
Kan I kontrollere, hvordan huset er grundlagt, kan man måske udlede, om det kan være en sådan problematik, der ligger bag?! Har I held, kan I få lidt "tekniske detaljer" i kommunens byggetilladelsesarkiv. Det er bare at anmode om dokumenter, tage med ejendomsbetegnelsen, så får I ud det mtrl, der findes!
Vi fik 2 stk. ens revner efter at vi drænet huset, jeg har kigget lidt rundt på hvor alvorligt det kan være, har hørt at det er roligt så længe revnen ikke bliver længere eller deler sig mere.
Samme her, vi har også to sådanne på hver side af et hjørne, så det er tydeligt, at hjørnet er sunket noget. Det vigtige er at undersøge, hvornår revnerne opstod, og om de har ændret sig. Men med tanke på at det ser ud til at være mexitegl, antager jeg, at huset også har nogle år på bagen, og det er ikke almindeligt, at sætninger opstår så længe efter, medmindre man har drænet om eller at naboerne har sprængt.
Forudsat at det er en gammel skade, er der ingen risiko, og det er ikke noget problem at fikse, det går hurtigt og koster ikke mange kroner. Nogle tusinde hvis du hyrer nogen til arbejdet. Men man bør tætne revnerne midlertidigt for at undgå at få vand ind, som frostspringer mere i vintertiden.
Det ser faktisk ud som om revnen er blevet repareret tidligere, MaxPax har skarpe øjne
At den er blevet repareret en gang før og revner igen er ikke positivt. Enten er reparationen mangelfuld eller også bevæger huset sig. Det første er bedre end det sidste.
Kig nøje og tæt, hvis det tydeligt er fortsat med at gå fra hinanden der hvor det er repareret, kan man drage den konklusion, at det -kan- fortsætte med at gå fra hinanden over tid = negativt. Men det kan også være, at det er blevet repareret meget tidligt i processen, derefter revnet en lille smule mere, og så er stoppet i X antal år = positivt. Eller det kan være en ny skade, som er blevet hurtigt lappet inden salg = negativt. Kan man se, at det er blevet repareret for længe siden (reparationen er lidt snavset ligesom de omkringliggende sten og/eller har små belægninger) og ikke er gået fra hinanden mere = positivt.
Så svært at sige...
Selvom billedet er svært at se tydeligt på, synes jeg ikke, det ser ud til, at fugerne er gået specielt meget fra hinanden.
Det er facadetegl eller (der er en bærende stamme bagved - tjek hvordan vinduerne sidder)?
Det er ret almindeligt med sætningsskader. Jeg tror, det er meget usædvanligt, at det sætter væsentlige dele af bærende evne i fare, men det kan føre til skader på tagdækning eller som her i klimaskærmens yderste lag.
Man må lappe og reparere, så klimaskærmen fortsætter med at opfylde sin funktion. Begynder revnerne at være overdrevne (lillefinger?) så må man stille sig spørgsmålet, hvad der egentlig står på.
Får man revner på en bygning, der ligger på en stejl skråning eller tæt på vand, så skal man tage dette mere alvorligt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.