Må nok mest sandsynligt rette gulvet, når vi skal rive en masse parket op og lægge gulvspån og derefter nyt gulv. Hvilken dimension bør man have på tømmeret, som man retter med, dvs. skruer ved siden af mellemlaget... fast i "rigtig" niveau...?... nogen der har tips? billeder?
tak på forhånd
/
M:)

Dimensionen skal kunne klare de skruer, som du bruger til at fæstne i bjælkelaget med. Hvis du vil have fuld bæreevne for gulvpladen 22mm, og du har x meter i spændvidde, så kig efter, hvad litteraturen siger om cc mål og dimension, om dine eksisterende bjælker opfylder dette krav, så er det tilstrækkeligt med 145x45.
Træk fransk træskrue med skive 60cc og lim.
Kottla gulvet ordentligt, ideelt hvor du får tværsamlinger på pladen.

så det er fransk træskrue, der gælder? Hvor man kottlar, hvordan gør man fastgørelsen mod bjælkelaget?
/
M

Du behøver ikke at bruge franskskruv, hvis limskruvar holder det med 6x90 skruv.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Fransk skrue er en plage og burde ved lov forbydes.
(Synes jeg)

Søm lige gennem gulvbjælken direkte ind i kottlingen.

Protte

prototypen sagde:
Fransk skruv är et elende og burde i lov forbydes.
(Det synes jeg)

Protte
Jeg er enig fuldstændig totalt overreklammeret skidt.d^_^b

Retningsgulv er aktuelt for mig også. Har gulvbjælker på overetagen med et cc mål på ca 65 cm. Skal præcis som TS lægge gulvspån nu og behøver at rette i begge retninger, dvs. gulvet hælder fra alle retninger ind mod centrum af huset. Tænkte at bruge 45x195, lime og sømme med 5", er det utilstrækkeligt ifølge nogles mening? Er skruer bedre og/eller lettere at fastgøre med...?

Rækker det at lægge en ny regel på den ene side af den eksisterende bjælke, eller skal det være på begge sider? Med tanke på at cc er lidt mere end standard 60.

/Christer

Sætter du en på den ene side af hver bjælke bliver det vel cc 60?

• Trækonstruktion på et loft med reglar langs væggene og et vindue i baggrunden.
Senest redigeret:
Gulvreglarne er også ret skæve, se billede, det bliver nok lidt puslespil at fastgøre ny og gammel regel sammen??
Jeg mener, den nye vil man jo have til at stå lodret, og så bliver der ikke meget overflade mellem ny/gammel for limet at virke på. Samtidig vil den nye regel gerne vride sig på samme måde, når man sømmer dem sammen....

• Vaterpas placeret på gulvregler for at kontrollere nivellering, med væg i baggrunden. Vridne regler skaber udfordringer ved montering.
Senest redigeret:
  • Synes
DavidAhola
  • Laddar…
BobLewis sagde:
Rette gulve er aktuelt for mig også.
Har gulvbjælker på overetagen med et cc mål på ca. 65 cm.
Skal præcis som TS lægge gulvspån nu og skal rette i begge retninger, dvs gulvet hælder fra alle retninger ind mod husets centrum.
Tænkte at bruge 45x195, lime og sømme med 5" bliver det utilstrækkeligt ifølge visse meninger? Er skrue bedre og/eller nemmere at fastgøre med...?

Er det nok at lægge en ny lægte på den ene side af den eksisterende bjælke, eller skal det være på begge sider? Med tanke på at cc er noget mere end standard 60.

/Christer
Det dur aldeles udmærket med søm.

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
BobLewis sagde:
Gulvreglarne er også ret snoede, se billede, det bliver nok lidt puslespil at sætte ny og gammel regel sammen??
Jeg mener, den nye vil man jo have til at stå lodret, og så bliver der ikke meget overflade mellem ny/gammel for limen at virke på. Samtidig vil den nye regel sno sig på samme måde, når man sømmer dem sammen....
Har samme problem med mine bjælker, hvad findes der for løsning på dette?

/Kyling

Kiler.

Ovenpå?

Som mellemstykke mellem den gamle snoede bjælke og de nye, så de står lige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.