Hej!

Vi har købt et renoveringsprojekt fra 1929.
Det er en gammel butik, og i den gamle butiksdel skal vi bygge køkken og stue.
Problemet er, at der er klinker i hele lokalet (80m2), hvoraf 30m2 af gulvet er meget ujævnt. Der hvor der er en stor bule, bankede vi lidt op, og der er en lang revne, samme revne findes i loftet i kælderen. Revnen er lige ved en jernbjælke.

Nogen der har stødt på lignende problemer i deres villa?
Og i så fald, hvordan løste I det?

Evelina-H Evelina-H sagde:
Hej!

Vi har købt et renoveringsprojekt fra 1929.
Det er en gammel forretning og i den gamle forretningsdel skal vi bygge køkken og dagligstue.
Problemet er, at der er klinker i hele det lokale (80m2), hvoraf 30m2 af gulvet er meget ujævnt. Hvor der er en stol bule, bankede vi lidt op, og der er en lang revne, samme revne findes i loftet i kælderen. Revnen er lige ved en jernbjælke.

Nogen der er stødt på lignende problemer i deres villa?
Og i så fald, hvordan løste I det?
Letter hvis I tager billeder, så kan man måske se det lettere...

Sandsynligvis er bjælkelaget ikke armeret på normal vis, men i stedet ligger der stålbjælker med relativt små afstande. Revner ved siden af stålbjælkerne bør ikke give anledning til bekymring, medmindre de er meget store. Fotos både fra stueetagen og kælderen gør vurderingen lettere.

Her kommer lidt billeder!

• Loft med synlige revner og rør, svag belysning.
  • Gulvfliser på et ternet mønster delvist fjernet, revnede fliser og en betonrille, klar til renovering eller opdatering.
FreQa FreQa sagde:
Nemmere hvis I tager billeder, så man måske kan se det lettere...
Her kommer nogle billeder

• Loft med synlige revner og elektriske ledninger i en betonoverflade.
  • Flisebelagt gulv med opbrudt sektion, knækkede fliser og udgravet rille.
Jeg er lidt overrasket over, at stålbjælken ligger så højt i forhold til betonen. Normalt plejer det nok at være omvendt, dvs. stålbjælken kan ses fra undersiden. Sprækken, som den ser ud ovenfra, tror jeg ikke, I behøver bekymre jer for. Jeg synes dog, at forholdene bør kontrolleres på stedet af en person, der er konstruktionskyndig og samtidig har erfaringer med ældre byggeteknik. Det kan være svært at finde en sådan person, I må spørge jer frem. Et byggefirma har normalt ikke tilstrækkelig kompetence til den opgave. Hvordan I skal fikse gulvet i den tidligere butik, afhænger dels af niveauforskellene, dels af hvilken type gulvmateriale I forestiller jer.

• Synes
FreQa
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg er lidt overrasket over, at stålbjælken ligger så højt i forhold til betonen. Normalt plejer det nok at være omvendt, dvs. stålbjælken kan ses fra undersiden. Revnen, som det ser ud ovenfra, tror jeg ikke, I behøver at bekymre jer om. Jeg synes dog, at forholdene bør kontrolleres på stedet af en, der er konstruktionskyndig og samtidig har erfaringer med ældre byggeteknik. Det kan være svært at finde sådan en person, I må spørge jer frem. Et byggefirma har normalt ikke tilstrækkelig kompetence til den opgave. Hvordan I skal fikse gulvet i f.d. butikken, afhænger dels af niveauforskellene, dels af hvilken type gulvmateriale I forestiller jer.
Ja, det virker til at være svært at finde nogen med tilstrækkelige kundskaber. Vores første tanke var at flydespartle over det eksisterende gulv for så at lægge trægulv over, men er bange for, at det bliver for tungt at flydespartle over.

Flydespartel er desuden dyrt. Hvilken teknik/materiale I skal bruge for at udjævne højdeforskellene afhænger af, hvor store disse er. Drejer det sig om ca. 5 cm, er der måske behov for en regelkonstruktion.

Vanskeligheden ved at finde nogen med kompetence skyldes, at der ikke er så mange i dette tilfælde. Det afhænger også af, hvor I bor.

J justusandersson sagde:
Flydespartel er desuden dyrt. Hvad I skal bruge for teknik/materiale for at udjævne højdeforskellene afhænger af, hvor store disse er. Hvis der er tale om ca. 5 cm, behøves måske en regelkonstruktion.

Vanskeligheden ved at finde nogen med kompetence skyldes, at der ikke er så mange i dette tilfælde. Det afhænger også af, hvor I bor.
Største højdeforskel ligger nok omkring 5 cm.
Andre tips end flydespartel for at fjerne ujævnheder? Vi har jo haft et håb om at slippe for at slå klinker op, men det går måske ikke at undgå?
Bor i en mindre by et stykke fra Jönköping. Bliver nok nødt til at ringe lidt rundt nu efter ferieperioderne.

Nässjö? I Jönköping er der nok chance for at finde nogen. Kontakt en stor konstruktørkonsulent.

Der er ikke behov for at bryde klinkefliserne op, hvis I skal lave en opreguleret konstruktion, forudsat at lofthøjden er tilstrækkelig. Tidligere brugte man sand til flydende gulve og som udjævning.

Ja præcis i Nässjö :)

Det havde været det bedste at slippe for! Det der med sand skal jeg læse mere om! Tak for tipset!

Hej Evelina!
Jeg har eventuelt et lignende problem i hus fra -38. Hvordan har I løst det med revnen? Blev det godt?
Er ret sikker på, at vi har stålbjælker som armering i ret dårlig beton...

K Kongons sagde:
Hej Evelina!
Jeg har eventuelt et lignende problem i hus fra -38. Hvordan har I løst det med revnen? Blev det godt?
Jeg er ret sikker på, at vi har stålbjælker som armering i ret dårlig beton...
Hej!
Vi har taget et andet projekt imens, så tanken er, at vi skal prøve at få nogen til at kigge på det efter jul...
Hvordan er dine tanker om løsninger?

• Synes
Kongons
  • Laddar…
Evelina-H Evelina-H sagde:
Hej!
Vi har taget et andet projekt imellem så er tanken, at vi skal forsøge at få nogen til at kigge på det efter jul...
Hvordan går dine tanker på løsninger?
Fortæl gerne, hvordan det går.
Selv har jeg konstateret, at der ikke er bevægelse i revnen og har talt med en bygningsingeniør, der mente, at beton revner og at armeringen holder. Min plan nu er at fylde i med cement express på tube for at få det op så dybt i revnen som muligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.